ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
Тема 4. КОМПОЗИЦІЙНІ ПРИЙОМИ У СКУЛЬПТУРІ ТА ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ (8 годин)
Урок № 30. ВЕЛИКОДНІ ПИСАНКИ
Мети:
– ознайомити учнів з традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою, символікою писанок різних регіонів України, розкрити зміст деяких писанкарських символів;
– розвивати уяву, фантазію, вміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
– виховувати почуття
Оснащення
– Матеріали та інструменти: папір для малювання (альбом), гуаш, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів.
– Зоровий ряд: фотографії писанок, мальованок, крашанок, крапанок, дряпанок або самі декоровані яйця; таблиці з символікою писанки; альбом Є. Біляшевського “Українські писанки”.
– Літературний ряд: Світлана Кузьменко “Маринчина писанка” (або інші вірші про писанку чи великодні свята; легенди, пов’язані з писанками).
Тип уроку: комбінований
Словник термінів
Писанка – мистецько розписані або орнаментовані пташині яйця. Геометричні символи – символи, в яких використовуються зображення будь-яких геометричних фігур.
Солярні символи (космічні) – символи, які передають зображення сонця, місяця, зірок.
Рослинні символи – символічні зображення різних рослин.
Тваринні символи – символи з зображеннями тварин.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Яке велике свято ми завжди святкуємо навесні? (Свято Великодня.)
– А чи знаєте ви, що це за свято?
– Як це свято відзначає ваша родина? (Мами та бабусі печуть паски та фарбують або розписують яйця.)
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
(Учитель декламує вірш Світлани Кузьменко “Маринчина писанка”.)
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель (супроводжує розповідь демонструванням наочності). Здавна в Україні Великдень – це свято відродження природи. Великодня обрядовість українців збереглася до сьогодні.
Існує декілька різновидів прикрашання пташиних яєць до великодніх свят. Це крашанки – фарбовані однокольорові яйця; крапанки – яйця, прикрашені різнокольоровими крапочками; дряпанки, на яких малюнок продряпують гострим предметом; мальованки, які дбайливо розмальовують народні майстри; і, нарешті, найчарівніші, найзагадковіші – писанки.
Свою назву писанка отримала від слова “писати”, “розписувати”. Писанкою в народі називають мистецько розписані або орнаментовані пташині яйця (запис до словничків). Дуже багато вірувань і легенд пов’язано з орнаментованим або пофарбованим яйцем – писанкою чи крашанкою.
Розгляньмо, які символи прикрашають писанки та що кожен з них означає. Частіше за все для розписування яєць люди використовують геометричні символи. Що вони вам нагадують? Так, це доріжки (символи вічності), драбинки (символи пошуків кращого життя) тощо. Найулюбленішим мотивом, який зустрічається на писанках всіх регіонів України, є безконечник (різна за формою й товщиною лінія, яка не має кінця), що символізує вічність.
Разом із геометричними символами прикрашають наші писанки солярні (космічні) символи. Вважалося, що писанка, декорована ними, не лише милує око, але й просить сонце оберігати людей від хвороб, нещастя, злого ока.
На писанках стилізовано зображують дерева й квіти, овочі й фрукти, навіть цілі рослини. Писанки, декоровані рослинними символами і вживані у відповідних звичаях й обрядах, мали магічну силу: допомагали рослинам рости, вчасно дозрівати і давати багатий урожай.
Якщо ми завітаємо на Гуцульщину, то побачимо надзвичайно цікаві й красиві писанки із зображеннями тварин. Ці символи мали подвійне значення. Вони мали надати авторові писанки такої сили, здоров’я та витривалості, як у тварини, що він зображував, а тваринам – довгого й плідного життя.
Але не тільки символи мали певне значення. Велика увага приділялася й кольору. Так, червоний колір символізував радість життя, любов, а для молодих – надію на одруження. Жовтий – присвячений сонцю, місяцю, зорям, а в господарстві означає тепло, урожай, приріст покоління. Зелений колір символізує весну, воскресіння природи, багатство рослинного і тваринного світу. Блакитний – це небо, вода, повітря, простір. Його магічне значення – здоров’я. Коричневий (бронзовий) колір символізує багату землю, її врожай, щедрість для людини. Чорний колір – це надра рідної землі, буря, негода. Якщо ми бачимо на писанці сполучення кількох кольорів – це символізує родинне благополуччя, мир і любов.
Ось ми й познайомились із таким цікавим видом декоративно-прикладного мистецтва, як писанкарство.
Фізкультхвилинка
5. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Зараз ми малюватимемо власні писанки, використовуючи писанкарську символіку. Запам’ятайте, що кожна ваша писанка має нести певні побажання людині, якій ви її подаруєте.
6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ Зображення писанки із використанням великодньої символіки
7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
¦ Якими символами прикрашають великодні писанки? Що ці символи означають?
¦ Чи відрізнятимуться писанки, які ми розписуватимемо для мами, тата, бабусі чи друга? Чому?
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести аркуші паперу, кольорові олівці або фломастери; роздивитись, якими зображеннями прикрашений вдома посуд, скатертини, рушники.
3. Проголошення уроку завершеним.