Тип уроку: комбінований урок.
Мета: ввести поняття роботи, з’ясувати випадки, коли робота від’ємна, додатна або дорівнює нулю, ввести визначення одиниці роботи, з’ясувати особливості робіт різних сил; ввести поняття потужності, дати означення одиниці потужності, з’ясувати взаємозв’язок між потужністю, силою та швидкістю руху тіла; розвивати логічне мислення учнів.
Обладнання та наочність: паспортні дані різних пристроїв із зазначенням їх потужності, портрети Д. Джоуля, Д. Уатта.
Відеофрагмент: здійснення механічної
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
– Що називають роботою?
– Коли можна вважати, що тіло виконує роботу?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення нової теми
– Означення механічної роботи.
– Формули для обчислення механічної роботи.
– Одиниця механічної
– Умови виконання механічної роботи.
– Додатне та від’ємне значення механічної роботи.
– Визначення потужності.
– Фізичний смисл потужності.
– Формули для обчислення потужності.
– Одиниці потужності.
– Приклади значень потужності деяких машин та механізмів.
Опорний конспект
Учитель заповнює таблицю разом з учнями:
Назва Фізичної величини | Означення Фізичної величини | Позначення Фізичної величини | Формула | Специфічні властивості Величини (векторна, скалярна) | Одиниця | Прилад для вимірювання |
Механічна робота | ||||||
Потужність |
Визначення роботи сталої сили
Ситуація | Значення кута між F і s | Формула роботи | Знак роботи | Наслідок дії сили на тіло |
α = 0 | A = Fs | A > 0 | Швидкість тіла збільшується? ід дією сили | |
0° < α < 90° | A = Fscos α | |||
α = 90° | A = 0 | A = 0 | Швидкість тіла не змінюється | |
90° < α < 180° | A = Fscos α | A < 0 | Швидкість тіла зменшується під дією сили | |
α = 180° | A = – Fs |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Чому перед підйомом на гору автомобіль зменшує швидкість?
Розв’язування задач
1. Візок з вантажем протягли на відстань 150 м, прикладаючи горизонтальну силу 500 Н. Яка робота при цьому була виконана?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
2. Під дією сили 20 Н брусок рухається по поверхні столу зі сталою швидкістю 6 м/с. Яку роботу виконує сила за 5 с?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
3. Яку роботу треба виконати, щоб з дна водойми глибиною 5 м рівномірно підняти камінь масою 70 кг? Середня густина каменя становить 3000 кг/м3. Опором води знехтувати.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
4. Яку роботу здійснює двигун вентилятора потужністю 0,5 кВт за 5 хвилин?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
5. Обчисліть потужність двигунів літака, який летить зі швидкістю 800 км/год, а його двигуни розвивають силу тяги 200 кН.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
6. Яку потужність розвиває двигун підйомного крана, якщо він рівномірно підіймає вантаж масою 4 т зі швидкістю 30 м/хв.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Вивчити конспект.
– Завдання за підручником: вивчити § 34, 35; розв’язати вправу 34 письмово
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 22.46, 22.50
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: виконати експериментальне завдання на стор. 220 підручника; розпочати роботу над навчальним проектом № 4
_____________________________________________________
_____________________________________________________