ЗАПИТАННЯ ДО ПРИРОДИ
УРОК 59 Звідки береться олія?
Тема. Звідки береться олія?
Мета: ознайомити дітей з історією створення соняшникової олії, із способами її виготовлення; виховувати інтерес до пізнання природи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Відгадайте загадку.
– Із мішка – на забаву, а з пляшки – на приправу.
– Про що йдеться у дій загадці?
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, звідки береться олія.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.
– На сонечко я схожий і сонце я люблю,
За сонцем повертаю я голову свою.
Стою стрункий, високий, в зелених шатах я,
І золотом убрана голівонька моя. (Соняшник)
– Вам, напевне, зрозуміло, що йдеться про соняшник.
Як стверджують учені, соняшник – дуже давня рослина. Спочатку її використовували як декоративну рослину. Потім почали вживати в їжу насіння соняшнику, яке вважалося вишуканою стравою. З квіток соняшнику заварювали чай. Минуло багато часу, перш ніж люди навчилися отримувати з насіння соняшнику олію.
– Чи знаєте ви, з яких ще рослин людина
– Що ще виготовляють з насіння соняшнику? (Халву, козинаки)
2. Розповідь учителя
Читання вірша Р. Василькевич “Соняшник”
На городі соняшник
Соняшно зацвів –
Розпрямив голівоньку,
Рученьки розвів.
Милувався сонечком,
Дощик зустрічав
І смачним насіннячком
Діток пригощав.
Посміхайся ж, друже наш,
Нам через віконечко,
Мила наша квіточка –
Друге наше сонечко.
– Соняшник – “квітка сонця”. Росте він і дивиться на сонечко все літо, ось і прозвали його сонячною квіткою, а до осені дозріває цілий кошик насіння. Давайте опишемо соняшник. Розкажіть, який він? (Велика квітка жовтого кольору, стебло довге зеленого кольору, листя велике, зелене, а всередині соняшнику чорне насіння.)
– Великі, яскраві квіти приваблюють безліч комах. Мурашки збирають солодкий пилок. Бджоли прилітають за нектаром і виготовляють мед. Соняшник – хороший медонос. Як можна назвати мед, зібраний з соняшнику? (Соняшниковий) Коли дрібні квіточки в кошику
Відцвітають, починає дозрівати чорне насіння – улюблені ласощі дорослих і дітей.
Соняшник так називається, тому що він весь день повертає свою голівку вслід за сонцем. Соняшник означає “під сонцем”. Уранці він дивиться на схід, де сонце встає, а ввечері – на захід, де сонце сідає. Та й сама квітка соняшника схожа на сонечко.
3. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Цікаво знати!
Хто придумав з насіння соняшнику виготовити олію?
Жив колись Данило Бокарев. Йшов він якось вулицею і побачив красиву квітку. Ця квітка йому так сподобалася. Вона була незвичайна, велика, а всередині – з насінням і називалася соняшник. Зірвав її Данило і почав їсти насіння. А смак у насіння був приємно-маслянистий. Гриз він насіння, гриз, і народилася у нього думка про отримання з насіння олії. Насадив він у себе в городі багато соняшників, а наприкінці літа акуратно зрізав капелюшки, зніс у двір і вибив з капелюшків насіння. Щоб “вибити” із насіння олію, Данило зробив спеціальний пристрій.
Ось таким чином Данило Бокарев винайшов спосіб отримання олії з насіння соняшнику.
2. Практична робота
– Діти, а зараз ми приготуємо смачний салат. Що знаходиться на столі? (Пляшка із соняшниковою олією, огірки, помідори, цибуля, ніж, дошка)
– Що потрібно зробити, щоб приготувати салат? (Усе порізати.)
– Добре, ріжемо овочі. Усе готово, кладемо в миску. А що необхідно додати, щоб наш салат був смачним? (Олію)
– Подивіться, ось стоїть пляшка чудової соняшникової олії. Що можна сказати про неї? (Олія прозора, в’язка, тягуча.)
– Понюхайте її. Який незвичайний запах! Додаємо олію до нашого салату, перемішуємо. Смачного!
V. Підсумок уроку
– Чому соняшник називають ” квіткою сонця ” ?
– Що з нього виготовляють?
– З яких ще рослин людина отримує олію?