Урок 22. БЕЗПЕКА РУХУ ПІШОХОДІВ
Мета: поглибити знання учнів про Правила дорожнього руху; вивчити правила для пішоходів; формувати навички безпечної поведінки на вулицях (дорогах); розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; виховувати увагу, відповідальне ставлення до свого життя і здоров’я, бажання знати і виконувати Правила дорожнього руху.
Обладнання: тест, Правила дорожнього руху, малюнки або фотографії до теми.
Попередня робота.
– Записати тест “Правила безпечної поведінки” на дошці або підготувати
– Підготувати малюнки або фотографії до теми (дорожні знаки, дорожню розмітку тощо).
– Підготувати загадки і вірші до теми. На дошці записати слова для довідок.
Ключові поняття: Правила дорожнього руху, пішохід, правила для пішоходів, тротуар, пішохідний перехід, світлофор, дорожні знаки.
Хід уроку
І. Повторення вивченого.
1. Проведення тестування.
Учитель записує тест на дошці або роздає кожному учневі на аркушах паперу. Учні мають обрати відповіді. (Якщо тест записано на дошці, учні на чистих аркушах паперу записують номер твердження
Тест “Правила безпечної поведінки”
1) Збираючись надвір, ви візьмете із собою…
А) м’яч;
Б) новий планшет;
В) велосипед.
2) Гуляючи надворі, друзі запросили вас піти з ними на день народження, ви…
А) підете не роздумуючи;
Б) скажете, що запитаєте в батьків;
В) відмовитеся.
3) Незнайома людина запрошує вас відвідати з нею новий зоопарк, ви…
А) підете з нею;
Б) відмовитеся;
В) подумаєте, що робити.
4) На вулиці незнайомець подарував вам плакат із зображенням музичної групи і запросив на концерт, ви…
А) візьмете плакат і підете з ним на концерт;
Б) не розмовлятимете з незнайомцем;
В) запросите друзів піти з вами.
5) На вулиці до вас підійшла незнайома жінка і попросила віднести якусь коробку до сусіднього будинку в чиюсь квартиру, ви…
А) погодитесь допомогти і віднесете коробку;
Б) категорично відмовитеся;
В) скажете, що запитаєте в батьків.
6) До вас надворі підійшов незнайомий хлопець і запросив на і стадіон пограти з ним у футбол, ви…
А) скажете, що не граєте з незнайомими;
Б) підете пограти;
В) нікуди не підете без дозволу батьків.
7) Незнайомець силою намагається вас кудись завести, ви…
А) якнайшвидше втечете;
Б) відбиватиметеся і кричатимете, щоб вам допомогли;
В) розпитаєте, куди йти та для чого, і якщо вам це буде цікаво, то підете з ним.
2. Перевірка домашнього завдання.
– Завдання 4 на с. 109 підручника.
Відповіді на запитання:
– У яких місцях вашого мікрорайону або населеного пункту треба бути особливо уважними?
– Яких небезпечних місць у вашому мікрорайоні або населеному пункті слід уникати?
– Де у вашому мікрорайоні або населеному пункті знаходиться дільничний пункт міліції?
– Як зателефонувати дільничному міліціонеру?
– Завдання 5 на с. 42 зошита.
II. Повідомлення теми уроку.
– Сьогодні на уроці ми повторимо Правила дорожнього руху і поговоримо про безпеку руху пішоходів.
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель проводить бесіду про Правила дорожнього руху, які вивчали в попередніх класах (про правила переходу дороги, дорожні знаки, дорожню розмітку тощо).
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
– Хто такі пішоходи?
– Де ходять пішоходи?
– Де рухається транспорт?
– З якого боку тротуару слід іти пішоходам?
– Як треба поводитися пішоходам, ідучи по вулиці?
– Де можна рухатися пішоходам, якщо немає тротуару?
– Як слід переходити проїзну частину дороги?
