Мета: пояснити учням, у чому полягає цінність людського життя і здоров’я; розширити уявлення школярів про безпеку, небезпеку та безпеку життєдіяльності людини; виховувати прагнення піклуватися про власне здоров’я.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
– Одного мудреця запитали: “Що є для людини найбільш цінним і важливим: багатство чи слава?”. Поміркувавши, мудрець відповів: “Ні багатство, ні слава не роблять людину щасливою. Здоровий жебрак щасливіший за хворого короля”.
–
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як наше життя залежить від безпеки.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
– Життя людини неповторне і незамінне. Аби його зберегти, слід дбати про безпеку.
Безпека – це ситуація, коли здоров’ю, життю людини нічого не загрожує, не погіршує її здоров’я, не перешкоджає зростанню і розвитку, навчанню, праці, спілкуванню.
Небезпека – це все, що за певних умов і в певний час здатне завдавати шкоди здоров’ю й життю
Тому слід знати і неухильно виконувати всі правила безпеки для збереження життя і здоров’я – власного та інших людей.
2. Робота за підручником (с. 6-9)
– Розкажіть про походження слів “безпека” і “небезпека”.
– Що таке безпека? небезпека?
Вправа “Мікрофон”
Учитель пропонує учням продовжити твердження: “Я почуваюся в безпеці, коли…”.
– Прочитайте висновок про те, що таке безпека (с. 6).
– Які небезпеки природного середовища загрожували давнім людям?
– Які з небезпек, створених природою, актуальні й у наш час?
– Які небезпеки створені людьми?
Робота в парах
Учні наводять 10 прикладів небезпечних ситуацій, записують їх на дошці за зразком, поданим у підручнику (мал. 1) та виконують завдання за цим списком, вміщене у підручнику.
– Прочитайте висновок про те, що таке безпека життєдіяльності (с. 7).
– Які почуття й емоції виникають під час небезпечної ситуації?
– Як правильно діяти в такому випадку?
Учитель пропонує учням прочитати казку про двох жабок.
– Як поводилася у небезпечній ситуації перша жабка?
– Чому друга жабка змогла врятуватися?
– Зробіть висновок про те, як слід поводитися у небезпечній ситуації.
– Порівняйте цей висновок із поданим у підручнику на с. 8.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Практична робота “Як діяти в небезпечній ситуації”
Учні об’єднуються у 3 групи, ознайомлюються із наведеними у підручнику ситуаціями (с. 9) та виконують завдання.
2. Гра “Як ти вчиниш, якщо..?”
– Зараз ми вестимемо розмову про вашу безпеку. Адже складних життєвих ситуацій неможливо уникнути. Не вийде завжди і скрізь бути під наглядом батьків, які оберігають вас. Життя влаштоване таким чином, що ви стикаєтеся з обставинами, у яких вам доводиться ухвалювати рішення самостійно, і від того, що ви вирішите, залежить ваша безпека.
На класній дошці написані правила безпечної поведінки.
– Запам’ятай свою адресу і номер телефону.
– Розкажи про свої проблеми дорослому.
– Розкажи про те, що з тобою сталося.
Учням для обговорення пропонуються такі ситуації:
– Як ти вчиниш, якщо на майданчику у дворі до тебе підійде жінка та запропонує купити тобі і твоїй подружці морозиво, а потім додасть: “Давай не розповідатимемо твоїй мамі, що ми купили морозиво”?
– Як ти вчиниш, якщо хто-небудь пообіцяє дружні стосунки, якщо ти не повідомиш дорослим, чим ви займаєтеся?
3. Робота над прислів’ям
– Народна мудрість каже: “Без здоров’я немає щастя. І найбільше в світі багатство – це здоров’я”. Як ви розумієте цю мудрість? (Відповіді учнів.)
– Дійсно, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, адже вона прекрасно почувається і може наполегливо працювати, навчатися, може робити те, що їй до душі, займатися улюбленою справою. А коли щось болить, сил немає, радості – також, бо всі думки про одне – як позбутися болю. Отже, бажаю всім доброго здоров’я! Будете здорові – будете щасливі й радісні.
4. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що таке безпека? Що таке небезпека?
– Що таке безпека життєдіяльності?
Учні по черзі продовжують твердження: “Життя і здоров’я людини – найцінніший скарб, тому що…”.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 6-9).