ТЕМА 2. МЕТАЛІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ ТА ЇХНІ СПОЛУКИ
УРОК 16. УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНЕ ПОВТОРЕННЯ
Мета: знати зміст основних понять теми й уміти застосовувати їх під час розв’язання вправ і розрахункових задач.
Обладнання: таблиця ПСХЕ, таблиця розчинності.
Тип уроку: узагальнювальне повторення, семінар.
Форми роботи: типовий семінар – корегувальна, навчальна, контрольна частини, групова робота, тестові завдання.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Корегувальна частина (10 хв.)
Міні-тест
1.
А) 2;
Б) 5;
В) 6;
Г) 3.
2. Укажіть кількість електронів на зовнішньому рівні в атома Феруму:
А) 3;
Б) 4;
В) 5;
Г) 2.
3. Укажіть ступінь окиснення Алюмінію:
А) +2;
Б) +3;
В) +4;
Г) +1.
4. Укажіть ступені окиснення Феруму:
А) +3;
Б) +4;
В) +2;
Г) +5.
5. Укажіть речовини, які доводять амфотерні властивості сполук Алюмінію:
А) KOH;
Б) H2O;
В) CO2;
Г) HCl.
6. Укажіть речовини, з якими може реагувати алюміній оксид:
А) KOH;
Б) MgO;
В) H2SO4;
Г) S.
7. Укажіть речовини, які реагують з алюмінієм:
А)
Б) NaOH;
В) Cl2;
Г) CO2.
8. Укажіть речовини, які реагують із залізом:
А) O2;
Б) NaOH;
В) S;
Г) H2O.
9. Укажіть речовину, з допомогою якої можна добувати гідроксиди алюмінію й заліза:
А) H2O;
Б) H2SO4;
В) NaOH;
Г) Cu(OH)2.
10. Укажіть, як називається руйнування металів у природних умовах:
А) алюмінотермія;
Б) металургія;
В) корозія;
Г) електроліз.
11. Укажіть, чим усувають тимчасову твердість води:
А) кип’ятінням;
Б) дією соди;
В) дією вапняного молока;
Г) кислотою.
12. Укажіть фактори, які спричиняють корозію металів:
А) вологе повітря;
Б) вугілля;
В) сульфур(ІV) оксид;
Г) фосфор.
Після виконання тесту учні проводять взаємоперевірку й сідають групами згідно з отриманими балами. Кожна група отримує завдання й виконує його.
Завдання складені таким чином, щоб потім їх було зручно перевіряти (тобто завдання кожного рівня подібні, але умову дано згідно з рівнем).
IV. Навчальна частина
Робота в групах (15 хв.)
Завдання перший групі (до 6 балів)
1. Закінчіть рівняння реакцій:
2. Вставте пропущені речовини:
3. На ферум(ІІ) оксид кількістю 4 моль подіяли сульфатною кислотою. Яка кількість солі утворилась?
Завдання другій групі (7-9 балів)
1. Складіть рівняння реакцій між такими речовинами:
А) алюмінієм і хлоридною кислотою;
Б) залізом і хлоридною кислотою;
В) алюміній хлоридом і натрій гідроксидом;
Г) ферум(ІІ) сульфатом і калій гідроксидом;
Д) алюмінієм і водою;
Е) залізом і хлором.
2. Напишіть рівняння реакцій за поданою схемою.
3. На ферум(ІІ) оксид масою 288 г подіяли сульфатною кислотою. Яка маса солі утворилась?
Завдання третій групі (10-12 балів)
1. Як залізо реагує з хлором і хлоридною кислотою? Складіть відповідні рівняння реакцій.
2. Як можна добути алюміній гідроксид і ферум(ІІ) гідроксид? Складіть відповідні рівняння реакцій, використовуючи натрій і калій гідроксиди.
3. Напишіть рівняння реакцій за схемою:
4. На ферум(ІІ) оксид масою 360 г, який містить 20 % домішок, подіяли розчином сульфатної кислоти. Яка маса солі утворилась?
V. Контрольна частина
Варіант С (до 6 балів)
1. Закінчіть рівняння реакцій:
2. Напишіть рівняння реакцій за схемою:
3. Який об’єм водню (н. у.) утвориться внаслідок взаємодії 0,2 моль алюмінію з хлоридною кислотою?
Варіант В (7-9 балів)
1. Складіть рівняння відповідних реакцій за схемою:
2. Який об’єм водню (н. у.) утвориться внаслідок взаємодії 5,4 г алюмінію з хлоридною кислотою?
Варіант А (10-12 балів)
1. Які сполуки Феруму ви знаєте? Складіть рівняння реакцій їх утворення.
2. Доведіть амфотерність алюміній гідроксиду. Складіть відповідні рівняння реакцій.
3. На технічний алюміній масою 50 г, що містить 15 % домішок, подіяли хлоридною кислотою. Який об’єм водню (н. у.) утвориться?
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання