Тема. Десяткова система числення. Збільшення (зменшення) числа у 10, 100, 1000 разів. Римські цифри (№№ 305-314).
Мета. Узагальнити уявлення учнів про десяткову систему числення, правила читання і запису багатоцифрових чисел; ознайомити учнів з римськими цифрами; повторити способи розв’язування рівнянь: формувати уміння розв’язувати задачі.
Обладнання. Схеми задач; таблиця для усних обчислень; нумераційна таблиця; “Карти для поточного контролю знань”.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього
А) Пояснити розв’язання задачі № 303. Зачитати відповідь до задачі.
(На 4 дні раніше строку бригада виконала роботу.)
Б) Скласти вираз для розв’язання задачі № 304.
((114 – 5 • 18): 2 = 12 (с.).)
2. Завдання для опитування.
А) Записати число 320 809.
Визначити, скільки всього десятків, сотень, тисяч у записаному числі.
Б) Обчислити.
360 000 : 100 • 10 5200 • 100 : 1000
В) Виконання завдань із “Карток для поточного контролю знань”.
1-ша група – № 49 (с. 29).
2-га група – № 50 (с. 29).
3. Усні вправи.
А) Гра “Хто швидше?”
Б) Збільшити
Зменшити у 100 разів числа: 50 000; 270 000; 2400.
В) Знайти: від 2 кг; від 1 км.
Г) Задача.
У сувої було 100 м тканини. всієї тканини використали для пошиття костюмів. Скільки метрів тканини залишилося? (100 – 100 : 4 = 75 (м).)
Г) Задача.
Синиця з’їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. За місяць (30 днів) вона знищує 600 г комах. Яка маса синиці? (20 г)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Виконання вправи № 305.
2. За текстом вправи № 306 учні ознайомлюються з десятковою системою числення.
3. Перевірка рівня засвоєння учнями прочитаного тексту за допомогою контрольних запитань.
– Які числа називаються натуральними?
– Яке найменше натуральне число?
– Чи існує найбільше натуральне число?
– Чому система числення, якою ми користуємось, називається десятковою?
– Назвати розрядні одиниці (числа) першого, другого, третього розряду.
– Назвати розряди, які утворюють клас тисяч.
– Яка лічильна одиниця першого (другого) класу?
– Як прочитати багатоцифрове число?
4. Ознайомлення з римськими цифрами (за № 309).
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Фронтальне виконання завдань №№ 307, 308, 310.
2. Розв’язування задач.
А) Задача № 311.
Учні з високим та достатнім рівнем знань розв’язують задачу самостійно, решта – під керівництвом учителя.
– Складемо план розв’язування задачі.
1) Скільки слив було у великих ящиках?
2) Скільки слив було в малих ящиках?
3) Скільки кілограмів слив клали у малий ящик?
(Розв’язання: (428 – 16 • 20) : 12 = 9 (кг).)
Б) Задача.
Зі 100 г морської води можна одержати 3 г солі. Скільки грамів такої морської води потрібно взяти, щоб одержати 96 г солі?
На дошці записано схему розв’язання задачі.
– Які знаки дій треба вставити у віконечка?
– Поясніть, чому такі знаки ви ставили у “віконечка”.
(Розв’язання: 100 • (96 : 3) = 3200 (г).)
3. Виконання завдання № 312.
(Відповідь: 1001, 1010; 1100, 2000.)
IV. Підсумок уроку.
– Продовжіть думку:
– Лічба починається з… .
– Натуральний ряд чисел становить….
– Десять одиниць становить… .
– Десять десятків становить….
– Щоб дістати число, що йде за даним, треба… .
V. Домашнє завдання.
№№ 313, 314 (с. 51).