СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ
УРОК 11 Які об’єкти природні, а які – створили люди?
Тема. Які об’єкти природні, а які – створили люди?
Мета: ознайомити учнів з природними матеріалами, з яких виготовлені предмети, необхідні людині; вчити наводити приклади природних матеріалів, з яких людина виготовляє предмети вжитку; розвивати вміння досліджувати природні об’єкти та об’єкти, створені людиною; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, повагу до людей праці.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення
– Які предмети, що оточують вас у класі, зроблені руками людини?
– Які предмети домашнього вжитку зроблені руками людини?
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що для виготовлення рукотворних об’єктів люди використовують природні матеріали.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
– Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети, продукти, необхідні для свого існування. Усі речі, що оточують нас, виготовлені з різних матеріалів.
– Як ви вважаєте, для чого і з чого людина будує своє
– Розгляньте малюнки (на дошці) з різноманітними типами будівель: житло з гілок – курінь, глиняне житло з солом’яним дахом – хата, житло з льоду – іглу, з цегли – будинок, з колод – хата.
– У будинку нас оточує безліч речей. Кожна з них має своє призначення. У будинку нам потрібні меблі. Коли ми сідаємо обідати, робити уроки, лягаємо спати, завжди користуємося меблями.
– Назвіть предмети меблів і їх призначення.
– З яких матеріалів виготовляють предмети меблів?
– Які інші предмети є у вашій кімнаті? Для чого вони служать?
– З яких матеріалів людина виготовляє посуд?
– З чого виготовляють одяг? (З тканини)
– Назвіть свої улюблені іграшки. З чого їх виготовлено?
Висновок. Навколо нас є безліч предметів, які людина зробила власноруч. Для їх виготовлення потрібні природні матеріали: деревина, глина, вовна, метал та ін.
2. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота за підручником (с. 26-27)
– Поясніть прислів’я.
Роботящі руки гори перевертають.
Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
– Для виготовлення рукотворних об’єктів люди використовують природні матеріали.
– Розгляньте малюнки і фото на с. 26.
– Назвіть зображені предмети.
– Із чого їх виготовлено?
– Складіть речення, що з чого виготовлено.
– Розгляньте малюнки і фото на с. 27.
– Що на них зображено?
– Складіть речення, що з чого виготовлено.
– Які предмети виготовлені з тіл живої природи?
– Які предмети виготовлені з тіл неживої природи?
Висновок. Для виготовлення різних предметів людина використовує тіла живої і неживої природи.
– Виберіть кілька предметів, які є у вашій оселі. Разом із дорослими визначте, із чого їх виготовили.
– Які природні матеріали використані для виготовлення цих предметів?
– Які ще природні матеріали ви знаєте? Які предмети з них виго – товляють? Наведіть приклади.
– Запам’ятайте! Людина навчилася виготовляти з природних матеріалів усе, що необхідно їй для життя.
2. Гра-змагання між хлопчиками і дівчатками
– Яка група назве більше природних об’єктів та предметів, виготовлених руками людини? Завдання для друга природи
– Розкажіть, як прийшла до вас улюблена книжка.
– Бережіть все, що люди виготовили своєю працею та розумом!
V. Підсумок уроку
– Які природні матеріали ви знаєте?
– Які предмети з них виготовляють? Наведіть приклади.
Додаток до уроку 11
Схема “Природні та рукотворні об’єкти”