Тема уроку. Вибір графічної техніки для створення образу. Природні стихії.
Мета уроку. Дати учням елементарне поняття про графіку як вид образотворчого мистецтва та засоби виразності: лінію, пляму, крапку, штрих. Ознайомити з графічним матеріалом та інструментами; розвивати навички та вміння дітей малювати графічними матеріалами та виявляти особливості зображуваних предметів; виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва; формувати емоційне сприймання навколишнього світу.
Обладнання:
– маркери, кулькові та
– зошити-альбоми;
– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 142 с.; Програма “Образотворче мистецтво. 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів, 2011”.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель зачитує епіграф до теми, записаний на дошці до початку уроку:
Буває мить якогось потрясіння:
Побачиш світ, як вперше у житті,
Звичайна хмара, сіра і осіння,
Пропише раптом барви золоті.
Л. Костенко.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні
Розгляньте, будь ласка, картину.
М. Юденков. “Осіння річка”
– Яке почуття викликав у вас перегляд цієї картини?
– Як ви гадаєте, з допомогою чого її написано?
– У якій техніці, на вашу думку, виконана картина? (Відповіді дітей). Так, сьогодні ми з вами будемо знайомитися з мистецтвом графіки.
Графіка – це вид мистецтва, назва якого походить від грецького слова, що в перекладі означає “пишу”, “дряпаю”, “малюю”. Графіку можна вважати основою всіх образотворчих мистецтв. Адже головним засобом створення художнього образу в графіці є найпростіший для людини спосіб відтворення побаченого – лінія, штрих, які творять контур предмета або фігури.
У графіці використовують такий рисувальний матеріал: олівець, вугілля, крейду, пензель, фарби, перо.
Найпоширенішими техніками у графіці є – лінія, крапка, пляма, штрих.
Лінія – це інструмент, за допомогою якого ви можете передати свою думку, переживання. Вона теж жива – від руху вашої руки. Але не забувайте про те, що в природі не існує прямих об’єктів, площин, тому на вашій роботі не повинно бути рівномірних за товщиною та прямих ліній. Лінія відіграє важливу роль, і тому об’єкти, розташовані на дальньому плані, ми зображуємо тонкою лінією, на середньому – товстішою, з більшим натиском на олівець чи пензлик, а найтовща лінія буде у вас на передньому плані.
(Розгляд форм і видів ліній).
Штрих – дуже виразний засіб. В одному й тому ж малюнку він може бути товщим і тоншим, коротшим і довшим, бути нанесеним несуцільною лінією, перериватися чи, навпаки, наноситися близько один до одного, створюючи враження єдиної плями.
Художник-графік може виконати малюнок олівцем, кульковою або гелевою ручкою, пером, тушшю. Ці графічні матеріали залишають на папері лише лінії. Але ж якими виразними вони можуть бути!
Характер лінії залежить від сили натискання на олівець, перо, ручку.
Штрихами можна передати як площинні, так і об’ємні предмети. Штрихи повинні виявляти і підкреслювати форму.
Робота з підручником (с. 15).
– Прочитайте текст.
– З якою ще технікою ви ознайомилися? (Гризайль).
– Що таке гризайль?
– За допомогою чого виконують техніку гризайль? (Тушшю, чорнилом або іншими матеріалами, розведених водою).
III. Вивчення нового матеріалу.
Краса природи в будь-яку пору року викликає естетичні почуття, дарує натхнення мистцям і спонукає їх до творчості.
Звичайно, кожному сезону притаманні певні природні явища та по – годні умови: взимку лютують заметілі, морози сковують кригою водойми; навесні тануть сніги, повертаються з теплих країв перелітні птахи, квітують первоцвіти; влітку переважають спекотні дні, трапляються грози, буяє зелень, дозрівають хліба; восени часто йдуть дощі, залягають тумани, жовтіє та опадає листя з дерев та кущів.
Розгляньте графічні твори. Яку пору року зобразив художник? Які виражальні засоби він використав, щоб передати тривожний стан природи під час грози?
Робота з підручником (с. 17).
– Як зобразити вітер, адже ми його не бачимо?
– А якими засобами можна передати такі природні явища, як дощ, туман, захід та схід сонця?
Спробуйте розв’язати кросворд “Природні стихії”. У цьому нам допоможуть картини.
Фізкультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трошки відпочити.
Руки – вгору, руки – вниз,
На сусіда подивись.
Руки – вгору, руки – в боки,
І зроби чотири скоки.
Руки вище підніми,
Розведи їх в боки,
Гучно плесни кілька раз,
За роботу – все гаразд!
IV. Практична робота.
Творче завдання. Уявіть похмурий осінній день: важкі чорно-сірі хмари закошлатили небокрай, пронизливий вітер зриває з дерев листя, косими струменями з’єднує небо і землю дощ.
(Робота в зошиті-альбомі).
V. Перегляд, аналіз та оцінювання учнівських робіт. Підсумок уроку. Рефлексія.
Інтерактивні методи: “Знайдіть помилку”, “Доповніть речення”. Перевіримо знання, які ми вже отримали на попередніх уроках.
Гра “Знайдіть помилку”. Осінній вітерець повіяв і змінив підписи під картинами та кольорами. Допоможіть все виконати правильно. (2 учні виконують).
А ми з класом перевіримо правильність речень.
1. Малюнок, виконаний засобами кольору, називається графічним. Так чи ні? (Відповіді дітей). Звичайно ні, це живописний малюнок.
2. Різке протиставлення кольорів – це…(контраст).
3. Чи має графіка свої засоби, тобто мову? (Так, це лінії, штрихи, крапки та плями.)
4. Найбільш поширеним графічним матеріалом є… (простий олівець).
Учитель оцінює малюнки учнів та демонструє найкращі серед них; аналізує типові помилки, що трапляються в роботах.