Мета: розповісти учням про особливості життя птахів, про те, як птахи піклуються про своє потомство; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; вчити правил поведінки в природі.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
– Яку будову мають птахи?
– Яке значення для польоту мають особливості будови птахів?
– Як птахи отримують енергію для польоту?
– Дослідіть: чим живляться птахи, яких ви можете спостерігати у своїй місцевості? Наведіть приклади.
–
2. Робота за таблицею
– Заповніть таблицю. Наведіть приклади.
Комахи | Птахи | Риби |
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя птахів і правила поведінки людей серед природи.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 112-113)
– Пригадайте! Чи турбуються про своє потомство риби?
– Запам’ятайте! Птахи піклуються про своє потомство.
– У житті
Робота в парах
– Роздивіться малюнки на с. 112 і назвіть, які з птахів належать до перелітних, а які – до осілих?
– Найвідповідальнішим для птахів є весняний період, коли настає пора виведення пташенят. Навесні птахи прилітають на батьківщину не одночасно. Самці з’являються в місцях гніздування раніше за самочок, щоб знайти і “закріпити” за собою певну гніздову територію. Позначають вони її за допомогою співу. Під час насиджування батьківські обов’язки між татом і мамою розподіляються по-різному. У дятлів, сойок і соловейків самка насиджує яйця вдень, а самець – уночі. А от у крижнів піклуванням про потомство переймається тільки качка-мама. Самочки яструба, сокола, орла також насиджують самі, але їжу їм приносять самці. Роблять вони це дуже обережно, щоб не видати ворогам або дітлахам-розбишакам свого гнізда.
– Розгляньте малюнки на с. 113. Розкажіть, що на них зображено.
Висновки
– Птахи піклуються про своє потомство.
– Найважливіша весняна турбота птахів – виведення пташенят. У цей час їх не можна турбувати.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– Послухайте цікаву інформацію і поміркуйте, чому маленькі тварини – такі, як комахи, риби, земноводні, плазуни,- відкладають багато яєць та ікринок? Чому чим більша тварина, тим більша кількість її потомків?
Інформатор. Клопи відкладають 70-100 яєць, колорадський жук – 700, метелики 100-400. Кількість ікринок у коропа, щуки сягає десятків тисяч, а великі осетрові риби “викидають” кілька мільйонів ікринок. У плазунів кількість яєць 10-20 у кладці, які вони заривають у пісок, грунт. Птахи відкладають до 10 яєць. У звірів народжуваність дитинчат найменша: білка – 3-10, кішка – 2-6, собака – 2-10, рись – 1-4, ведмідь – 1-3, слон – 1, кит – 1.
2. Тестування
1. Звідки з’являється гусінь?
А) Вилуплюється з яєць;
Б) народжується з лялечки. (+)
2. Чим пуголовок відрізняється від дорослої жаби?
А) Тільки розміром;
Б) пуголовки мають хвости і не мають ніг. (+)
3. Де плазуни відкладають свої яйця?
А) У сухому грунті; (+)
Б) у гніздах.
4. Чи піклуються плазуни про своє потомство?
А) Так, піклуються;
Б) ні, не піклуються. (-)
5. Чи піклуються птахи про своє потомство?
А) Так, піклуються; (+)
Б) ні, не піклуються.
Взаємоперевірка (в парах).
3. Задача
У сірої куріпки народжується 20 діточок, у довгохвостої синиці – на 8 менше, ніж у куріпки, а у чижа – на 7 діточок менше, ніж у синиці. Скільки діточок народжується у синиці та чижа?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Яких тварин називають птахами? Наведіть приклади.
– Яка ознака птахів є істотною?
– Як птахи піклуються про своє потомство?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 112-113.
– Складіть правила поведінки в природі у період виведення потомства птахами.
– Уявіть, що вам потрібно розповісти про птахів мешканцям казкової планети, на якій живуть лише комахи. Складіть план своєї розповіді.