Мета: поглибити знання учнів про вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров’я; довести перевагу натуральних продуктів; розповісти про негативний вплив на здоров’я смажених страв; виховувати навички культури і гігієни правильного харчування, бережливого ставлення до свого здоров’я; формувати мотиваційну установку на споживання корисної для здоров’я їжі.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра “Вільний мікрофон”
– Назвіть деякі ознаки інфекційних хвороб.
– Що потрібно
– Згадайте, які призначення лікаря ви виконували, коли хворіли.
– Назвіть правила поведінки під час епідемії грипу.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні наш урок присвячений вивченню основ правильного повноцінного харчування та його впливу на здоров’я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, яка містить вітаміни різних груп.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
– Якщо вчасно не пообідати, організм посилає вам сигнали.
– Що ви відчуваєте,
– Що ви відчуваєте, коли хочете пити?
– їжа забезпечує організм енергією і будівельними матеріалами для росту. Шлях їжі починається в порожнині рота, де вона пережовується і стравоходом опускається у шлунок. Там їжа розм’якшується і виштовхується у кишківник. У кишківнику поживні речовини всмоктуються в кров. Кров розносить їх по всьому організмові. Печінка, жовчний міхур і підшлункова залоза виробляють спеціальні речовини, що сприяють процесу травлення.
Запам’ятайте! Їжа забезпечує організм енергією і будівельними матеріалами для росту.
2. Робота за підручником (с. 38-40)
– Що слід робити, щоб бути здоровим, активним, бадьорим, нормально рости і розвиватися?
– Чим багаті корисні продукти?
– Що таке вітаміни?
– Що означає перша частина слова “вітаміни” у перекладі з латинської мови?
– У яких продуктах містяться вітаміни?
– Які назви вітамінів ви знаєте?
– Яка користь вітаміну А?
– Розгляньте малюнки на с. 38. У яких продуктах міститься вітамін А?
– Для чого корисний вітамін В?
– Розгляньте малюнки на с. 39 вгорі. У яких продуктах міститься вітамін В?
– Для чого корисний вітамін С?
– Розгляньте малюнки на с. 39 унизу. У яких продуктах міститься вітамін С?
– Доведіть, що нестача вітамінів може призвести до порушення здоров’я і розвитку.
– Які мікроелементи ви знаєте?
– Доведіть, що кожний мікроелемент виконує певну роль в організмі.
– Розгляньте малюнки на с. 40 угорі. У яких продуктах містяться кальцій і фосфор?
– Розгляньте малюнки на с. 40 унизу. У яких продуктах міститься залізо?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– Без води людина не проживе й кількох днів, тому щодня треба вживати достатню кількість рідини. Втамувати спрагу можна чистою водою, соковитими фруктами або овочами, соком чи узваром.
Наш організм також потребує поживних речовин – білків, жирів і вуглеводів.
Уявіть, що вам необхідно купити в магазині три корисні продукти. Один із них має містити багато білків, другий – жирів, третій – вуглеводів. Намалюйте свій кошик і поясніть свій вибір.
Запам’ятайте! Організм щодня потребує достатньої кількості води і поживних речовин.
2. Читання віршів Лесі Вознюк про вітаміни
ВІТАМІН С
Від застуди та хвороби, щоб настрашити мікроби,
Допоможуть вітамінки із лимона й мандаринки.
ВІТАМІН А
Морква – вірний друг дитини, бо дарує вітаміни.
Моркву хрумкаєм охоче, будуть вдячні наші очі.
– Вітаміни і мінеральні речовини містяться в їжі у мікроскопічних кількостях. Але їх нестача може призвести до хвороби.
Наприклад, нестача кальцію сповільнює ріст, спричиняє захворювання зубів. Щоб цього не сталося, дітям потрібно щодня вживати три порції молочних продуктів, що містять кальцій.
Лікарі радять уживати в їжу п’ять свіжих фруктів і овочів щодня. Вони забезпечать організм вітаміном С. При нагріванні вітаміни руйнуються, тому свіже яблуко чи апельсин корисніші, ніж джем або мармелад.
Запам’ятайте! Нестача вітамінів або мінеральних речовин може спричинити захворювання.
3. Робота в парах
– Назвіть якнайбільше страв, які можна приготувати з овочів.
– Не всі продукти можна вживати сирими. Деякі продукти можуть бути вражені мікробами (сире м’ясо чи риба). Інші – важко перетравлюються у сирому вигляді (крупи, картопля). Такі продукти піддають тепловій обробці, наприклад, печуть, варять, тушкують.
Але корисність страви залежить від способу її приготування. Наприклад, замість смаженої картоплі краще з’їсти печену, тушковану або варену, адже під час смаження у жирах утворюються шкідливі речовини.
Найкориснішими є страви, приготовлені у пароварці. Вони легкі та зберігають багато вітамінів.
Запам’ятайте! Страви, приготовлені у пароварці, корисні для здоров’я.
4. Продовження роботи за підручником (с. 41-42)
– Що цікавого про молоко ви дізналися? Що містить молоко і кисломолочні продукти?
– Що виготовляють з молока?
– Які головні постачальники вітаміну С та інших вітамінів до нашого організму вам відомі?
– Про що ви дізналися із розповіді для допитливих?
– Відгадайте загадки на с. 42. (Гарбуз, морква, помідор, яблуко)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового ви дізналися на уроці?
– Для чого людині потрібно їсти?
– Як вітаміни і мікроелементи впливають на здоров’я?
– Якою має бути їжа?
– У чому полягає перевага натуральної їжі над штучною?
– Чому шкідливо вживати смажену їжу?