ЯК ОХОРОНЯТИ ЗНИКАЮЧІ РОСЛИНИ

Мета: ознайомити учнів із заповідними об’єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; розвивати мислення, мовлення; виховувати діяльнісну любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда за матеріалами підручника (с. 128-129).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про “Червону книгу України” та ботанічні сади.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 130-132)

– Пригадайте!

Яке значення мають рослини для природи і життя людей? Які рослини з Червоної книги України ви вже знаєте?

– Як зберегти живу природу? Над цим питанням замислюються люди всіх країн. Учені збирають відомості про стан та охорону різних видів рослин і тварин. Рослини і тварин, що можуть зникнути назавжди з нашої планети, вносять до Міжнародної Червоної книги. Багато країн мають свою Червону книгу.

Червона книга України – офіційний документ про сучасний стан рослин і тварин України, що перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і відтворення.

Уперше Червону книгу

України було видано в 1980 році. До неї було внесено 151 вид рослин 85 видів тварин. У 2009 році вийшло нове видання Червоної книги України, до якої вже ввійшло 826 видів рослин і грибів та 542 види тварин. Ці дані свідчать про те, що чисельність видів рослин і тварин у нашій країні постійно зменшується.

Червоний колір – сигнал небезпеки. Тому відомості про види рослин і тварин, що зникають, друкують на червоних сторінках.

Робота в парах

– Складіть розповідь про те, що могло б статися, якби на Землі зникли рослини.

Робота в групах

– Назвіть рослини, що потребують охорони. Обгрунтуйте, чому потрібно охороняти рослини.

– Про що розповів Мудрий Лісовичок?

– Розгляньте малюнок на с. 130. Розкажіть, що ви прочитали про Червону книгу.

Робота в парах

– Розглядаючи в підручнику зображення рослин і тварин, занесених до Червоної книги, звертайте увагу на кольорові кружечки біля них. І тоді зрозумієте, який рівень небезпеки загрожує даній рослині чи тварині у природі.

– Що радить Сойка Синьокрила?

– Запам’ятайте! Ботанічний сад – це “музей” живої природи на свіжому повітрі.

– Розгляньте фотографії на с. 132. Які ботанічні сади ви відвідували? Розкажіть про свої враження.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота в групах

– У вас на столі в групі е малюнки, інформація, рослини з ботанічного саду. Ваше завдання – спробувати розповісти про рослину своїми словами так, щоб це було цікаво. Треба виступити кожному членові групи, не повторюючись.

1-ша група

Банан в дикому вигляді росте в Китаї, Індії, Африці. Це одна з перших культурних рослин тропічної Азії. Зараз вирощується не лише в Азії, але й у Центральній і Південній Америці, на Антільських островах. Ці гігантські трав’янисті рослини з величезним листям дуже швидко ростуть. Кожне стебло приносить Гроно плодів тільки один раз, потім гине, а від кореня йдуть нові пагони. На Чорноморському узбережжі широко застосовується в садово – паркових ландшафтах. Там він цвіте, але не плодоносить.

2-га група

Пальми. Особливе значення для жителів південних країн має кокосова, фінікова і віялова пальми. Віялова пальма у ботанічних садах Чорноморського узбережжя і в садово-парковому ландшафті використовується набагато частіше за інших.

3-тя група

Юка – уродженка пустель півдня Північної Америки. У неї довге вузьке шкірясте листя, зібране в широкі розетки на невисоких стволах. При цвітінні утворює на довгому квітконосі пишну кисть білих квітів, що за формою нагадують конвалії. Листя розходиться вгору, найчастіше віялом, і нагадують гострі списи. Тому індійці Мексики часто використовують юку як живопліт. Деревина ствола юки йде на виготовлення газетного паперу, з коренів отримують крохмаль. Мексиканці використовують юку при укусі змій: гострий кінець листа вганяють у ранку, що викликає сильну кровотечу, разом із кров’ю виходить отрута.

4-та група

Суничник дрібноплодий – красиве вічнозелене дерево. Назву дерево дістало із-за деякої схожості плодів, які ростуть на рихлих звисаючих кистях, з ягодами суниці. Ці плоди їстівні, з них варять варення, виготовляють вино. Улітку дерево скидає кору. Листя тримається один рік і обпадає разом з корою. Якщо стоїть сильна посуха, то листя залишається на дереві ще на рік.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що таке ботанічний сад? (Ботанічний сад – це живий музей для усіх, хто цікавиться життям рослин.)

– Які рослини ми можемо там побачити?

– Чому необхідно оберігати природу?

– Для чого створено Червону книгу України?

– Які рослини і яких тварин вашої місцевості занесено до Червоної книги України?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 130-132.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ЯК ОХОРОНЯТИ ЗНИКАЮЧІ РОСЛИНИ - Плани-конспекти уроків по натурології


ЯК ОХОРОНЯТИ ЗНИКАЮЧІ РОСЛИНИ