Мета. Познайомити учнів з життям та досягненнями великих людей.
Обладнання. Малюнки та pdf-файли з теми, картки для роботи в групах.
Зміст уроку
I. Організація класу.
Пролунав дзвінок веселий,
Всіх покликав на урок.
Щезли втома, лінь,
Розмови, починається урок.
II. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація опорних знань.
– Назвіть п’ять речей, без яких ви не уявляєте свого життя.
Ми з вами говорили про життя наших пращурів. Чи відрізняються умови, в яких вони жили,
Протягом тисячоліть людина розвивалася, розумнішала, крок за кроком удосконалювала своє життя.
– Створіть асоціативний кущ “Винахід”.
2. Оголошення теми і мети уроку.
– По небу рухається Сонце, Місяць і планети, обертається навколо своєї осі Земля… Течуть ріки і біжать гнані вітром хмари… З часу появи на Землі людина мріяла покращити свій побут і полегшити працю. Так упродовж всієї історії людства руками і розумом людей було створено велику кількість різних речей, без яких ми не уявляємо тепер свого життя. Люди навчилися
3. Розповідь учителя.
– Процес створення нового є безперервним і супроводжував людину завжди упродовж усієї історії розвитку суспільства. І сьогодні, з впевненістю можна стверджувати, що практично всі речі, які вас оточують, – ручка для письма, мобільний телефон, сорочка, сукня, гудзики, скло та багато іншого – це результат діяльності людського розуму. Це – винаходи.
– Винахідник – це людина, яка вигадує, створює в процесі творчої роботи нове, невідоме раніше. Якщо уважно поглянути, то будь-який винахід запозичений нами з природи. Майбутні конструктори літаків вивчали механізм польоту птаха, а майбутні конструктори ракетних систем придивлялися до способу пересування кальмарів. Одні винаходи дозволили людям робити те, що було раніше неможливим, інші – підвищити ефективність праці. Такі винаходи, як телефон і телебачення, вплинули на спосіб життя людини. Були і не менш важливі винаходи. Наприклад, поява кінської збруї вплинула на хід історії – люди змогли вирушати в тривалі поїздки на конях і перевозити з їх допомогою вантажі. Багато винаходів створювали й удосконалювали протягом декількох століть, тому назвати точну дату їх створення складно. Так, історія створення фортепіано налічує понад дві тисячі років. Фахівці підрахували, що в конструкції фортепіано використано понад дві тисячі різних винаходів і відкриттів різних епох.
4. Робота з підручником (с. 28). Читання статті.
– Про які винаходи ви дізналися?
– Які з них стали ключовими в історії людства?
5. Робота з pdf-файлом.
6. Вправа “Мікрофон”.
– Кого можна назвати великими винахідниками? Чому?
7. Читання статті “Китайці – великі винахідники” (с. 31).
8. Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого.
1. Вправа “Мікрофон”.
– Якби я був(ла) винахідником, то… .
2. Робота в зошиті.
3. Читання казки “Дельтаплан” (с. 32).
– Про який винахід йдеться у казці?
– Чому Сміливець першого разу так і не злетів?
– Яку пораду дав дракон пізнайкам?
– Що допомогло Сміливцю злетіти на дельтаплані?
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
– Дізнайтесь історію винаходу електричної лампочки. Підготуйте розповідь про те, яким чином цей винахід змінив життя людей.