ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
§ 2. Значущі частини слова
1.3 яких значущих частин складаються слова?
2. Яка частина слова називається коренем?
3. Які слова називаються спільнокореневими?
4. Для чого слугують префікс і суфікс, де вони стоять у слові?
5. Для чого слугує закінчення?
Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення
20. Прочитайте вірш Віктора Терена. Розберіть за будовою виділені слова.
Утекла від мене річка,
Понесла вербову зелень.
І найменшенька травичка
Поховалася під
Десь поділась перелітна
Павутинка вереснева.
Мерзне сонячне проміння,
Вицвітає серед неба.
В. Терен
21. Згрупуйте слова у три стовпчики за поданими схемами.
Вага, котики, зажинки, списаний, громовий, праця, зимовий, витримка, віра, трудовий, синя, приказка, гроза.
Якщо ви правильно згрупували слова, з їхніх третіх букв складеться ” початок прислів’я: “…, хто не має за чим тужити”.
22. Прочитайте текст. Випишіть слова, що складаються з префікса, кореня, суфікса й закінчення.
ОСТАННІ ЯГОДИ
На болотах достигла журавлина. Вона
23. Згрупуйте спільнокореневі слова.
Лист, вода, життя, листуватися, водій, жити, листя, водичка, приводити, прожити, водянистий, листування, листочок, підводник.
24. За допомогою суфіксів – еньк-, (-оньк-), – есеньк – утворіть від поданих слів нові слова. Скажіть, на що вказують слова із суфіксами – еньк-, (-оньк-), – есеньк-.
Малий, білий, веселий, зелений, гарний.
25. Спишіть текст, розкриваючи дужки. Підкресліть закінчення в утворених словах.
Літо збігло, як день, і з (невлежаний) туману вийшов синьоокий, золоточубий вересень. Він причепив до свого (бриль) червоний з вологістю кетяг (калина) і нитку бабиного (літо), заглянув до (наша) школи, завзято вдарив у дзвін та й пішов поміж садами в степи… (М. Стельмах).
26. Прочитайте прислів’я Скажіть, якою спільною темою вони об’єднані. Спишіть речення, розберіть за будовою виділені слова.
1. Добра книжка кожну голову на правильну дорогу направить. 2. Книжка – маленьке віконце, а через нього весь світ видно. 3. Неграмотний і з окулярами читати не буде.
4. Азбука – то до мудрості дорога (Нар. творчість).
Зв’язне мовлення
ТЕКСТ. ПОНЯТТЯ ПРО “ВІДОМЕ” І “НОВЕ”. ДОКЛАДНИЙ УСНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ
27. Прочитайте. Дайте відповіді на подані запитання.
1. Прийшла осінь. Київ – столиця України. Вчи лінивого не молотом, а голодом. Чи всі птахи летять у вирій?
2. Осіннє сонце позолотило листя на деревах, пофарбувало його в жовті й червоні кольори. У повітрі літає срібне павутиння. Так тепло і тихо, наче ще літо. Цю пору року так і називають – “бабине літо”.
1. У якому випадку маємо справу з окремими реченнями, не зв’язаними між собою за змістом?
2. У якому випадку маємо справу з текстом? За якими ознаками ви визначили, що це текст?
Текст – ряд зв’язаних за змістом речень, розташованих у потрібний для розкриття теми послідовності. У тексті розкривається якась одна тема, тому до нього можна дібрати заголовок.
28. Прочитайте. Доведіть, що це текст. Доберіть заголовок.
Говорячи про відвагу козаків, треба розповісти і про їхні звичаї та заняття. Серед цього народу трапляються люди, досвідчені у всіх необхідних для життя ремеслах: теслі для будівництва житла і човнів, ковалі, кожум’яки, шевці, кравці (За Л. Бопланом).
29. Прочитайте. Перекладіть і запишіть текст українською мовою. Доберіть заголовок.
С дождями связано много примет. Солнце садится в тучи, дым припадает к земле, ласточки летают низко, без времени кричат петухи – все это приметы дождя. А перед дождем чувствуется дыхание влаги (За К. Паустовським).
Примета – прикмета чувствоваться – відчуватися
Без времени – не в пору влага – волога
30. Запишіть речення в такій послідовності, щоб утворився текст народної байки. Доберіть заголовок.
