УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Тема 22. УСНИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ РОЗДУМУ
603
І. Прочитайте текст. Які типи мовлення поєднано в ньому? Розкажіть, чому вагалася царівна, коли вирішувала, чиєю дружиною стати.
НАЙЦІННІШЕ
Мав цар трьох синів, а у володаря сусідньої держави була дочка. Царевичі в неї й закохалися.
Сказала царівна, що за того заміж піде, хто здобуде для неї найцінніше. Вирушили царевичі найцінніше шукати.
Через рік зійшлися. Старший купив далекогляд, що видно з нього
Глянув старший у далекогляд і побачив похорон. Скочили брати на плащ, полетіли. А то царівну ховають. Молодший вийняв ліки, приклав померлій до губів, вона й ожила.
Має царівна вийти за старшого, тому що він перший побачив її похорон. Отже, бути їй дружиною старшого брата. Справедливо стати дружиною середнього, бо на його плащі дісталися до померлої. Отже, відмовити йому не можна. Не можна відмовити й молодшому через те, що він її ліками оживив.
Зрозуміли брати вагання* дівчини
Вибрала царівна наймолодшого брата (Нар. казка).
*Вагання – рос. колебание, сомнение.
II. Доберіть синоніми до виділених слів.
III. Складіть і запишіть складний план прочитаного. Прочитайте текст удруге. Докладно перекажіть прочитане (усно).