ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНІ ПРИГОДИ

Урок 25. ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНІ ПРИГОДИ

Мета: формувати в учнів уявлення про дорожньо-транспортні пригоди (ДТП); ознайомити з причинами ДТП і правилами поведінки пішохода в разі причетності його до ДТП; розвивати почуття відповідальності за своє життя і здоров’я та життя і здоров’я інших людей; виховувати в учнів культуру поведінки на вулицях (дорогах).

Обладнання: тест, Правила дорожнього руху, картки із завданнями.

Попередня робота.

– Записати тест “Як я знаю Правила дорожнього руху” на дошці або підготувати кожному

учневі на аркушах паперу.

– Підготувати картки із завданнями для кожної групи.

– Підготувати загадки і вірші до теми.

– Підготувати різні ситуації для обговорення.

Ключові поняття: Правила дорожнього руху, дорожньо-транспортна пригода (ДТП), причини ДТП.

Хід уроку

І. Повторення вивченого.

Проведення тестування.

Учитель записує тест на дошці або роздає кожному учневі на аркушах паперу. Учні мають обрати відповіді. (Якщо тест записано на дошці, учні на чистих аркушах паперу записують номер твердження і відповідну літеру правильного варіанта відповіді. Якщо вчитель

роздає тест кожному учневі, то вони позначають відповіді на цих аркушах).

Тест “Як я знаю Правила дорожнього руху”

1) Сигнали світлофора бувають…

А) зеленого і синього кольорів;

Б) червоного, чорного і блакитного кольорів;

В) зеленого, жовтого і червоного кольорів.

2) Якщо на перехресті одночасно працює і світлофор, і регулювальник, то слід керуватися сигналами…

А) світлофора;

Б) регулювальника;

В) світлофора і дорожніх знаків.

3) У разі відсутності пішохідних переходів проїзну частину можна переходити…

А) де завгодно;

Б) на перехрестях;

В) на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч.

4) На перехрестях рух регулюють…

А) чергові;

Б) світлофори або регулювальники;

В) пішоходи.

5) Перехрестя, де відсутні світлофори й регулювальники, називають…

А) регульованим;

Б) нерегульованим;

В) некерованим.

6) Переходячи майдан, слід керуватися…

А) правилами для учнів;

Б) правилами переходу проїзної частини дороги;

В) правилами для велосипедистів.

II. Повідомлення теми уроку.

– Сьогодні на уроці ми говоритимемо про дорожньо-транспортні пригоди (ДТП). Ви дізнаєтеся, що таке ДТП, з яких причин вони виникають тощо.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель проводить бесіду про дорожньо-транспортні пригоди.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Словникова робота (з використанням Правил дорожнього руху).

Дорожньо-транспортна пригода (ДТП) – подія, що сталася під час руху транспортного засобу, унаслідок якої поранено або загинули люди чи завдано матеріальних збитків.

2. Розповідь учителя про ДТП.

– З кожним роком на дорогах зростає кількість транспортних засобів. Транспорт пересувається дуже швидко, і тому ситуація на дорогах змінюється блискавично. Ось чому під час переходу проїзної частини дороги треба весь час спостерігати за нею, транспортом, бути зосередженими, уважними й обережними, щоб самим не стати винуватцями ДТП.

Адже досить часто аварії виникають з вини пішоходів, які порушують Правила дорожнього руху: перебігають дорогу безпосередньо перед транспортом, що стоїть або наближається, раптово виходять або вибігають на проїзну частину, переходять її в недозволених місцях або там, де вона погано проглядається в обидва боки, переходять на червоний сигнал світлофора, зупиняються на середині дороги, щоб перейти на інший бік, відволікаються, розмовляють і поводяться легковажно. Пішоходи часто потрапляють під колеса машин через те, що не можуть передбачити небезпеку.

Більшість нещасних випадків трапляється з пішоходами саме тоді, коли вони біжать, поспішають, хвилюються і не бачать нічого навколо себе. Так, наприклад, пішохід побачив, що зупинився потрібний йому автобус на протилежному боці дороги. Він, намагаючись встигнути, стрімголов мчить до нього, не звертаючи уваги на автомобілі, що рухаються, тим самим заважає руху транспорту і створює небезпечну ситуацію, яка може спричинити ДТП.

Пішоходам слід дотримуватись Правил дорожнього руху – тоді ризик дорожньо-транспортних пригод значно зменшиться.

Учитель, демонструючи Правила дорожнього руху, нагадує, що заборонено робити пішоходам.

Пішоходам забороняється

U Виходити на проїзну частину, не впевнившись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху.

U Раптово виходити, вибігати на проїзну частину, у тому числі на пішохідний перехід.

U Переходити проїзну частину поза пішохідним переходом, якщо є розділювальна смуга або дорога має чотири і більше смуг для руху в обох напрямках. А також у місцях, і де встановлено огородження.

U Затримуватися і зупинятися на проїзній частині, якщо це не пов’язано із забезпеченням безпеки дорожнього руху.

– Крім порушення Правил дорожнього руху пішоходами, причинами ДТП можуть бути: порушення правил дорожнього руху водіями; незадовільний стан проїзної частини дороги; несправність транспортних засобів; хворобливий стан водія; неправильне закріплення вантажу на транспортному засобі та ін.