– Що допомагає нам переходити дорогу?
– Які дорожні знаки допомагають переходити дорогу?
– Які є переходи?
– Які правила переходу дороги ви знаєте?
– Для чого потрібно вивчати Правила дорожнього руху?
2. Словникова робота.
Автомобільна дорога, вулиця (дорога) – частина території, зокрема в населеному пункті, з усіма розташованими на ній спорудами (мостами, шляхопроводами, естакадами, надземними і підземними пішохідними переходами) та засобами організації дорожнього руху, призначена для руху транспортних засобів і пішоходів та обмежена по ширині зовнішнім краєм тротуарів чи краєм смуги відводу.
Пішохід – особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-яку роботу.
Проїзна частина – це елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів.
Пішохідний перехід – ділянка проїзної частини або інженерна споруда, що призначена для руху пішоходів через дорогу.
Тротуар – елемент дороги, призначений для руху пішоходів, який прилягає до проїзної частини або відокремлений від неї газоном.
3. Вивчення правил для пішоходів за Правилами дорожнього руху.
Учитель, демонструючи Правила дорожнього руху, розповідає про обов’язки і права пішоходів.
4. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).
5. Робота за підручником на с. 110-116.
Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 116, 117.
– Відгадування загадок.
– Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.
2. Робота в зошиті на с. 43-45.
– Обговорення і виконання завдання 1.
– Самостійне виконання завдання 2.
– Обговорення і виконання завдання 3.
– Відгадування загадок і запис відповідей (завдання 4).
3. Опрацювання загадок.
1) Ось такі в нас чудеса –
Є чотири колеса,
Хатка йде собі сміливо:
Хочеш – вправо, хочеш – вліво.
Хочеш – в ліс чи до ріки,
Що за хатка, дітлахи? (Автомобіль).
2) Що за коник полосатий
На дорозі коло хати?
“Зебра”, кажуть, уляглась –
Звідкіля вона взялась?
“Зебра” в нас на переході –
Та чи є така в природі? (Пішохідна розмітка “Зебра”).
3) На дорозі звір лежить:
Весь у смужку, ніби спить.
У степу він народився,
А у місті нам згодився.
Цього звіра звати “зебра”,
В нього є смугасті ребра.
Знає кожний пішохід –
Це безпечний… (перехід).
4) Про що йдеться?
Він на вулиці щораз
Оком блимає на нас.
– Зупинися! Підожди!
Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка, йди
Впевнено й спокійно! (Про світлофор).
4. Робота над віршами.
– Слухання вірша з виконанням завдання.
– Прослухайте вірш і вставте пропущені слова, користуючись словами для довідок.
На дошці записано слова для довідок.
Слова для довідок: машини, землею, пішохід, перехід, підземний.
Знають діти всі, напевно,
Перехід бува… (підземний).
Під… (землею) люди йдуть –
І безпечна їхня путь.
Нагорі біжать… (машини),
Проїжджають без упину,
А внизу йде… (пішохід) –
Дуже зручний… (перехід).
Він стрічає всіх привітно,
Навіть вдень горить тут світло.
– Розучування віршів напам’ять.
1) На переході біля світлофора
Правил дотримуйся дуже суворо:
Спочатку ліворуч ти подивись –
Немає машин? – То йди, не барись!
Далі йти теж маєш право,
Як машин немає справа!
2) О друже любий, постривай!
Все, що скажу, запам’ятай!
Усім знайомим передай –
Гав на дорозі не лови,
Завжди уважним будь,
Про витівки та пустощі
На вулиці забудь!
На переході зупинись,
Не квапся, почекай.
Спочатку вліво подивись,
А вже тоді рушай.
Як до середини дійдеш,
Направо слід поглянуть теж…
– Слухання й обговорення вірша Грицька Бойка “Гава-роззява” або його уривків.
5. Хвилинка відпочинку. Усміхніться!
