Зустріч 35. ЯКІ РИСИ МАЄ АВСТРАЛІЯ – НАЙСУХІШИЙ МАТЕРИК ЗЕМЛІ?
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Австралії; розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ
1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання
2. Природнича розминка “Чи вірите ви?”
Чи вірите ви в те, що?..
– У річках Південної Америки не водяться крокодили.
– У річках Південної Америки водяться водяні змії анаконди.
– У Південній Америці за рік відбувається 1000 землетрусів.
– Південна Америка – найвологіший материк у світі.
– Найповноводніша річка – Амазонка.
– У Південній Америці мешкають дивовижні тварини – анаконди, броненосець, піраньї, ягуари, пуми, лінивець.
3. Тестування
1. Чим материки відрізняються між собою?
А)
Б) формами земної поверхні;
В) природою;
Г) оточені з усіх боків водою.
2. Який материк є батьківщиною картоплі?
А) Африка;
Б) Південна Америка;
В) Північна Америка;
Г) Євразія.
3. У якій півкулі знаходиться материк Австралія?
А) У Західній;
Б) у південній;
В) у східний;
Г) у західній і східній.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
– Австралія – найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. Разом із прилеглими островами він цілком розташований у південній півкулі. Звідси його назва – “Південна земля”. 200 років тому мандрівникові був потрібен цілий рік, щоб дістатися Австралії. Нині на реактивному лайнері можна долетіти із Києва до Сіднея за 35 годин з двома посадками у Делі і Сінгапурі. Австралію омивають води Тихого й Індійського океанів. З іншими материками вона не пов’язана сушею. Тому Австралію, враховуючи її невеликі розміри, іноді називають материком-островом.
Австралія – переважно рівнинна. На більшій частині країни панують піщані та кам’яні пустелі, тому її називають “країною пустель”. В австралійських пустелях зустрічаються буро-червоні піщані бархани, давні пасовища з різнотрав’ям, а також вузькі ущелини та яри. Австралія бідна на поверхневі прісні води. Це найсухіший материк світу. Найбільшою річкою є Муррей. Більшість річок пересихають. У центральній частині Австралії є декілька солоних озер, найбільше з них – Ейр. На території Австралії знаходяться давні озерні улоговини, що заповнюються водою лише після дощів.
Австралію іноді називають “материк-навпаки”. І справді, багато чого на цьому материку є прямо протилежним до того, що вважають нормальним для європейців, у тому числі для українців. Коли в Україні зима – в Австралії літо. Коли в Києві 10 година, в Канберрі – 18 годин. Для українців зрозуміло – чим далі рухаєшся на північ, тим холодніше; для австралійців – спекотніше.
Навіть на географічних картах Австралії південь – у верхній частині. Не всі дерева Австралії дають тінь. Тварини Австралії вирощують своїх дитинчат у сумках, окремі ссавці відкладають яйця, а годують малюків молоком. Це – материк таємниць і несподіванок. Материк, де “найстрашніший” звір – кролик, а серед птахів – звичайний горобець.
2. Робота за підручником [с. 117-119)
Вправа “Мікрофон”
Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.
– Прочитайте розповідь козака Подорожника.
– Що нагадує за формою Австралія? А острови поблизу неї?
– Звідки походить назва Австралії?
– Яка особливість найменшого материка земної кулі?
– Які океани омивають береги Австралії?
– Яка особливість узбережжя?
– Які переважають форми поверхні?
– Що займає центральну частину австралійського континенту?
– Назвіть ці пустелі.
– Чому Австралія – найсухіша ділянка суходолу в південній півкулі?
– Чим обумовлено, що Австралія надто спекотлива?
– Що ви дізналися про водойми Австралії?
– Яка найбільша річкова система Австралії?
– Яке найбільше озеро?
– Чому воду використовують не для пиття, а для різноманітних технічних потреб?
– На які корисні копалини багата Австралія?
– Яка держава займає весь материк Австралія?
– Яке корінне населення материка і до якої раси людей воно належить?
– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
Для закріплення отриманих знань учні заповнюють таблицю “Австралія”.
Материк | Гори | Ріки | Озера | Пустелі | Головні особливості |
Австралія | + | Муррей | Ейр | + | Найсухіший |
2. Робота з картою
Розповідь про місцезнаходження Австралії на карті півкуль.
3. Гра “Третій “зайвий”
Дніпро, Муррей, Дністер.
Атлантичний, Індійський, Тихий.
Пустелі, мішані ліси, лісостепи.
4. Гра “П’ять речень”
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про особливості природи Австралії.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Вікторина “Я знаю”
– Найменший материк Землі. (Австралія)
– Чому його називають Південна земля? (Розташований у південній півкулі)
– Найпоширеніше дерево. (Евкаліпт)
– Найбільше озеро. (Ейр)
– Чим зайнята найбільша частина материка? (Пустелі)
– Чи є в Австралії вулкани? (Ні)
– Найбільша річка материка. (Муррей)
– Води яких океанів омивають Австралію? (Тихого й Індійського океанів)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 117-119.