Тема уроку. Архітектура як будівельне мистецтво. Будинок для казкового персонажа.
Мета уроку. Ознайомити учнів з мистецтвом архітектури, видами та основними принципами архітектури; вчити створювати різні архітектурні образи; застосовувати отримані знання на практиці; розвивати творчу і пізнавальну активність, асоціативно-образне мислення, уяву та фантазію; розвивати виконавські вміння, увагу, стимулювати прагнення до поглиблення знань; виховувати естетичне сприйняття світу і мистецтва; стимулювати художньо-творчу діяльність. Обладнання:
–
– альбом, простий олівець, гумка, пензлі, гуаш, склянка;
– зошити-альбоми;
– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 142 с.; Програма “Образотворче мистецтво. 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів, 2011”.
Хід уроку
I. Стимулювання і мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Намалюю дім зелений
На сосновій гілці.
Там доволі буде шишок
Взимку шустрій білці.
Намалюю синій дім,
Сині всі кімнати.
Восьминіг
Стане проживати.
А в убранні крижанім
Намалюю білий дім.
Він для вас, звірятка, –
Ведмежата й зайчатко.
Чорний дім змалюю я,
Двері на засові.
Аж до ночі тут щодня
Будуть спати сови.
А тепер червоний дім
Намалюю швидко.
Хай живе принцеса в нім,
Мов червона квітка.
Я. Аким
– Як ви гадаєте, що ми будемо сьогодні малювати на уроці?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
У сиву давнину люди селилися там, де було тепло, поблизу води. Вони не будували для себе осель. Але поступово почали заселяти й холодні місцевості, отже, потерпали від негоди. Тому змушені були зводити собі житла, котрі можна вважати першими архітектурними спорудами. Головною їх особливістю є створення внутрішнього простору, який використовували по-різному: як житло, крамницю, школу, театр, храм.
Огляньте класну кімнату, згадайте власний будинок, у якому живете, та інші архітектурні споруди. Подумайте, за допомогою чого у будівництві внутрішній простір будівлі відокремлюють від зовнішнього. Звичайно ж, це – стіни, вікна, двері. А зверху – дах, покрівля. Крім того, великі споруди перекривають склепіннями, банями. Будівництво великого будинку розпочинають з риття котловану. Потім у ньому кладуть фундамент, на якому буде зводитись будинок. Однак для того, аби будівля стала справжньою архітектурною спорудою, дуже важливо, щоб вона викликала в людини якісь почуття, не залишала її байдужою. Такі будинки творять талановиті люди – архітектори.
2. Словникова робота.
Житлові будинки, господарські, промислові й громадські будівлі, меморіальні споруди називають архітектурою.
Архітектура відома з давніх-давен, ще з тих часів, коли люди почали будувати собі житло.
Які матеріали використовували у будівництві? Різноманітні. Наприклад, у степових поселеннях України, де були глиняні грунти, люди охоче зводили житла з сирцевої (невипаленої) цегли. Такі будівлі називалися мазанками. їх покривали солом’яними стріхами.
– Як ви вважаєте, навіщо люди зводять будинки?
Будинки захищають людину від несприятливих природних умов, людині зручно в них жити, там вона почувається у безпеці.
Цікаві форми, розмір, забарвлення, матеріал, з якого вони споруджені, оздоби будинків викликають у нас певні почуття.
Ще в давнину було сформовано основні вимоги до архітектури: міцність, корисність, краса. В усі часи при будівництві брали до уваги, що споруда насамперед повинна відповідати своєму призначенню, бути стійкою, міцною і мати гарний вигляд.
3. Робота з підручником (с. 54-55).
Опрацюйте статтю підручника.
– Що таке архітектура?
– Що називається екстер’єром?
– Які фахівці працюють над створенням архітектурної будівлі?
4. Пальчикова гімнастика.
III. Творча робота дітей.
1. Творче завдання.
Керуючись своєю уявою, створіть ескіз казкового будинку. Спробуйте передати у малюнку характер господаря цієї оселі, розповісти про його інтереси, спосіб життя тощо. Подивіться, як це зробили казкові майстри. (Презентація “Будинок, в якому живе казка”),
2. Пояснення до творчого завдання.
Техніку виконання ескізу оберіть за бажанням:
1) живопис (гуаш);
2) ліпний рельєф (робота з пластиліном).
Послідовність виконання роботи:
– Визначення характерних особливостей господаря будинку.
– Композиційне розміщення зображення.
– Технічні особливості виконання роботи.
IV. Виставка й оцінювання дитячих робіт.
V. Підсумок уроку.
– Чи вдалося вам створити будинок для казкового героя?
– Чи подобається вам власна робота?