ПІШОХІДНИЙ ПЕРЕХІД
Пішохідний перехід
З’їв машину на обід,
Бо не знала правил руху,
Світлофор не хтіла слухать,
Жоден знак не поважала,
Перехожих ображала.
Пішохідний перехід
Проковтнув її як слід.
Тетяна Лисенко
6. Робота в групах.
Учні об’єднуються у групи (по 5-6 осіб). Кожна група отримує завдання. Потрібно прочитати його, обговорити і по можливості показати інсценізацію ситуації.
1) Учасники (перехожі) об’єднуються у дві групи, які рухаються назустріч одна одній. Учні повинні знайти відповіді та показати:
– З якого боку тротуару повинні рухатися пішоходи?
– Як і з якого боку можна обійти пішоходів?
– Чи можна проходити між двома пішоходами, які йдуть разом тощо?
2) Кожен учень бере що-небудь до рук – портфель, сумку, парасольку тощо. Учасникам слід знайти відповіді на запитання і показати:
– У якій руці зручніше нести речі, якщо на тротуарі багато пішоходів?
– Як слід тримати парасольку, щоб нікого не зачепити?
– Як пропустити людину, яка йде назустріч?
3) Декілька учнів зображають пішоходів, які голосно розмовляють, сміються, сваряться, смітять, штовхаються, їдять, зупиняються на проїзній частині дороги, щоб поговорити по мобільному телефону, заважаючи руху інших пішоходів. Решта учнів обговорюють ситуацію.
Далі відбувається колективне обговорення.
7. Розв’язування “задач”.
– Обговорення ситуації у вигляді задачі.
По краю проїзної частини дороги, біля якої немає тротуару, узбіччя, пішохідної та велосипедної доріжок, рухаються дві групи дітей. Перша група – хлопчики. Друга група – дівчатка. Обидві групи рухаються в одному напрямку. Хлопчики йдуть вздовж правого боку дороги, а дівчатка – уздовж лівого боку. Хто з них чинить правильно? Чому? (Правильно йдуть дівчатка. Коли вздовж дороги немає тротуару, узбіччя, пішохідної та велосипедної доріжок, пішоходам потрібно рухатися з лівого боку дороги, назустріч руху транспорту).
– Задачі-жарти.
Задача 1. За моїми друзями Сергійком, Миколкою і Петриком женеться двірник з мітлою. Утікаючи від двірника, Миколка і Петрик перебігли вулицю на червоний сигнал світлофора. Сергійко заховався за кущ. Скількох моїх друзів спіймав міліціонер за порушення Правил дорожнього руху? (Двох – Миколку і Петрика).
Задача 2. Тигра, Вінні-Пух, П’ятачок та Іа вирішили пограти у футбол. Тигра вирішив це зробити на шосе – гладко, рівно, зручно. Пух захотів грати на лісовій галявині. Хто з них правий? (Пух).
Задача 3. Знайко, Незнайко, Гвинтик і Шпунтик катались на лижах, санчатах і ковзанах. Гвинтик причепився позаду до машини і дуже швидко мчав на ковзанах. Шпунтик на санчатах з’їжджав з гірки на шосе і радів, коли водії з переляку гальмували. Знайко і Незнайко поїхали на лижах до лісу. Хто з них вчинив неправильно? Чому? (Гвинтик і Шпунтик. Вони порушували Правила дорожнього руху).
VI. Підсумок уроку.
– Які ви знаєте пішохідні переходи?
– Розкажіть, як слід переходити дорогу.
– Чого робити не можна, коли переходиш проїзну частину?
– Які правила для пішоходів ви виконуєте?
– Що може статися, якщо не дотримуватися правил переходу дороги?
– Для чого потрібно дотримуватися Правил дорожнього руху?
– Чи завжди ви дотримуєтеся Правил дорожнього руху?
Завдання:
1) Виконайте завдання 5 на с. 117 підручника.
2) Підготуйте загадки про світлофор.