Мета. Формувати уявлення про правила особистої безпеки під час прогулянок на вулиці; розвивати здатність орієнтуватися в загрозливих для життя ситуаціях, реально оцінювати небезпеку, не розгублюватись; вибирати можливі дії самозахисту; виховувати спостережливість, сміливість, винахідливість.
Обладнання. Малюнки, ілюстрації, робочий зошит, підручник.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
– Де ви відпочиваєте у вільний час?
– Хто із вас любить гуляти вулицями? в парку? в лісі?
–
– Які правила ви знаєте?
– У яких випадках ви звертаєтесь до дорослих, часом незнайомих людей по допомогу?
– Хто із вас спілкувався з незнайомими людьми на вулиці?
– Як ви гадаєте: безпечно чи небезпечно розмовляти з незнайомцями?
2. Розігрування ситуацій.
Ситуація 1. Незнайомець просить хлопчика провести його до автобусної зупинки.
Ситуація 2. Старенька бабуся просить дівчинку допомогти віднести сумку до свого будинку.
3. Обговорення поведінки хлопчика
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і мети уроку.
2. Вступне слово вчителя.
– У житті кожної людини трапляються різні непередбачувані випадки, часом загрозливі для особистої безпеки. У світі є багато добрих, чесних людей. Але є і злодії, шахраї, небезпечні люди. Зовні цих людей не відрізниш від хороших, порядних. Та насправді вони жорстокі, злі та підступні.
Тому слід пам’ятати, що люди бувають різні, і мати справу можна з тими, кого добре знаєте.
3. Робота з підручником.
А) Розгляд малюнка і міркування вголос (с. 103).
– Яким дітям загрожує небезпека? Поясніть, чому.
Б) Аналіз ситуацій (1, 2 із підручника, с. 104) і вибір правильних дій.
В) Заучування правил передбачення загрози (с. 105).
Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Бесіда.
– Назвіть місця у своєму населеному пункті, в яких небезпечно з’являтися без дорослих. Чому там небезпечно?
– Яких помилок припустилася Червона Шапочка в своїй поведінці?
– Які ви знаєте телепередачі, що займаються розшуком дітей?
2. Обговорення прислів’я “Не скривдять того, хто не розгубився”.
3. Заучування формули самозахисту.
– Умій вчасно передбачати небезпеку та рівень її загрози.
– Якщо можливо, уникай небезпеки.
– Якщо необхідно, швидко приймай рішення.
4. Робота в зошиті.
5. Підсумкове слово вчителя.
– Дітям варто запам’ятати декілька правил безпеки на випадок зустрічі з незнайомцями. Гуляти з друзями краще до настання темряви. Не заходити у незнайомі місця, де можна заблукати. Навчитися відчувати сигнали небезпеки. Якщо людина здається вам підозрілою, небезпечною, уникайте спілкування з нею. Якщо раптом хтось насильно тягне вас за собою – виривайтесь, кусайтесь, кричіть, кличте на допомогу.
Ще треба запам’ятати, що небезпечними можуть бути не тільки чоловіки, але й жінки, бабусі, молоді хлопчики чи дівчатка. Вони можуть пропонувати будь-які спокусливі речі, щоб дізнатися про коштовності, гроші, інші дорогоцінності, які є вдома. Ніколи не називайте незнайомцям адресу свого будинку, номер телефону. А на всі пропозиції відповідайте: “Мене це не цікавить”, “Я цього не люблю”, в іншому випадку кажіть, що порадитесь з батьками. Про всі ваші пригоди з незнайомцями повинні знати батьки.
V. Підсумок уроку.
– Що нового почули на уроці?
– Чого навчились?
– Перелічіть правила особистої безпеки під час зустрічі з незнайомцями.