Мета: дати учням уявлення про енергозбережувальні технології; навчати застосовувати в житті знання про збереження тепла й електроенергії в побуті, навчати досліджувати, як зменшити втрати тепла та електроенергії в оселях; виховувати береж – лине ставлення до навколишнього середовища.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (додаток)
1. Фронтальне опитування
– Як люди в давнину використовувати енергію рухомої води?
– Дізнайтеся, як використовують енергію води у вашому краї.
– Чому
– Якою енергією людині користуватися зручніше та вигідніше: Сонця, вітру чи води? Доведіть свою думку.
2. Робота над загадкою
– По дроту ходить,
Темряву розгонить. (Електрика)
– Людина відкрила дію електрики вже давно. Чи потрібна нам електроенергія? Чи треба її берегти?
– Згадайте, коли ви виходите з кімнати або квартири, то що робите?
– Вимикаючи світло, електричні прилади, ви бережете енергію.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про способи заощадження тепла й електроенергії
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 76-77)
– Пригадайте! Які існують джерела отримання електроенергії?
Робота в групах
– Позмагайтеся! Яка група складе найзмістовнішу розповідь про те, як електроенергія потрапляє в оселі?
– Розгляньте малюнок на с. 76. Поміркуйте і розкажіть! Що таке “енергозбереження”? Як ви заощаджуєте електроенергію, тепло й воду в своїй оселі?
– Запам’ятайте! Енергозбереження – це дії, спрямовані на доцільне й економне використання електроенергії.
– Які способи збереження тепла, води та електроенергії радить запам’ятати хлопчик Струм?
– Економити тепло не складно. Якщо вашу квартиру чи будинок обладнано індивідуальними лічильниками тепла, то доцільно частково або повністю відключати подачу тепла на ніч або вранці, йдучи з дому. На думку лікарів, сон у прохолодному приміщенні здоровіший, ніж у надто теплому.
Щільно завісивши на ніч вікно шторами з теплої та міцної тканини, можна також зберегти чимало тепла. Пам’ятайте; довгі щільні штори та меблі біля радіаторних батарей помітно зменшують ефективність опалення. Тому бажано, щоб простір навколо радіаторів був вільним.
Щільно зачинені двері кімнат і квартири не дають теплу “втекти”. Зберегти тепло допоможе засклений балкон. Це запобігатиме потраплянню холодного повітря у квартиру, а також відтоку теплого повітря назовні.
Багато тепла, що надходить у наші квартири, втрачається через щілини протягами. Вікна на зиму бажано утеплювати, скориставшись поролоном, ватою, шпаклівкою або смужками паперу чи тканини.
Уважно обстежте свою квартиру – вікна, двері, стіни. Можливо, у ній є протяги. Заміна вікон на сучасні склопакети дає змогу значно знизити тепловтрату.
Подвійні двері також допоможуть зменшити втрати тепла в квартирі.
– Які ще заходи для утеплення житлових приміщень ви знаєте?
Висновки
– Енергія, яка використовується в будинках для опалення та отримання гарячої води, виробляється внаслідок спалювання нафти, газу, вугілля.
– На планеті щороку зменшуються запаси паливних корисних копалин. Тому потрібно їх економно використовувати. Для цього не потрібно витрачати значні кошти. Набагато простіше й дешевше зберігати тепло, ніж потерпати від протягів і холоду у власній квартирі.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
1) Дослідницький практикум. Як зменшити втрати тепла у будинку?
– Разом із батьками обговоріть, як ви готуєте житло до зимового періоду. Які ви знаєте заходи щодо утеплення квартири (будинку)? Які з них доводилося проводити вдома? Як це вплинуло на температуру повітря в житловому приміщенні?
– Заклеїти вікна, утеплити двері.
– Не загороджувати опалювальні прилади, не заважати теплому повітрю зігрівати кімнату.
– Закривати штори на ніч – це дозволить запобігти витоку тепла.
– Штори, які не закривають батарею, дають можливість надходити теплу в кімнатний простір.
– Зачиняти вхідні двері та засклити вікна у своїх під’їздах.
– Садити дерева біля будинку. (Дерева довкола будівлі сприяють збереженню тепла всередині приміщення.)
2) Творчий проект. Захисти природу!
Підготуйте та організуйте виставку малюнків на тему “Енергія”. Вони можуть відображати діяльність з енергозбереження або охорони навколишнього середовища, певну ситуацію, пов’язану з енергією. Можливо, це буде плакат з нагадуванням про те, як потрібно дбайливо використовувати енергію і паливні корисні копалини.
2. Гра “Знайди помилку”
Учитель описує побутову ситуацію, у якій люди припускаються помилки при використанні енергоресурсів. Учні мають виявити і виправити цю помилку.
– Тато дивиться телевізор, а поруч – увімкнений магнітофон.
– У сонячний день на проспекті горять вуличні ліхтарі.
– Мама розмовляє по телефону, а з крану на кухні тече вода.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 77.
– Як електроенергія надходить у ваш дім?
– Розкажіть, як заощадити електроенергію в побуті.
– Тепер ви знаєте, яких заходів слід уживати щодо економії електроенергії. Чи не хочете випробувати їх у себе вдома? Економія буде набагато ефективнішою, якщо ви зацікавите батьків, братів і сестер.
– Намагайтеся економити електроенергію різними способами впродовж місяця, а наприкінці його знову зніміть показники лічильника, підрахуйте кількість спожитої електроенергії. Порівняйте цей результат з результатом попереднього місяця.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 76-77.
Проект “Облаштовуємо нашу планету”
– Запропонуйте способи економії тепла та електроенергії для збереження природи на нашій планети.