Урок 30. Пристосування організмів до умов існування
Мета: розширити уявлення учнів про живі організми, формувати вміння спостерігати, порівнювати й описувати зразки пристосування рослин і тварин до навколишнього середовища, виховувати толерантність у співпраці в групах.
Обладнання: картки з фото або малюнками рослин та тварин.
Тип уроку: формування нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та умінь
¦ Які умови існування життя на нашій планеті?
¦ На які групи можна розділити
¦ У яких середовищах можут проживати живі істоти?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
1. Для спостережливої й допитливої людини природа відкриває свої таємниці й пояснює багато загадок свого існування. Чому в сонечка таке яскраве забарвлення? Чому камбала має плоске тіло? Чому заєць міняє своє забарвлення двічі на рік? Чому верблюд може так довго бути без води? Чому ведмідь упадає в сплячку? Чому полярна верба стелеться по землі й має малюсінькі листочки?
2. Учні зачитують повідомлення про приклади пристосованості рослин і тварин до умов навколишнього
IV. Вивчення нового матеріалу
1). Живі організми – це гігантська сила, що змінює зовнішній вигляд планети. Зелені рослини сформували сучасну атмосферу планети й підтримують сталість її складу. Рослини з’єднують нас із космосом, використовуючи енергію Сонця під час фотосинтезу й запасаючи її у вигляді хімічної енергії органічних речовин. З органічних решток за участі мікроорганізмів утворюється грунт. Кам’яне вугілля, горючі гази, торф, нафта – все це утворено рослинами й іншими живими організмами.
Живих організмів на нашій планеті дуже багато, й всі вони, у свою чергу, пристосувалися до різних умов існування.
Учитель на прикладах пояснює, які бувають види пристосувань рослин і тварин до умов середовища. Учні записують ці відомості в зошит.
1. Морфологічні адаптації (зміни будови тіла).
2. Маскування (форма тіла й забарвлення уподібнюються до оточуючих предметів).
3. Захисне забарвлення.
4. Застережне забарвлення.
5. Мімікрія (забарвлення, форма тіла незахищених організмів уподібнюються до забарвлення, форми тіла захищених).
6. Поведінкові пристосування (залякувальне, завбачливе поводження).
7. Пристосування процесів життєдіяльності.
2). Клас об’єднати в групи по 4 особи (або робота в парах), роздати картки з фото або малюнками рослин і тварин. Кожна група відповідає на питання у своїй картці.
1 група
Пояснити:
А) яскраве забарвлення в оси або джмеля;
Б) обтічну форму тіла в риб і птахів;
В) чому скунс виділяє дуже різкий запах;
2 група
Пояснити:
А) наявність перетинки між пальцями у водоплавних тварин;
Б) чому квітки левиного зева схожі на джмелів;
В) чому гримучі змії мають яскраве забарвлення і видають характерний звук;
3 група
Пояснити:
А) густий покрив у північних ссавців;
Б) утворення вовками окремих пар у шлюбний період, а взимку об’єднання в зграї;
В) подушкоподібну форму в рослин у високогірних районах.
4 група
Пояснити:
А) чому яйця птахів, що гніздяться відкрито, практично не видні на фоні лісу;
Б) збереження води в кактусів;
В) чому деякі ящірки у випадку небезпеки демонструють завмирання або імітацію поранення (смерті).
5 група
Пояснити:
А) сланку форму в рослин у північних широтах;
Б) чому білка запасає на зиму корм;
В) чому тигр смугастий.
6 група
Пояснити:
А) забарвлення гусені, подібне до забарвлення оточуючих предметів;
Б) пласке тіло в придонних риб;
В) чому ведмідь упадає в сплячку.
V. Закріплення матеріалу
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання