Тема. Змінювання прикметників за родами та числами. (Вправи 204-213).
Мета. Вчити учнів змінювати прикметники за числами у сполученні з іменниками.
Вдосконалювати вміння ставити питання від іменника до прикметника.
Розвивати зв’язне мовлення школярів, образне мислення. Виховувати почуття захоплення від краси природи.
Обладнання: зображення зимових пейзажів, картки-опори для міркування при визначенні роду і числа прикметників, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання,
II. Перевірка домашнього завдання.
А) Учні називають прикметники, вжиті у переносному значенні, та синоніми до слова дивний.
Б) Визначають, до яких (старих чи нових) можна віднести слово свита, зачитують відповідь на запитання: “У якій свиті була цьогорічна зима?”. Називають антонім до слова біла.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Падають сніжинки, білий килим стелять” (Роман Завадовий).
– Тихенько прочитайте вірш Романа Завадовича (вправа 204), визначте слова, які
– Попрацюйте в парах: прочитайте вірш один одному.
– Прочитайте завдання 2 вправи 204. Дайте усно відповіді на запитання.
2. Проблемна ситуація.
– Прочитайте словосполучення: білий килим, біла доріжка, біле поле.
– Назвіть прикметники.
– Чи мають прикметники рід? Доведіть свою думку.
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 205).
– Спишіть слова, дотримуючись правил каліграфії.
– Яке з цих слів “зайве”? Чому?
4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.
1) Дослідницька робота за варіантами.
I в.: вправа 206. Учні вибирають із довідки прикметники до поданих іменників, пояснюють, як вони вибирали, на що орієнтувалися.
II в.: вправа 211. Учні вибирають із поданих прикметників такі, які можна поєднати з іменниками ялинка, клещ пояснюють, як вони вибирали, на що орієнтувалися.
Висновок – правило на с. 98.
2) Змінювання прикметників за числами (вправа 208).
– Спишіть вірш, вставляючи пропущені закінчення. Визначте рід і число прикметників.
3) Робота з картками.
Картка 1
Міркуй так: число прикметника визначаємо за іменником, з яким він зв’язаний за змістом.
Білі пушинки – іменник означає багато предметів, вжито у множині, отже, і прикметник, зв’язаний за змістом з цим іменником, вжитий у множині, описує ознаку (колір) багатьох предметів.
Картка 2
Міркуй так: рід прикметника визначаємо за іменником, з яким він зв’язаний за змістом.
Новим роком – рік (він, мій) іменник чоловічого роду. Отже, прикметник новий стоїть у чоловічому роді.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виконання вправи 212.
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Яка роль прикметників у тексті?
– У яких текстах доречніше вживати слова у переносному значенні?
– Як визначити рід і число прикметника?
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 207.
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 213.
УРОК 51 УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?