1. Раз тягнули чотири волики тяжкенький плуг увечері з поля додому. 2. – 3 поля, – відповідає та, – цілий день орала з волами, аби люди мали хлібця досить. 3. Тягнуть вони, тягнуть, аж надлітає муха, сідає собі поважно на ріг одного вола і їде з ним помаленьку. 4. Що варт такий чоловік, котрий чужою працею хвалиться? 5. Надлітає тим часом друга муха і питає тую, що сидить на розі вола: – А ти звідки їдеш, сестро?
Розвиток думки в тексті відбувається завдяки тому, що до відомого з попереднього речення кожне наступне речення додає нову інформацію.
Слово чи сполучення слів, що вбирають у себе якусь частину попереднього речення, називають “відомим”.
Частину речення, яка містить основне повідомлення, називають “новим”.
Їжак
31. І. Прочитайте. Визначте “відоме” і “нове” в тексті, спираючись на виділені слова.
Їжак – єдина тварина, яка може підпустити людину доволі близько. Це він робить не тому, що дуже сміливий. Хоробрість тут зовсім ні до чого: просто їжак погано бачить, більше покладається на свій нюх. А коли вітер дме в протилежний від тварини бік, вона не відчуває наближення людини. Не втікає їжак ще й тому, що в нього інший спосіб захисту.
Відчувши небезпеку, їжак згортається в клубок і виставляє свої тверді гострі голки. Спробуйно тепер захопити його (3 календаря).
II. Розгляньте фотоілюстрацію. Складіть кілька речень про їжака, використовуючи сполучення слів із тексту
32. Перекладіть текст українською мовою і запишіть. Підкресліть у кожному реченні “відоме”.
Впервые человек одомашнил голубя еще 5 тысяч лет назад. С тех пор эти птицы неразлучны с нами. Все домашние породы голубей произошли от дикого сизаря. Раньше он обитал в скалах, а теперь перебрался в город, его можно встретить на любой улице (3 довідника).
Назад – тут: тому скала – скеля
Произойтй – тут: піти встретить – зустріти
Обитать – селитися любой – будь-який
33. І. Виразно прочитайте текст.
ЗОЗУЛЯ
Коли весною зозуля кує, люди питають, чи довго їм жити. Скільки разів вона прокує, стільки, кажуть, років і залишилося. Що ця прикмета не має ні крихти правди, мабуть, уже кожному доводилося дізнатись. Буває, що одна зозуля прокує двічі-тричі, а інша – більше ста разів. Кування зозулі – це її весільна пісня.
Найкращий харч цього птаха – волохата гусінь, що спустошує дерево, об’їдаючи листя.
Здається, зозуля ніколи не може наїстись: цілий день вона літає і визбирує по гілках дерев шкідників.
Зозуля – дуже чудна пташка. Ще з давніх часів запримічено, що вона не мостить собі гнізда і ніколи сама не виводить пташенят. Це єдиний випадок серед птахів і звірів, що батьки не дбають про дітей. Зі своїми ж яйцями зозуля ось як робить: літаючи, вона вишукує гніздо, в якому є яйце, і кладе туди своє. При цьому хазяйське викидає. До чужого гнізда вона завжди підкрадається потайки. Пташка, якій підкладено зозуляче яйце, висиджує його як своє і вигодовує зозуленя.
А дитинча зозулі зажерливе, їсть дуже багато. Увібравшись у пір’ячко, зозуленя викидає з гнізда інших пташенят або й убиває.
Водночас зозуля – дуже корисна пташка, її треба захищати. За літо вона поїдає величезну кількість гусені, яка шкодить у лісі і в садку.
Відлітає у вирій ця пташина ще влітку, сама по собі, не тримаючись гурту з іншими зозулями (За У. Кравченко).
Сива зозуля
II. Дайте відповіді на запитання.
1. Які народні прикмети пов’язані із зозулею?
2. Чим харчується ця пташка?
3. Чому зозулю називають чудною пташкою?
4. Як поводиться зозуленя в чужому гнізді?
5. Чи можна назвати зозулю корисним птахом?
6. Чи відлітає зозуля у вирій?
III. Підготуйте докладний усний переказ тексту.