РІДНИЙ КРАЙ
Урок 54
Тема. Запитання до природи. Звідки береться олія?
Мета: ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, зі способами її виготовлення; виховувати інтерес до пізнання природи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Ми
Сьогодні я вам розповім про незвичайну квітку, що називається “квітка сонця”. Чому її так назвали і чим вона знаменита?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадками
–
– Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком – сімсот козаків.
– Сімсот соколят на одній подушці сплять.
– Стоїть дім, а в ньому – повно зерна.
– Скільки чорних хаток, стільки білих паніматок.
– Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці – повно людей.
– Стоїть дубок – на верху картузок, а в картузку – багато діток.
– На сонечко я схожий і сонце я люблю.
До нього повертаю голівоньку свою.
– Із мішка – на забаву, а з пляшки – на приправу.
2. Читання вірша Руслани Василькевич “Соняшник”
На городі соняшник
Соняшно зацвів –
Розпрямив голівоньку,
Рученьки розвів.
Милувався сонечком,
Дощик зустрічав
І смачним насіннячком
Діток пригощав.
Посміхайся ж, друже наш,
Нам через віконечко,
Мила наша квіточка –
Друге наше сонечко.
3. Розповідь учителя
– Подивіться на малюнок.
– Що на ньому зображено?
– Соняшник – “квітка сонця”. Він росте і дивиться на сонечко все літо, тому назвали його сонячною квіткою, а до осені дозріває цілий кошик насіння. Опишімо соняшник! Розкажіть, який він. (Велика квітка жовтого кольору, стебло довге, зеленого кольору, листя велике, зелене, а всередині соняшнику чорне насіння.)
– Великі, яскраві квіти притягають безліч комах. Мурашки збирають із них солодкий пилок. Чому “пилок”? (Схожий на пил) Який пилок на смак? (Солодкий)
– Бджоли прилітають за нектаром і роблять мед. Соняшник – хороший медонос. Як можна назвати мед, зібраний із соняшнику? (Соняшниковий) Коли дрібні квіточки в кошику відцвітають, починає дозрівати чорне насіння – улюблені ласощі дорослих і дітей. Спочатку соняшник вирощували як декоративну рослину, потім навчилися видобувати з нього олію, яка так і називається, – соняшникова. Ще з насіння соняшника готують халву і козинаки. (Бажано дати дітям розглянути, понюхати і скуштувати вироби з соняшника)
– Соняшник так називається, тому що він протягом дня повертає свою голівку вслід за сонцем. Соняшник означає “під сонцем”. Уранці він дивиться на схід, де сонце встає, а ввечері – на захід, де сонце сідає. Сама квітка соняшника схожа на сонечко.
Хто саме вигадав з насіння соняшника виробляти олію, я вам зараз розповім.
Жив колись Данило Бокарев. Ішов він якось вулицею і побачив гарну квітку. Ця квітка йому дуже сподобалася. Квітка була незвичайною, великою, а всередині – з насінням і називалася соняшником. Данило її зірвав і почав їсти насіння. Смак у насіння був приємним. Гриз він насіння і вигадав те, як можна отримати з насіння олію. Насадив він у себе в городі багато соняшників, а наприкінці літа акуратно зрізав капелюшки, зніс у двір і вибив із капелюшків насіння. Заздалегідь Данило змайстрував пристосування для отримання олії.
– Він узяв пень, збоку в ньому видовбав квадратну нішу. Унизу цієї ніші зробив гніздо, куди закладав порції висушеного насіння. У гніздо вставив дерев’яний кілочок. За допомогою двох клинів, що забиваються молотком, циліндр у гнізді тиснув на насіння. По жолобку стікала густа світло-коричнева рідина з незвичайним і приємним запахом. Таким чином Данило Бокарев винайшов спосіб отримання олії з насіння соняшнику. Олія, на якій ваші мами готують їжу, теж вибита із соняшникового насіння.
>> Фізкультхвилинка
Психогімнастика
Звучить аудіо-запис приємної музики.
– Діти, а зараз ми перетворимося на сонячні квіточки.
– Ми сидимо в землі, як насіння. (Діти сіли.)
– Піднімаємося вгору, як паростки. (Діти підводяться і тягнуться на носочках угору.)
– Розпускаємося, як квіточки. (Діти розводять руки в сторони.)
– Погляньте на сонечко – як воно встає, як сідає. (Діти обертаються ліворуч, потім – праворуч.)
– Подув вітерець, заворушилися листочки. (Діти хитають руками ліворуч, праворуч)
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Практична робота
– Діти, а зараз ми приготуємо смачний салат. Що у мене стоїть на столі? (Пляшка із соняшниковою олією, огірки, помідори, цибуля, ніж, дошка)
– Що потрібно зробити, щоб приготувати салат? (Усе порізати.)
– Добре, ріжемо овочі. Усе готово, кладемо в миску. А що необхідно додати, щоб наш салат був смачним? (Олію)
– Подивіться, ось стоїть пляшка чудової соняшникової олії. Що можна сказати про неї? (Олія прозора, в’язка, тягуча.)
– Понюхайте її. Який незвичайний запах! Додаємо олію до нашого салату, перемішуємо. Смачного!
2. Робота над загадками
– Що виростає в полі і в печі? (Хліб)
– Широке, а не море,
Золото, а не гроші,
Сьогодні на землі,
А завтра на столі. (Поле пшениці)
– В теплу землю піду,
Вгору колосом зійду,
У ньому тоді таких, як я,
Буде цілая сім’я. (Зерно)
– Б’ють мене палицями,
Мнуть мене каменями,
Палять мене вогнем,
Ріжуть мене ножем.
А за те мене гублять,
Що всі мене люблять. (Хліб)
– Народився із землі.
Зарум’янивсь на вогні.
І з’явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
– Є рослина в нас така,
Що від неї кінь скака. (Овес)
– В чистім полі він росте:
На високих ніжках,
В зелених панчішках.
Квіточки блакитні,
Оченьки привітні. (Льон)
– Неприваблива, шишкувата,
А як прийде на стіл вона,
Скажуть весело хлоп’ята:
– Ну й розсипчаста, смачна! (Картопля)
– Зимою біле, весною чорне,
Літом зелене, восени стрижене. (Поле)
– Звуть мене всі довгунець за високий корінець.
Та оції пагінці вас вдягають у штанці. (Льон)
– Стою стрункий, високий, в зелених шатах я,
І золотом убрана голівонька моя.
На кожному городі ви бачите мене,
І всі із мене їли насіннячко смачне. (Соняшник)
– На вигляд біленький, на дотик гладенький, на смак солоденький. (Цукровий буряк)
– Сіяли, вибирали, топили, сушили, колотили, рвали, крутили, чесали, ткали, на стіл клали. (Льон)
V. Підсумок уроку
– Чому соняшник називають “квіткою сонця”?
– Що з нього готують?