Урок № 47
ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ
Тема. Аналіз письмового твору
Мета: підвести підсумки учнівських творів, відзначити позитивне у їх виконанні, проаналізувати зроблені учнями типові помилки та недоліки творчих робіт; спрямувати учнів на індивідуальне опрацювання допущених помилок, належним чином їх проінструктувавши; розвивати логічне мислення, пам’ять, формувати навички колективної та самостійної роботи.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення мети уроку.
ІІ. Загальна оцінка вчителем виконаної
ІІІ. Читання та аналіз двох-трьох найбільш вдалих творчих робіт.
Схема аналізу твору
1. Чи розкрито у творі тему?
2. Чи виразно прочитується головна думка (авторська позиція)?
3. Наскільки вдало дібрано й систематизовано фактичний матеріал? Чи виділено головне й другорядне?
4. Наскільки логічно й послідовно автор твору висловив думки?
5. Чи правильно вибрано й поєднано типи мовлення; чи правильно побудовано речення розповіді або опису, чи правильно побудовано роздум?
6. Наскільки переконливо й чітко аргументовано автором власні думки й оцінки?
7. Чи відповідає
8. Чи правильно скомпоновано твір (чи є у ньому зачин, чи є логічним завершенням висловленого кінцівка (у творі-роздумі – чи є логічним висновок))?
9. Грамотність. Графічне оформлення.
ІV. Повернення учням перевірених зошитів. Оголошення оцінок за роботу.
V. Індивідуальне опрацювання учнями допущених помилок.
(Учні, які впоралися з роботою, одержують індивідуальне завдання.)
VI. Підведення підсумків уроку.
VI!. Домашнє завдання.
Завершити роботу над помилками.
ЕЛЕМЕНТИ ПРАКТИЧНОЇ РИТОРИКИ
(5 годин)
Навчальний курс риторики складається з таких частин: історія риторики (досліджує місце риторики серед інших наук, ораторську діяльність Аристотеля, основні види і жанри ораторського мистецтва, етапи зародження і розвитку риторики в історії людства (Давня Греція, Давній Рим, становлення слов’янського ораторського мистецтва, сучасні риторичні школи); теоретична риторика (предметом її вивчення є закони риторики: концептуальний, закон моделювання аудиторії, стратегічний, тактичний, мовленнєвий, закон безпосереднього спілкування, системно-аналітичний закон); практична риторика (розглядає предмет і зміст усного публічного виступу, текст виступу, образ оратора, логічну культуру оратора, мовленнєву культуру оратора, композицію і стиль виступу, психологію аудиторії, взаємодію оратора та аудиторії, спілкування з аудиторією як творчий процес, полемічне мистецтво оратора тощо).
Організація навчання практичної риторики має базуватися на чергуванні семінарсько-практичних занять, рольових та ділових ігор, практикумів, “круглих столів”, диспутів, дискусій, конкурсів.
Роди та жанри ораторського мистецтва можуть бути представлені у вигляді таблиці:
Роди красномовства | Жанри красномовства |
Соціально-політичне | Політична доповідь, звітна доповідь, агітаційна промова, парламентська промова, політичний огляд |
Академічне | Вузівська та шкільна лекція, розповідь учителя, бесіда, наукова доповідь, реферат, огляд |
Лекційне | Лекція (науково-теоретична, науково-популярна, науково-методична). Лекція-екскурсія, кіно-лекція, лекція-концерт. Бесіда, репортаж, спогади, інструктаж, показ |
Судове | Звинувачувальна (прокурорська) промова, захисна (адвокатська) промова, самозахисна промова |
Військове | Запалювальна промова та ін. |
Дипломатичне | Промова на міжнародній конференції та ін. |
Церковно-богословське (духовне) | Церковна проповідь, промова на соборі тощо |
(За Г. Сагач1)
_______________________________________________________
1 Див.: Сагач Г. М. Золотослів: Навчальний посібник для середніх і вищих навчальних закладів. – К.: Райдуга, 1993.