ІМЕННИК
Зміна приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’ ], [с’ ] перед закінченням – і в іменниках різного роду
147. Розгляньте таблицю.
Однина | ||||||
Чол. р. | Жін. р. | Середн. р. | Чергування | |||
Поріг | (на) порозі | Нога | (на) нозі | [г] – [з’] | ||
Байрак | (у) байраці | Рука | (на) руці | Молоко | (у) молоці | [к] – [ц’] |
Горіх | (на) горісі | Муха | (на) | Вухо | (на) вусі | [х] – [с’] |
– Як змінюються кінце́ві приголосні основи [г], [к], [х] в іменниках чоловічого, жіночого й середнього роду перед закінченням – і? Зробіть висновок, звірте його з поданим нижче.
В іменниках чоловічого, жіночого й середнього роду однини приголосні основи [г], [к], [х] перед закінченням – і змінюються на [з’], [ц’], [с’]: рух – у русі, круг – на крузі, око – в оці, дошка – на дошці.
– Запишіть іменники вправи 147 у формі давального й місцевого відмінка. Користуйтеся таблицею.
148. Прочитайте іменники.
Муха,
– Випишіть спочатку іменники жіночого роду, а потім чоловічого. Запишіть їх в орудному відмінку однини через риску.
149. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
Цієї ночі нарешті випав сніг. Тільки уяви собі: люди лягали спати восени, а прокинулися зимою. Усе довкола стало святковим, наче в (казка). На тротуарі, на будинках, на деревах лежать білі шапки. На кожній (шапка) відблиск уранішнього сонця. На великій (гілка) сидить ошатна Синиця.
Іти таким ранком до школи – одне задоволення! На теплій (рука) Сніжинка перетворюється на краплину води. Пухнасті красуні падають і обліплюють усе навколо (За Оксаною Радушинською).
– Випишіть із тексту речення, у яких е іменники в дужках. Замініть їх відмінкову форму, розкриваючи дужки. Укажіть, які звуки чергуються.
– Поставте підкреслені іменники в орудному відмінку, позначте закінчення.
– Спишіть перше й останнє речення, підкресліть головні та другорядні члени речення.
150. Прочитайте сполучення слів, розкриваючи дужки.
Дати (білочка), написати (подруга), годинник на (рука), гніздо на (стріха), бджілка на (квітка), човен на (річка).
– Складіть і запишіть речення з поданими словосполученнями, ставлячи іменники в дужках у потрібній формі.
151. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
Осінь, а на (осика) ще зеленіє листя. І осика, і будинок навпроти відбиваються у воді (канал). Лінія каналу й будинку злилася, і крона осики опинилася на (дно). У (шибка) великого старовинного вікна відбивалися тіні. Дівчинка Юсефіна спостерігала за (листя), що лежало ліворуч і праворуч від (канал).
Кав’ярня, що на розі, ще зачинена. Юсефіна підійшла ближче. На великій рекламній (цукерка) світилися вогні. “Гарна”, – сказала сама собі дівчинка (За Гансом Шведером).
– Спишіть текст, змінюючи форму іменників у дужках за змістом. Підкресліть іменники, у яких відбулося чергування приголосних.
152. Прочитайте іменники.
Вість, слуга, аптека, Дорога, муха, Мудрість, вухо, око, озеро, море.
– Випишіть іменники, у яких відбувається чергування приголосних у давальному відмінку однини. Запишіть парами.
– Складіть і запишіть речення з підкресленими іменниками.
153. Прочитайте фразеологізми.
Давати зелену вулицю; крутитися як муха в окропі; і вухом не веде; шукати голку в сіні; потрібен, як собаці п’ята нога; ховати голову в пісок.
– Випишіть фразеологізми, у яких в іменниках можуть бути чергування приголосних. Підкресліть їх.
154. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
Ніч розчинилася в сонячному першому (проміння). Синій серпанок ліг на бузкові вали, розлогі вишні, духмяні яблуні. Над (круча) Дніпра цвіли кущі терну. Рибалка підвівся, узяв (вудка) й пішов до вузенького провулка між (дерева). На його (рука) висіла полотняна торбинка з (риба). Він сів перепочити (лице) до Дніпра. Рибалка дивився на могутню (річка) і його очі наповнилися (щастя) (За Григорієм Тютюнником).
– Спишіть текст, ставлячи іменники в дужках у потрібному відмінку. Поясніть правопис виділеного слова.
– Провідміняйте підкреслений іменник.
– Зробіть звуко-буквений аналіз виділеного слова в орудному відмінку.
155. Прочитайте прислів’я народів світу. Поясніть їх зміст.
1. Учимося не для школи, а для життя (Латинське).
2. Немає багатства благороднішого за науку (Перське).
3. У бджілки важка робота, та солодкий мед (Литовське).
4. Знання – сила, що дає крила (Іспанське).
– Випишіть прислів’я про освіту. Підкресліть іменники, визначте їх рід, число та відмінок.
156. Прочитайте початок тексту.
Вишенька стояла пишна та гарна. Вона щасливо роззиралася й пишалася своїм цвітом. Від ніжних вишневих пахощів щастя котилося в душу. Над квітучою вишнею літало веселе птаство (За Володимиром Думанським).
– Складіть продовження тексту, використовуючи словосполучення з довідки.
Довідка: гомінкі бджоли, маленька зав’язь, наливалися соком, тепле проміння, привабливо червоніли, соковиті ягоди, частувала ягодами.
– Підкресліть іменники в створеному вами тексті. Визначте рід, число та відмінок.
157. Прочитайте іменники.
Річка, яблуня, Криниця, гусениця, долоня, печера, площа, Пісня, хаща, діжа, буря, Анастасія, Валерія.
– Спишіть, ставлячи іменники в орудному відмінку через риску.
– Доберіть рими до підкреслених слів.