АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ. ТАБЛИЦЯ ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ

Урок 52. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ. ТАБЛИЦЯ ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ В ОДНИНІ

Мета: ознайомити учнів з відмінюванням прикметників в однині та множині; вчити визначати відмінок прикметників, зіставляти і розрізнювати відмінкові закінчення прикметників з орієнтацією на твердий і м’який приголосний основи; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 56)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні

на уроці ми продовжимо працювати над прикметниками; дізнаємося, як ще можуть змінюватися прикметники.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над текстом. Вправа 174 (с. 91)

– Ознайомлення учнів з текстом.

– Про яку пору року йдеться у тексті?

– Доведіть це рядками з тексту.

– Списування тексту учнями.

– Виділення закінчень прикметників.

– Чому прикметники мають різні закінчення? (Бо вони стоять у різних відмінках.)

2. Робота в групах

Розгляньте таблиці відмінювання прикметників на с. 91-92 підручника, з’ясуйте принципи їх укладання (відмінювання за родами залежно від приналежності до м’якої чи твердої групи, відмінювання у множині).

Кожна група опрацьовує своє завдання:

1- ша група опрацьовує завдання 2 (а, б);

2- га група – завдання 3;

3- тя група – завдання 4.

Звіт кожної групи про результати спостережень. (Іменники чоловічого і середнього роду відмінюються однаково, крім знахідного відмінка. У знахідному відмінку ці прикметники набувають форми називного або родового відмінка, залежно від того, з назвою істот чи неістот вони пов’язані.)

3. Первинне закріплення. Вправа 176 (с. 92).

– Перевіримо свої спостереження за допомогою вправи.

– На які дві групи поділяються прикметники залежно від кінцевого приголосного основи? (На тверду і м’яку групу)

1 варіант – випишіть прикметники з основою на твердий приголосний;

2 варіант – випишіть прикметники з основою на м’який приголосний.

– Якими є закінчення прикметників з основою на твердий приголосний?

– Якими є закінчення прикметників з основою на м’який приголосний?

4. Ознайомлення з правилом (с. 93)

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах. Вправа 177 (с. 93)

Письмове відмінювання прикметників, запропонованих у вправі.

– Поясніть правопис закінчень прикметників.

2. Робота за таблицею (с. 93)

На основі власних спостережень учні складають таблицю відмінкових закінчень прикметників чоловічого роду в однині.

– У яких відмінках перед закінченням ставиться знак м’якшення? (У давальному і місцевому)

3. Робота в групах

– Прочитайте, відгадайте загадки.

– Визначте відмінок прикметників, поясніть правопис.

– Складіть художній опис слів-відгадок.

1- ша група

Не боюсь я морозів тріскучих,

Ані променів сонця палючих.

Взимку й влітку я ліс прикрашаю.

Як же люди мене називають? (Ялинка)

2- га група

Хоч з гілками я колючими,

Зате з квітками пахучими. (Троянда)

3- тя група

По квітучих садах я літаю, найсолодші дарунки збираю. (Бджілка)

4- та група

Маю плаття зелененьке,

Гнучкі, ніжні віти.

Кора біла, стан тоненький.

Як я звуся, діти? (Береза)

4. Звітування груп. Оцінювання роботи кожної групи

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на уроці?

– Які закінчення мають прикметники з основою на твердий приголосний?

– Які закінчення мають прикметники з основою на м’який приголосний?

– Назвіть відмінки прикметників, у яких перед закінченням ставиться знак м’якшення.

– З чим це пов’язано?

– Що ви дізналися про відмінювання прикметників у множині?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 178 (2), с. 93-94; правило (с. 93).




АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ. ТАБЛИЦЯ ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