Мета:
Навчальна: поглибити та систематизувати знання про кліматотвірні чинники; формувати знання про особливості клімату Північної Америки, кліматичні пояси і типи клімату; вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати типи клімату материка за кліматичними діаграмами та тематичними картами атласу;
Розвивальна: розвивати вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, порівнювати, будувати логічні міркування, робити висновки;
Виховна: виховувати самостійність, уважність, працелюбність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:
Опорні та базові поняття: клімат, кліматотвірні чинники, циркуляція атмосфери, повітряні маси, пасат, західні вітри, торнадо, циклон, ураган, кліматичний пояс, тип клімату, кліматодіаграма.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ
Робота з картою. Учитель (або один з учнів) ставлять питання за фізичною картою Північної Америки.
Перевірка домашнього завдання. Виступи учнів з повідомленнями про унікальні
Запитання
– Назвіть основні форми рельєфу Північної Америки і покажіть їх на карті.
– Чим обумовлена різноманітність форм рельєфу на материку?
– Які групи корисних копалин властиві Північній Америці?
– У чому полягають закономірності їхнього розміщення?
– Як географічне положення впливає на кліматичні особливості материка?
Назвіть основні кліматотвірні чинники.
– Які попередні висновки про клімат Північної Америки можна зробити на
Підставі знань про її географічне положення і рельєф?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
На попередньому уроці ви проводили дослідження та встановлювали закономірності розташування основних форм рельєфу та корисних копалин Північної Америки. Ця робота допомогла вам дійти висновків про різноманітний рельєф материка та наявність корисних копалин різноманітного походження. Знаючи особливості географічного положення материка та будову його поверхні, можна припустити надзвичайну різноманітність його кліматичних умов тощо. Але таке припущення також потребує певних доказів. Почнімо пошук аргументів та фактів, які підтвердять, або, можливо, й спростують це припущення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Загальна характеристика клімату
Завдяки географічному положенню Північна Америка перебуває під впливом арктичних, помірних та тропічних повітряних мас.
Значна протяжність материка з півночі на південь зумовлює:
– великі розбіжності в показниках сумарної сонячної радіації між північчю та півднем;
– значні відмінності температурних показників.
Значна протяжність материка із заходу на схід та особливості рельєфу зумовлюють нерівномірний розподіл опадів:
– головна роль у зволоженні належить Атлантичному океану (мусони та пасати);
– вологі західні вітри помірних широт приносять вологу з Тихого океану.
Вплив рельєфу:
– просуванню західних вітрів вглиб материка заважають Кордильєри;
– арктичні та тропічні повітряні маси рівнинами материка вільно пересуваються в меридіональному напрямі; цьому також сприяють глибоке врізання в суходіл Мексиканської та Гудзонової заток, майже паралельне розташування гірських систем. Утворення торнадо.
Вплив океанічних течій (Гольфстрім, Аляскінська, Каліфорнійська, Гудзонова).
У цілому сукупність кліматотвірних чинників визначають формування надзвичайної розмаїтості кліматичних умов материка.
2. Кліматичні пояси та типи клімату
У Північній Америці представлені всі типи клімату, крім екваторіального. Переважна частина материка розташована в помірному кліматичному поясі. Значні площі на півночі займають холодні пояси – субарктичний та арктичний. Південна частина материка розташована в субтропічному, тропічному та субекваторіальному поясах. У помірному, тропічному та субтропічному поясах виділяють кліматичні області, які відрізняються режимом опадів і температур.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Складіть характеристику кліматичного поясу Північної Америки. Результати занесіть у таблицю.
Назва Кліматичного Поясу | Географічне Положення | Переважаючі повітряні маси | Температурний Режим | Опади | Типи Клімату |
2. Позначте розташування кліматичних поясів на контурній карті.
3. Порівняйте набір і розміщення кліматичних поясів Північної і Південної Америки.
Виділіть подібні та відмінні ознаки.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Закінчіть характеристику кліматичних поясів в таблиці (якщо не вистачило часу).
– Випереджальне (окремим учням): підготуйте повідомлення про унікальні водні об’єкти Північної Америки.