УРОК 23. ЗНАЧЕННЯ ЕНЕРГІЇ. ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ
Мета: актуалізувати та систематизувати знання про енергію, її види, перетворення, джерела, машини та механізми; скласти загальні уявлення про енергозберігаючі технології; розвивати уміння працювати в групах, здійснювати захист проекту, користуватися мультимедійними технологіями, мережею Інтернету; виховувати комунікабельність, толерантність, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: зображення різних типів електростанцій, комп’ютер, мультимедійний проектор (інтерактивна дошка).
Основні
Тип уроку: комплексного застосування знань, умінь, навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
1. Загадки про побутову техніку
– Що за чудо-агрегат, робити може все підряд – рахувати і співати, і читати, і писати, навіть друга відшукати? (Комп’ютер)
– Ну і радість, ну і сміх, на папері, без огріх, із якийсь коробки лізе текст на здивування всіх? (Принтер)
– В кухні – сейф. Покладу в нього я продукти:
– Мій чудесний апарат любить пилу аромат, любить він сміття збирати. Як його назвати? (Пило-смок)
– То вперед, то назад плаває по морю чайка. Зупиниться – горе, зробить дірку в морі. (Праска)
– Ми збирали груші, вишні, від роботи стало жарко, сік зробила… (соковарка).
2. Запитання
– Що таке енергія? У чому її значення? Назвіть її основні види.
– Що може бути джерелом енергії? Наведіть приклади джерел енергії.
– Які перетворення енергії відбуваються під час роботи машин та механізмів?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Людям постійно потрібна енергія для освітлення, роботи побутової техніки, транспорту, складних машин та обладнання, опалення помешкань тощо. Багатьом споживачам енергії байдуже, в який спосіб цю енергію вироблено. Але ж джерела енергії не безмежні! Вугілля, нафти, природного газу, які видобуваються із земних надр, стає дедалі менше. До того ж під час отримання енергії з цих речовин відбувається забруднення навколишнього середовища. Найкращий шлях продовження терміну використання обмежених енергоресурсів та покращення стану навколишнього середовища – споживати їх менше. Або використовувати такі джерела енергії, які в природі не обмежені та не завдають їй шкоди. Сьогодні наш урок присвячений енергозбереженню. Творчі лабораторії тривалий час працювали над проектами енергозбереження. Давайте ознайомимося з результатами їх роботи.
ІV. Захист учнівських проектів
Демонстрація мультимедійних презентацій, доповіді
1. “Способи отримання енергії”
Найбільшу кількість електроенергії у світі вироблять за допомогою ТЕС, ГЕС, АЕС.
На ТЕС енергія, що виділяється під час згоряння палива (вугілля, нафти, природного газу) за допомогою електрогенераторів, що приводяться в обертання
Паровими і газовими турбінами або двигунами внутрішнього згоряння, перетворюється в електричну енергію.
Під час згоряння палива в теплових двигунах виділяються шкідливі речовини, а також виділяється в атмосферу значна кількість теплоти. Запаси палива на планеті розподілені нерівномірно, і за теперішніх темпів споживання вугілля вистачить на 150-200 років, нафти – на 40-50 років, а газу – приблизно на 60 років.
На сучасних ГЕС механічна енергія води за допомогою турбін передається генераторам, у яких перетворюється в електричну. Будівництво гребель є причиною багатьох проблем: гине риба, замулюються водосховища, змінюється мікроклімат тощо.
Атомні електростанції (АЕС) перетворюють ядерну енергію в електричну. Аварія на ЧАЕС є доказом того, що безпечних АЕС не існує. Також актуальною є проблема збереження радіоактивних відходів.
2. “Використання альтернативних джерел енергії”
Вітроенергія. В Україні є багато місць, де можна побудувати вітрові електростанції. Найбільш удалими територіями для вітроенергетики вважається затока Азовського моря Сиваш. Сприятливими для вітроенергетики є також райони Донбасу, де швидкість вітру сягає 5 і більше метрів за секунду.
Сонячна енергія. Для використання сонячної енергії існують промислові та експериментальні об’єкти установки в Києві, Криму, Херсоні.
Утилізація та переробка відходів. Лише 10 % сировини, що видобувається з надр планети, перетворюється на готову продукцію, решта (90 %) – це відходи, які забруднюють і біосферу. Вчені Харківського університету з’ясували, що після біологічного очищення каналізації залишається осад, з якого можна виробляти метан, а з нього генерувати електроенергію. Таким способом, у м. Харкові, наприклад, можна забезпечити електричним струмом 75 % очисних споруд. До того ж і харків’яни виграють, тому що вартість послуг зменшиться мінімум на 30 %.
3. “Що ми можемо зробити для заощадження енергії?”
Якщо ми хочемо добре жити, потрібно не лише впроваджувати передові технології на виробництві, а й, нарешті, кожному навчитися заощаджувати тепло, світло, газ. Наші рекомендації:
– заклеюйте щілини у віконних рамах в холодну пору року або встановіть “склопакети”;
– утеплюйте балкони, встановлюйте лічильники газу, води;
– вимикайте зайві електроприлади в кімнаті;
– замініть звичайні лами на флуоресцентні, які випромінюють стільки ж світла, скільки й лампи накалювання, проте служать у 10 разів довше і споживають у 4 рази менше енергії;
– встановлюйте холодильники подалі від радіаторів опалення, від прямих сонячних променів;
– у холодну пору року не тримайте довго двері в приміщення відчиненими.
V. Підсумок уроку
Обговорення, оцінювання, самооцінювання.
VІ. Домашнє завдання
1. Повторити параграфи.
2. Підготуватися до письмової підсумкової роботи за темою “Рукотворні системи”.