СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ
Урок 11
Тема. Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
Мета: ознайомити учнів із природними матеріалами, з яких зроблені предмети, необхідні людині; учити наводити приклади природних матеріалів, з яких людина виробляє предмети вжитку; дати уявлення про виробництво кераміки, чавуну, сталі, тканин; розвивати вміння досліджувати природні об’єкти та об’єкти, створені людиною; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, повагу до людей праці.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>>
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети, продукти, необхідні для свого існування. Усі речі, що оточують нас, зроблені з матеріалів. Сьогодні на уроці ми дослідимо, з чого що виготовлено.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
– Наш дім у Всесвіті – планета Земля. З усіх планет Сонячної системи
Люди пристосовувалися, щоб вижити у скрутних умовах. Вони освоювали земні, водні та повітряні простори, брали у природи все, що вона пропонувала, – їжу, матеріали для одягу і будівництва житла.
– Озирніться довкола себе. Що у нас у класі зроблено людиною?
– Що створене природою?
2. З чого виготовлено житло?
– Як ви вважаєте, для чого і з чого людина будує своє житло? Від чого це залежить?
– Навчившись споруджувати будинки, наші пращури вибралися з темних печер, де вони рятувалися від негоди і диких звірів. Люди почали освоювати райони, де не було природних укриттів. Тип будинку залежав від місцевих будівельних матеріалів і від погоди в різни пори року.
Розгляньте малюнки (на дошці) з різноманітними типами будівель (житло з гілок – курінь, глиняне житло з солом’яним дахом – хата, житло з льоду – іглу, з цегли – будинок, з колод – хата).
3. З чого виготовлено меблі?
– Удома нас оточує безліч речей. Кожна з них має своє призначення. У будинку нам потрібні меблі. Коли ми сідаємо обідати, виконувати домашнє завдання, лягаємо спати, то завжди користуємося меблями.
– Назвіть предмети меблів та їх призначення.
– З яких матеріалів виготовляють предмети меблів?
– Назвіть інші предмети в кімнаті. Для чого вони потрібні?
– Розкажіть, як ви доглядаєте за меблями у своїй кімнаті.
4. З чого виготовлено посуд?
– Наше тіло нагадує велику машину, яка постійно працює. Навіть уві сні серце б’ється, легені дихають, кров циркулює. їжа – це паливо, завдяки якому відбуваються ці процеси. Ми зберігаємо їжу в посуді та їмо з неї.
– Як і з яких матеріалів людина виготовляла посуд у давні часи?
– З яких матеріалів людина виготовляє посуд зараз?
5. З чого виготовлено одяг?
– З чого виготовляють одяг? (З тканини)
– З чого виготовляють тканину? (З ниток)
– З чого виготовляють нитки? (З волокон)
– Для чого використовують тканину?
– Які предмети, зроблені з тканини, ви знаєте?
– Які інструменти і матеріали потрібні для того, щоб пошити брюки? (Олівець, лінійка, сантиметрова стрічка, ножиці, голка і нитки, швацька машина)
– Для чого потрібна швацька машина? (Вона зшиває тканину швидше, і шов, виконаний на швацькій машинці, є рівнішим.)
6. З чого виготовлено іграшки?
– Основне призначення іграшки – бути забавою і розвагою для дітей, але у неї є й інші функції. У давнину іграшки готували дітей до дорослого життя. З-поміж перших іграшок, поза сумнівом, були ляльки. їх виготовляли з ганчірок, воску і паперу.
– Назвіть свої улюблені іграшки. З чого їх виготовлено?
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра “Перевіряємо себе”
– З якого матеріалу виготовлено стіл, парту? (З деревини)
– З якого матеріалу виготовлено одяг? (З тканини, шкіри, хутра)
– З якого матеріалу виготовлено лінійку? (З пластмаси)
– З якого матеріалу виготовлено склянку? (Зі скла)
– З чого виготовлено папір?
– З чого виготовлені предмети, що зображені на малюнках? (Книга, хліб, манна каша, автомобіль, олівець, тарілка, сорочка, ліжко)
– Які інструменти використовують у роботі з тканиною? (Ножиці, голку)
– Чим обробляють деревину? (Сокирою, пилою, рубанком)
2. Розподіл предметів на п’ять груп (з дерева, паперу, скла, металу, пластика)
V. Підсумок уроку
– Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети вжитку, продукти, необхідні для її життєдіяльності. Слід поважати працю всіх людей, які працюють задля того, щоб наше життя було більш зручним, а побут – удосконаленим.