В царині гучно-тихої луни

Мета: поглибити знання школярів про динаміку як елемент музичної мови та засіб музичної виразності; формувати уявлення про динамічний розвиток музики.

Увесь навчальний матеріал теми поєднано єдиною змістовою лінією, яка дає змогу дітям актуалізувати свої знання щодо гучності звучання й різнобічно, теоретично та практично осягнути поняття динаміка.

До сприймання теми учнів готує вірш (с. 106), зміст якого нагадує про природне явище – луну, а також про гучність – вже відому дітям властивість звуків. За допомогою ребуса вводимо термін

динаміка, а потім ознайомлюємо учнів з основними динамічними позначеннями: форте, піано, фортисимо, піанісимо.

Закріплення та практичне застосування знань відбувається під час ознайомлення з фортепіанною п’єсою С. Майкапара “Луна в горах” – твору, що яскраво демонструє динамічні контрасти музики. Саме динаміка є провідним засобом реалізації виражальних і зображальних функцій цього твору, тому у процесі повторного слухання музики пропонуємо учням показати її динамічний розвиток

підняттям і опусканням рук.

Іншу дидактичну можливість цього твору пов’язано з інструментом, на якому його виконують. У цьому контексті доцільно з’ясувати разом з дітьми, що назва фортепіано пішла від провідних динамічних позначень, завдяки чому відповідні інструменти (піаніно та рояль) здобули таке “ім’я”.

Вокальна робота на уроці передбачає ознайомлення з двома творами: поспівкою “Гра в слова” (муз. І. Асєєва, сл. А. Варто) і піснею “Пограємо в луну” (муз. Б. Савельєва, сл. М. Пляцковського). Текст останньої у підручнику подано скорочено (2 куплети з приспівами), а повний варіант віршів представлено у “Пісенній скарбничці” (с. 101-102).

В умовах уроку можливі два методичні варіанти ознайомлення з цими творами, які вчитель має обрати на свій розсуд:

1) якщо виходити з особливостей вокальної роботи і розглядати пісеньку “Гра в слова” як поспівку, то спочатку розучуємо її, а вже потім – більш розгорнуту та складну пісню Б, Савельєва;

2) якщо виходити з поступовості подання теоретичних відомостей, то слід спочатку опрацювати пісню “Пограємо в луну”, а вже потім, на прикладі пісеньки “Гра в слова”, ознайомити учнів із сутністю рухомих динамічних нюансів (крещендо і димінуендо).

В обох випадках для розспівування доречно застосувати завдання-гру “Музична луна”.

Для домашнього завдання пропонуємо дітям спостерігати за гучністю навколишніх звуків, рухомими та нерухомими змінами динаміки.




В царині гучно-тихої луни