ДТП можуть бути у вигляді зіткнення двох і більше автомобілів; наїзду автомобіля на перешкоду (стовп, огорожу, дерево тощо); наїзду автомобіля на пішохода, велосипедиста (автомобіль наїхав на велосипедиста або він сам наштовхнувся на транспортний засіб, що рухається) тощо.

Якщо пішохід причетний до дорожньо-транспортної пригоди, то він повинен надати посильну допомогу потерпілим, записати прізвища й адреси очевидців, повідомити відповідний орган чи підрозділ міліції про пригоду, необхідні дані про себе і перебувати на місці до прибуття працівників міліції.

3. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

4. Робота за підручником на с. 126.

Опрацювання тексту і бесіда за малюнком.

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 127, 128.

– Опрацювання тексту Олексія Дорохова “Аварія” (завдання 1).

– Відповіді на запитання 2-4.

– Гра “Так чи ні?”.

2. Робота в зошиті на с. 48, 49.

– Відгадування загадок і запис відповідей (завдання 1).

– Обговорення і виконання завдань 2, 3 з подальшою перевіркою.

3. Опрацювання загадок.

1) Є великий, є малий,

З вантажами, легковий.

По дорогах поспішає,

У собі людей катає. (Автомобіль).

Наталя Гуркіна

2) Я така довга, що кінця не маю. (Дорога).

3) Не автобус і не віз,

Маю четверо коліс,

Вік з дорогою дружу,

Все по ній кудись біжу. (Автомобіль).

4) Два брати попереду біжать,

А два позаду наздоганяють. (Колеса).

5) Має троє він очей, доброзичливець оцей.

Є чимало в нього справ, і не любить він роззяв.

Лиш моргне червоним оком – не ступіть вперед ні кроку.

Бачить оком тим здалеку він всіляку небезпеку.

Жовтим оком він моргне – попереджати вас почне.

А зелений колір в нього відкриває всім дорогу.

Він в пригоді завжди стане, хто на нього лиш погляне. (Світлофор).

4. Робота з літературними творами.

– Слухання й опрацювання вірша Лесі Вознюк “Дорожня пригода”.

ДОРОЖНЯ ПРИГОДА

Дві хмаринки необачно

Не вписались в поворот

І пошкодили серйозно

Бампер, крила і капот.

Перевищували швидкість

Безрозсудні водії,

І посвідчення водійське

Не отримали в ДАІ.

Грізний грім – патруль дорожній –

На пригоду поспішив,

Штраф порушницям серйозний

Гучно він оголосив:

– За таку страшну провину,

Що призводить до біди,

Слід негайно у долину

Злити десять тонн води.

Леся Вознюк

– Про що цей вірш?

– Чому сталася “дорожня пригода”?

– Що було пошкоджено?

– Хто прибув на місце пригоди?

– Який висновок можна зробити?

– Слухання й обговорення уривків вірша Грицька Бойка “Гава-роззява”. (Див. матеріал до уроку 22 “Безпека руху пішохода”).

5. Робота в групах.

Учні об’єднуються в 4 групи (по 5-6 осіб). Учитель роздає кожній групі картки із завданнями.

1 група. Розіграти ситуації переходу дороги.

2 група. Розіграти ситуації переходу перехресть.

3 група. Скласти правила для пішоходів, яких слід дотримуватися, щоб уникнути ДТП.

4 група. Розіграти ситуації “Як діяти в разі дорожньо-транспортної пригоди”.

6. Обговорення ситуацій.

1) Ігор побачив однокласника Сергійка на протилежному боці дороги і покликав його. Сергійко, не роздумуючи, побіг до нього через дорогу.

– Хто і яких помилок припустився? А як би вчинили ви на місці Сергійка?

2) Діти, рухаючись тротуаром, кидали м’яча один одному. Один з них не зловив м’яча, і він викотився на дорогу. Хлопець швидко кинувся за м’ячем.

– Хто і яких помилок припустився? Як би вчинили ви?

3) Мати із сином зустріла дорогою свою знайому з дитиною, і жінки почали розмовляти, не звертаючи уваги на своїх дітей. Раптово на проїзну частину вибігло цуценя, діти кинулися за ним.

– Хто і яких помилок припустився? А як би вчинили ви на місці дітей?

4) Учень вийшов з дому і рухається тротуаром. Не оглянувши проїзну частину, починає переходити її навскіс.

– Що він зробив неправильно? Як йому слід було вчинити?

5) Вийшовши зі школи, учні дійшли до переходу і почали переходити дорогу, продовжуючи розмову і не звертаючи уваги на сигнал світлофора.

– Яких помилок вони припустилися? А як би вчинили ви?

6) Діти бавляться поблизу дороги і, захоплені грою, вибігають на проїзну частину.

– Яких помилок вони припустилися?

VI. Підсумок уроку.

– Що таке дорожньо-транспортна пригода?

– З яких причин виникають ДТП?

– Як слід поводитися під час переходу дороги, щоб не спричинити ДТП?

– Чи були ви свідками ДТП? Якщо “так”, розкажіть про це.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНІ ПРИГОДИ - Плани-конспекти уроків по валеології


ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНІ ПРИГОДИ