Мета:
Навчальна: сформувати уявлення про внутрішні води материка, особливості існування та нерівномірність поширення залежно від рельєфу та клімату; охарактеризувати головні басейни стоку та річкові системи, типи озер;
Розвивальна: розвивати просторову уяву, вміння аналізувати й синтезувати інформацію, отриману з розповідей однокласників, уміння працювати з картами, удосконалювати навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, навички раціонального використання води, сприяти розвитку інтересу до гідрології;
Виховна:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, фізична карта світу, контурні карти, фото – й відеоматеріли.
Географічна номенклатура: річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспади: Вікторія.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Африка – найжаркіший материк, та попри це тут протікає найдовша річка
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Якими водами живляться річки й від чого залежить їхній режим?
– У яких районах материка кліматичні умови є найбільш сприятливими для утворення річок? Який тип живлення й режим річок тут переважає?
– У яких районах материка кліматичні умови несприятливі для утворення річок? Чому?
– Що таке басейн річки? Від чого залежить напрямок й характер течії річки?
– Які типи озер розрізняють за утворенням озерних улоговин?
– У яких районах Африки можуть утворюватися озера тектонічного походження?
– Які особливості озерних улоговин таких озер?
– Які умови необхідні для заболочування поверхні?
– Які умови необхідні для утворення значних басейнів підземних вод?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розподіл внутрішніх вод територією
Нерівномірність розподілу: багато повноводих річок, боліт в екваторіальному поясі та областях з постійним зволоженням; в субекваторіальних поясах та субтропіках річки мають чітко виражену сезонність; у тропіках мало річок, є ваді.
Переважно дощове живлення → режим чітко залежить від настання сезону дощів у басейні основної річки чи її приток.
1/3 площі – басейн внутрішнього стоку; за стоком і площею переважає басейн Атлантичного океану. Басейн Індійського океану → Висока Африка→ короткі бурхливі річки → потужні високі водоспади.
Практична робота 3. Позначити на контурній карти об’єкти, зазначені в географічній номенклатурі (виконують протягом уроку).
2. Основні річкові системи
Ніл – за усталеними даними найдовша річка світу (6671 км). Має два витоки: р. Кагера та Голубий Ніл. Єдиної думки про першоджерело немає. Гирло – дельта (24 тис км2). Більша частина русла – транзит вод верхів’їв. Повені влітку (сезон дощів у верхів’ях). Колиска цивілізацій. Конго – найбільш повновода, найбільший басейн (друга у світі за обома показниками), друга за довжиною в Африці (4320 км). Нігер – третє місце за довжиною (4180 км) та площею басейну. Замбезі – найдовша в басейні Індійського океану (2574 км), друга в Африці за величиною басейна.
3. Водоспади
Тугела – на річці Тугела в Драконових горах, каскад з п’яти водоспадів висотою 947 м. Каламбо – на річці Каламбо (427 м). Ауграбіс – на річці Оранжева (146 м). Вікторія – на річці Замбезі (120 м, завширшки 1800 м).
4. Озера
Переважно тектонічні (у рифтах чи прогинах).
Вікторія – найбільше за площею на материку (68 тис км2), глибина близько 40 м. Танганьїка – глибина 1435 м (2-ге у світі), довжина 676 м (1-ше у світі). Чад – залишкове, завглибшки 4-7 м. Площа змінюється по сезонам. Підземний стік сприяє виносу солей.
Ньяса.
5. Підземні води
Утворюють величезні басейни в прогинах земної кори (Сахара, Конго, Калахарі, Карру). Разом з озерами містять понад 99 % прісних вод материка. Глибина близько 2000 м, що робить малоймовірним її видобуток. У місцях виходу – оазиси.
6. Льодовики
Гірські льодовики на найвищих горах материка. Останнім часом розтанули на 80 %.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Про які об’єкти йдеться?
– За річним стоком річка посідає перше місце на континенті.
– Для озера характерні значні сезонні коливання води.
– Ця річка починається в Південній півкулі й тече в північному напрямку через різні кліматичні пояси.
– Це найбільше за площею озеро Африки.
– Глибина озера становить у середньому 7 м.
– Річка впадає у Гвінейську затоку, утворюючи дельту.
– Річка починається на плато, утворює численні пороги й водоспади та впадає в Індійський океан.
– Це друге озеро у світі за глибиною.
– За багато кілометрів до впадання в Середземне море річка розпадається на безліч рукавів й утворює розгалужену дельту.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Підготуйте короткі цікаві повідомлення про тварин, що населяють Африку.
– Проведіть інформаційне дослідження “Наслідки зміни природи Африки”.