СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ
Урок 3
Тема. Жива і нежива природа
Мета: розширювати знання учнів про різноманітність природи; розвивати вміння групувати об’єкти неживої та живої природи, порівнювати об’єкти (тіла) живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
1. Вправа “Погода”
– Який сьогодні день – ясний, хмарний, похмурий?
–
– Які опади?
– Який вітер?
– Яка температура повітря?
– Що змінилося порівняно з минулим тижнем?
– Сьогодні ми говоритимемо про те, що нас оточує, про світ, у якому ми живемо. Ви здогадалися, що йтиметься про природу. Дорослі називають це словом довкілля, навколишній світ.
2. Вивчення вірша
Повітря, земля і вода – це Природа.
Природа – це Я. І ти – це Природа.
Пустелі і гори, поля і ліси.
І ми – тільки частка цієї краси.
– На уроці ви дізнаєтеся, що належить, а що не належить до природи, навчитеся розрізняти живу і неживу природу.
III.
1. Гра “Я почну, а ти завершуй”
– Сьогодні дорогою до школи я бачив…
– Біля школи росте…
– Нашу землю вдень освітлює…
– Уночі я бачила на небі…
– Ми п’ємо…
– Риби живуть у…
– Ми дихаємо…
На дошці – малюнки.
– Як назвати одним словом усе, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо?
– Так, навколо нас. Це і є природа. (На дошці учитель записує слово “природа”.)
– А чи хотіли б ви здійснити подорож у той куточок природи, де ви відпочивали влітку? Яка природа вас там оточувала?
2. Релаксаційна пауза
– Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці.
Звучить музика.
– Уявіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку, схожу на м’яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувалися на цій великій подушці. Мандрівка починається. Наша хмаринка повільно піднімається у синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя? Тут, високо в небі, усе спокійно і тихо.
Ми наближаємося до місця вашого відпочинку… Розплющте очі. Як красиво! Розкажіть, що ви бачите. (На дошці – мапа України з дитячими фотографіями про літній відпочинок.)
– Мені дуже хочеться поближче розглянути, які предмети природи там є. Але наша хмаринка так високо, що це зробити неможливо без спеціального приладу – телескопа що допомагає спостерігати за предметами на далекій відстані. (На дошці з’являється малюнок телескопа.)
– У мене він є! Допоможіть, будь ласка, його налагодити.
>> Фізкультхвилинка
Для цього:
– підведіться;
– протріть лінзу;
– витягніть трубу;
– наведіть різкість;
– нахиліться вперед;
– присядьте;
– станьте навшпиньки.
– Усе!.. Зупинилися! Дуже гарно видно!
Учні сідають.
– Назвіть, які предмети природи ви бачили. (На дошці – малюнки.)
3. Гра “День – ніч”
Під час гри на дошці – малюнки.
– Наша невеличка подорож добігла кінця, ми повертаємося додому. А в цей час.
>> Робота в парах
– Обговоріть у парах, на які дві групи можна розділити малюнки, що є на дошці? (Формуються вміння групувати предмети за певними ознаками: належить, не належить до природи.)
4. Розповідь учителя
– Рослини, тварини і люди – це жива природа. Сонце, Місяць, зірки, повітря, вода, грунт – це нежива природа.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра “Що зайве?”
– Розгляньте малюнки на дошці. Який малюнок “зайвий”? Чому? (Лопата зайва, оскільки це – виріб людини, а решта – об’єкти природи.)
2. Розв’язування логічних завдань “Що зайве? Чому?”
– Небо, Місяць, вода, зорі, пісок, карта.
– Дуб, камінь, Сонце, повітря.
– Вітер, річка, білка, веселка, дощ.
– Вовк, лисиця, лікар, чашка, комар.
– Якою буває природа? (Живою і неживою)
– Назвіть ознаки живої та неживої природи.
– Як взаємопов’язані жива і нежива природа?
3. Гра “Уважний ряд”
Учитель готує предметні малюнки із зображенням сонця, берези, гриба, місяця, річки, олівця, дівчинки, машинки, будинку і показує їх по черзі. Діти першого ряду плескають у долоні, якщо показане належить до живої природи, другого – до неживої, а третього – до рукотворного світу.
4. Гра “Об’єкти живої природи”
Діти підводяться. Учитель упереміж називає об’єкти живої природи і вироби: м’яч, собака, телевізор, трактор, хмара, сумка, сніжинка, річка, ложка, бурулька, ранець, піщинка, гойдалки тощо. Діти присідають, коли чують назву виробу, і піднімають руки вгору, коли чують термін, що характеризує об’єкт природи (не зроблений руками людини).
– Зверніть увагу на об’єкти, що не належить до природи, – міст, будівля, пам’ятник. Вони теж зроблені руками людини.
5. Виконання завдань
1) Що з переліченого належить до неживої природи: орел, туман, людина, комаха, місяць, мороз? (Туман, місяць, мороз)
2) Гра “Я знаю три предмети…”.
– наведіть по три приклади об’єктів живої та неживої природи.
3) Людина виростила багатий урожай пшениці. Пшениця – це об’єкт природи або виріб людини? (Пшениця – частина живої природи.)
4) Який виріб колись був частиною живої природи?
А) Цегляний будинок;
Б) лляний рушник;
В) глиняний кухоль;
Г) сталевий ніж.
(Лляний рушник спочатку був рослиною.)
6. Робота над загадками
Учитель пропонує учням відгадати загадки і визначити, що з відгадок належить до живої природи, що – до неживої, а що – до рукотворного світу. Діти обов’язково пояснюють, чому вони визначили приналежність певного предмета до певної групи.
– Лиш торкнись до колючок –
Він згортається в клубок.
Не вгадаєте ніяк?
Підказати? Це… (їжак).
– В небі хмарка пролітала,
Білий пух розсипала.
Він на землю міцно ліг.
Називають його… (сніг).
– Цю найпершу в школі книжку
Знає будь-який школяр.
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш… (буквар).
7. Гра-змагання між хлопчиками і дівчатками
Демонстрація мультфільму “Про мавпочок” (1 хв. – із завданням: назвати якомога більше предметів природи і речей, створених людиною).
V. Підсумок уроку
– Що нового ви дізналися на уроці?
– Що таке природа?
– Якою буває природа? (Живою і неживою)
– Що належить до живої природи?
– Що належить до неживої природи?
– чим жива природа відрізняється від неживої?
– До якої природи належить людина?
– Як взаємопов’язані жива і нежива природа?