СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 33
Тема. Дикі та свійські тварини
Мета: ознайомлювати учнів з істотними ознаками диких і свійських тварин; учити визначати, яку користь приносять свійські тварини людині; розвивати спостережливість, увагу; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
– Чи були сьогодні
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Яких тварин ми можемо зустріти на лісовій полянці?
– Як називають тварин, які живуть у лісі?
– Як називають тварин, які живуть поруч із людиною?
– Сьогодні на уроці ми дізнаємося про життя диких і свійських тварин, уточнимо і перевіримо наші знання про свійських і диких тварин.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за малюнками
1) Розподіліть тварин за групами.
2) Хто будує житло?
3) Хто їх годує?
4) Хто піклується про
5) Порівняйте і зробіть висновок.
Дикі | Свійські | |
Домівка | Будують самі | Будує людина |
Харчування | Добувають самі | Дає людина |
Потомство | Піклуються самі | Допомагає людина |
Висновок | Не залежать від людини | Залежать від людини |
6) Розгляньте малюнки. Назвіть дорослих тварин та їх дитинчат.
– Що спільного у ведмедя, білки, зайця? (Це дикі тварини, тому що вони самі добувають собі їжу, знаходять або будують собі житло, піклуються про своє потомство.)
– Чим відрізняються від диких тварин корова, курка, свиня? (Ці тварини живуть поряд із людиною. Вона піклується про їх їжу, житло, здоров’я.)
– Як назвати одним словом цих тварин? (Це свійські тварини.)
– Яких ще свійських тварин ви знаєте?
7) Робота за малюнками.
Учитель відкриває на дошці малюнки із зображенням тварин: миша, собака, кішка, півень, качка.
– Яка тварина тут “зайва”? Поясніть чому. (Миша – не свійська тварина, оскільки вона не є корисною людині.)
– Розкажіть, яку користь приносять свійські тварини.
– Відгадайте загадки.
– Сама строката, їсть зелене, дає біле. (Корова)
– Хто не пряде, не тче, а людей одягає? (Баран, вівця)
– У кого роги довші за хвіст? (Коза)
– Хвіст гачком, ніс п’ятачком. (Свиня)
– Як можна назвати всіх цих тварин? (Свійські тварини)
– Дикі тварини живуть у природі самостійно: добувають собі їжу, будують житло, доглядають за своїм потомством. Звідки з’явилися свійські тварини?
2. Розповідь учителя “Як з’явилися свійські тварини”
– Дуже давно, коли ще не було міст, машин і книг, люди мешкали в печерах. Вони боялися величезних страшних хижаків. Нашим пращурам постійно хотілося їсти, дуже рідко вони знаходили собі їжу. Одного разу одна розумна людина почала підгодовувати вовків, які ходили біля її житла. Поступово вовки стали добрішими, а їх дитинчата звикли до людини, почали жити поряд із нею. Вони стали вже не дикими, а свійськими.
Так з’явилися собаки. Вони навчились охороняти людину від ворогів, допомагали їй шукати і добувати собі їжу. Минав час. Кількість друзів людини поміж тварин зростала. Тепер людина вже не могла жити без своїх свійських друзів і помічників.
– Чим свійські тварини відрізняються від диких? (Люди годують їх, будують їм житла, піклуються про їх потомство.)
– Чим вони платять людям за їх любов, ласку, увагу?
Діти відповідають, а учитель фіксує відповіді дітей та схемі.
– До свійських тварин належать не лише різноманітні звірі (корова, вівця, коза, свиня, кінь).
Відгадайте, про кого йдеться в загадках.
– Явився в жовтій шубці:
– Прощайте, дві шкаралупки! (Курча, каченя)
– З хвостом, а не звір.
З пір’ям, а не птах. (Риба)
– Домовита хазяйка
Пролетіла над лужком.
Поклопоче над квіткою –
Вона поділиться медком. (Бджола)
– Правильно, свійські тварини – це ще і птахи (кури, гуси, качки), і риби (короп), і комахи (бджоли, шовкопряд).
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра “Незавершене речення”
А) Тварини, які самі добувають собі їжу, захищаються від ворогів, самі влаштовують собі житло, виводять потомство, називаються…
Б) Тварини, яких розводять люди, годують і захищають їх, будують для них житла, піклуються про їх потомство, називаються…
– З-поміж названих тварин оберіть спочатку свійських, а потім диких: папуга, білка, канарка, черепаха, корова, курка, ведмідь, вівця, заєць, жаба.
2. Гра “Відповідності”
1) З’єднайте назви свійських тварин і те, що від них отримує людина.
2) З’єднайте назву тварини і назву її житла.
А)
Б) Чия домівка?
Дупло | Нора | Гніздо | Хатка | Барліг |
Конюшня | Свинарник | Вівчарня | Корівник | Курник |
3) Утворіть пари.
3. Гра “Чиє дитинча?”
– Людина постійно піклується про свійських тварин: годує, чистить, стежить за їх здоров’ям. Улітку для свійських тварин заготовлює корми, до настання холодів утепляє житла. Узимку і навесні у свійських тварин народжуються дитинчата. Чи знаєте ви, які у кого дитинчата?
1) Учитель називає дорослу тварину, а діти – дитинчат цієї тварини.
Наприклад:
Свиня – (поросята)
Корова – (телята)
Качка – (качата)
Гусак – (гусенята)
Кінь – (лошата)
Вівця – (ягнята)
Кішка – (кошенята)
2) Назвіть дитинчат.
Корова | (теля) | Кішка | (кошеня) |
Свиня | (порося) | Курка | (курча) |
Кобила | (лоша) | Індичка | (індичка) |
Вівця | (ягня) | Качка | (каченя) |
Коза | (козеня) | Собака | (цуценя) |
V. Підсумок уроку
– Що нового ви дізналися на уроці?
– Яких тварин називають свійськими?
– Яких тварин називають дикими?
– Назвіть диких тварин нашого краю.
– Назвіть свійських тварин нашого краю.
– Назвіть ознаки диких тварин.
– Назвіть ознаки свійських тварин.