ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
Тема 4. КОМПОЗИЦІЙНІ ПРИЙОМИ У СКУЛЬПТУРІ ТА ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ (8 годин)
Урок № 32. ФАНТАСТИЧНИЙ ЗВІР
Мета:
¦ навчити учнів обирати формат, виявляти головне та другорядне під час створення декоративної композиції; ознайомити з творчістю української народної художниці М. Примаченко;
¦ розвивати асоціативну пам’ять, уяву, фантазію, уміння аналізувати;
¦ виховувати охайність під час роботи з художніми матеріалами.
Оснащення
¦ Матеріали та інструменти:
¦ Зоровий ряд: репродукції картин (М. О. Примаченко “Синій бик”, “Мавпа їде на чотириголовому звірі”, “Лісовий птах зі своїм дитинчам”).
¦ Музичний ряд: українські народні мелодії.
¦ Обладнання: ТЗН.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
¦ Пригадайте, що називають композицією образотворчого твору.
¦ Як ви гадаєте, що таке декоративна композиція?
¦ Що зазвичай
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
¦ Яких тварин ви знаєте?
¦ Яких із них можна побачити тільки в зоопарках?
¦ А які тварини не живуть ані в наших домівках, ані на вулицях, ані в лісах, ані в полях і навіть у зоопарках?
Учитель. Сьогодні ми помандруємо у світ видатної української художниці Марії Оксентіївни Примаченко і познайомимось із незвичайними героями її творів, яких не можна побачити ані у природі, ані у зоопарку.
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель (упродовж розповіді вчителя стиха лунає українська народна мелодія). Колись на Україні жила цікава художниця. Її роботи зовсім не були схожі на роботи інших художників. Цю народну талановиту майстриню звали Марія Оксентіївна Примаченко.
Її твори дуже казкові, а персонажі – загадкові тварини та птахи (демонстрування наочності).
“Починалося все це так,- згадувала художниця.- Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату…
Кожен приходив подивитися на цю дивину, зроблену руками дівчинки. Хвалили. Сусіди просили і їх хати прикрасити.
Подивіться уважно на її роботи (аналізування наочності).
¦ Чи бачили ви таких тварин та птахів у природі або в зоопарку?
Правильно, не бачили. Тому що вони створені фантазією художниці.
¦ Що вас найбільше вразило у картинах Марії Примаченко?
¦ Зверніть увагу на колірну гаму картин художниці. Які кольори переважають у її роботах?
М. Примаченко “Мавпа їде на чотириголовому звірі”
Фізкультхвилинка
5. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Сьогодні ви також фантазуватимете та створюватимете істот, яких не існує насправді.
Але для того, щоб ваші роботи були цікавими, звернімо увагу, які прийоми використовувала відома художниця.
Головний персонаж кожного її твору виділяється за розміром та кольором. У її роботах е ще й дрібні зображення квітів, листочків, дерев, орнаментів. Усе це робить картину цікавою, але не заважає спогляданню головного персонажа.
А ще Марія Примаченко дуже полюбляла яскраві кольори. Тому її картини виглядають такими веселими, святковими.
6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Створення образу неіснуючої тварини
7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
¦ Із творчістю якої художниці ми познайомилися сьогодні на уроці?
¦ Що відрізняє твори Марії Оксентіївни Примаченко від творів уже відомих вам художників?
¦ Яких тварин ми сьогодні малювали?
¦ Як звуть ваших тварин?
¦ Де б вони могли мешкати?
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести різнокольоровий папір, паперові серветки жовтого кольору, ножиці, клей; знайти вірші, присвячені квітам.
3. Проголошення уроку завершеним.