УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Тема 15. УСНИЙ ВИБІРКОВИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИРОДИ
593
І. Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Як козаки врятувалися від голодної смерті?
ЛЮБКА
У травневому лісі хвилі квітів хлюпають під ноги. А повітря, настояне на ароматах смолини і мокрого листя, приємно дурманить голову. Теплінь… Найдрібніше створіння й те поспішає розплескати по всьому лісі свою весняну радість.
Раптом – вона! Два блискучі листки біля самої землі. На високому
Любка!..
І вже перед очима стелиться безкрайній степ, а в ньому – жменька запорізьких козаків.
Кілька днів запорожців переслідували кримські татари. А коли переслідувачі стомилися, татарський бей махнув рукою: хай тікають – усе одно в степу пропадуть без їжі.
А козаки зовсім і не збиралися отак марно пропадати. Бо в кожного на шиї висів амулет, який оберігав від голодної смерті: нанизані на нитку тверді, потемнілі від часу бульбочки. Почали запорожці оті бульбочки жувати – втамували* голод, погасили спрагу, поволі почали повертати
Любка дволиста
Любку дволисту і зараз дуже поважають у народі. Не один старається перенести її з лісу до себе у квітник чи садок. Любка прекрасно почуватиметься біля хати, коли на неї падатиме легенька тінь від дерева та коли ростиме у “своїй” землі. Тому пересаджувати її треба з грунтом, у якому вона росте (За Є. Шморгуном).
*Втамувати – рос. утолить.
II. Укажіть слова, вжиті в переносному значенні. Доберіть синоніми до виділених слів.
III. Знайдіть частини тексту, у яких міститься опис природи та розповідь про те, як пересадити любку. Прочитайте ці частини ще раз, складіть їхній план і усно перекажіть.