ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЮТЬ ГРУНТИ У ПРИРОДІ І ДЛЯ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ

Мета: формувати в учнів уявлення про склад (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі), властивості і значення грунтів; розвивати вміння спостерігати, узагальнювати; виховувати допитливість, самостійність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Як відбувається утворення грунтів?

– Чому родючість уважають основною ознакою грунтів?

– Що надає грунтам чорного забарвлення?

– Порівняйте гірські породи та грунти. Чим вони схожі, а чим – відрізняються?

– Поміркуйте,

що відбувалося б на Землі, якби зникли грунти.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про склад, властивості і значення грунтів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 55-56)

– Пригадайте! З чого складається грунт? Яка його основна особливість?

Дослідницька лабораторія. Вивчення складу та властивостей грунту

Дослід 1

– Покладіть у склянку з водою грудочку грунту. Що ви помітили? (Почали виділятися дрібні бульбашки. У грунті міститься повітря.)

Дослід 2

Покладіть у банку з водою трохи грунту і розмішайте. Коли

вода встоїться, злийте її. На дні банки залишаються частинки піску і глини. (Грунт складається з гірської породи, піску, глини та перегною.)

Дослід 3

– Разом з учителем нагрійте грунт на вогні в бляшанці. Потримайте над ним шматочок скла або дзеркало. Що ви помітили? Чому на склі або дзеркалі з’явилися краплини води? Який висновок можна зробити із цього досліду? (У грунті міститься вода.)

– Який можна зробити висновок про склад грунту? (Він складається з води, повітря, піску, глини та інших домішок.)

– Роздивіться малюнки на с. 56, поміркуйте і розкажіть! Як грунти забезпечують сприятливі умови для життя рослин?

– Що розказав про грунт пан Кріт?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

– Замісіть з грудочки грунту “тісто”. Розкачайте його і зробіть невеличке кільце діаметром 3 см. Якщо грунт складається тільки з піску, кільця з нього не вийде.

Якщо кільце з грунту зробити можна, але воно тріскається, то це означає, що в грунті є глина і пісок, але більше піску.

Якщо кільце не тріскається, то в грунті більше глини.

2. Тестування

1. Головною ознакою грунту є:

А) наявність поживних речовин;

Б) наявність каміння;

В) родючість;

Г) світлий шар піску;

Д) різні за кольором шари землі.

2. Основні властивості грунту – це:

А) його колір;

Б) його вологість;

В) його родючість.

3. Як охороняти грунт?

А) Будувати більше заводів, фабрик;

Б) удобрювати, саджати дерева, боротися з ярами;

В) закопувати сміття, надмірно поливати, застосовувати отрутохімікати.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 56.

– З чого складається грунт?

– Чому грунт має темний колір?

– Який грунт найродючіший? Чому?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 54-56.

Проект “Облаштовуємо нашу планету”

– Оберіть грунти, які відзначаються найбільшою родючістю.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЮТЬ ГРУНТИ У ПРИРОДІ І ДЛЯ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ - Плани-конспекти уроків по натурології


ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЮТЬ ГРУНТИ У ПРИРОДІ І ДЛЯ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