Мета:
– навчальна: ознайомити семикласників із безособовими дієсловами;
– розвивальна: формувати вміння розрізняти особові й безособові дієслова; удосконалювати вміння доречно вживати безособові дієслова в усному та писемному мовленні, визначити їх виражальні можливості;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу познайомити з різноманітністю флори й фауни в Україні й на Землі.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших фразеологічних
– Культура мовлення і стилістика: засвоєння дієслівних словосполучень із керованим залежним словом.
– Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами у 2-й особі однини.
– Міжпредметні зв’язки: використання дієслів у наукових текстах (географія).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування нової компетенції).
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ЗАВДАННЯ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Колективна робота з текстом (пошуково-вибірковий диктант)
>
Рослинний світ України нараховує близько 30 тисяч видів рослин, із яких понад 400 занесено до Червоної книги.
На сьогодні під лісами зайнято 14 % території України. Вони багаті на ягоди, гриби, плоди дикорослих рослин, лікарські рослини. Найбагатшими на лікарські рослини є райони Полісся та лісостепу, а також Карпати.
Тваринний світ України відрізняється розмаїтим видовим складом і нараховує майже 45 тисяч видів тварин.
В Україні створено 11 національних природних парків, 4 біосферних заповідники, 16 природних заповідників, численні дендропарки, є багато пам’яток садово-паркового мистецтва.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
V. УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ,
УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАГАЛЬНОПІЗНАВАЛЬНИХ І ТВОРЧИХ УМІНЬ З ТЕМИ
Творча робота
> Від наведених дієслів утворити безособові. Увести їх у самостійно складені речення на тему “Природа-помічниця”.
Чує, бачить, живе, діє, працює, хоче.
> Визначити спосіб творення безособових дієслів.
Творче реконструювання
> Перебудувати речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. Увести їх у зв’язне міні-висловлювання на тему “Мешканці Червоної книги”. Створити, підрахувати, живе, розвиднятися, таланити, хотіти.
Ігрове завдання
> Розгадати кросворд. У горизонтальні рядки вписати дієслова, що вживаються тільки в безособовому значенні у формі однини теперішнього або минулого часу.
1. Явище природи, що свідчить про початок дня. 2. Дієслово на означення випадкового успіху у справах. 3. Явище природи, що свідчить про початок вечора. 4. Дієслово з часткою – ся, утворене від особового у третій особі однини, що означає впевненість у чомусь. 5. Стало холодніше. 6. Синонім до дієслова світає. 7. Синонім до дієслова пощастить. 8. Дієслово з часткою – ся, спільнокореневе з іменником життя. 9. Синонім до дієслова вечоріє. 10. Дієслово з часткою – ся, спільнокореневе з іменником сплюха. 11. Явище природи, характерне великою кількістю опадів.
Ключ: 1. Світає. 2. Щастить. 3. Вечоріє. 4. Віриться. 5. Похолодало. 6. Розвидняється. 7. Поталанить. 8. Живеться. 9. Смеркає. 10. Спиться. 11. Дощить.
Тестова робота
1. Визначити речення, у якому є безособові дієслова.
А Високо під білими хмаринами плив шуліка.
Б А над Дніпром уже помітно світало.
В Степ, струснувши з себе росу, увесь горить.
Г Удень дріммот сидять нерухомо.
2. Установіть відповідність між назвами дієслів і прикладами.
А Дієслова дійсного способу | 1 Оберігав би |
Б Дієслово умовного способу | 2 Висаджую |
В Дієслова наказового способу | 3 Розвиднялося |
Г Безособове дієслово | 4 Любімо |
3. Визначити, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
1 Повіяло | А Іменник |
2 Ранніми | Б Займенник |
3 Осінніми холодами | В Прикметник |
4 На | Г Прийменник |
5 Все | Д Безособове дієслово |
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ
VII. ПІДСУМКИ УРОКУ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему “Безособові дієслова”.
> Скласти речення-відповіді на питання: як зберегти рослини і тварини, занесені до Червоної книги.