РОЗДІЛ IV. ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИХ УМОВ І ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ ТА ЇХ ОХОРОНА
ТЕМА 1. ГЕОЕКОЛОГІЧНА СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ
УРОК 45. ГЕОЕКОЛОГІЧНА СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 7
Тема. Поняття “геоекологічна ситуація”. Основні забруднювачі навколишнього середовища. Практична робота № 7 (початок). Аналіз карти геоекологічної ситуації в Україні. Нанесення на контурну карту основних природоохоронних об’єктів України.
Навчальна мета: систематизувати знання про основні забруднювачі навколишнього середовища;
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта геоекологічної ситуації в Україні, фізична карта Україні, фото джерел та наслідків забруднення навколишнього середовища.
Опорні та базові поняття: геоекологія, забруднювач навколишнього середовища, ступінь забруднення, ГДК, геоекологічна ситуація.
Географічна номенклатура: Чорнобиль, раніше вивчені одиниці політико-адміністративного
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
– Що вивчає наука екологія?
– Назвіть основні закономірності географічної оболонки.
– Поясніть закономірність “цілісність”.
– У чому полягає основна відмінність природних кругообігів речовин від антропогенних?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Аналізуючи різні природні умови та ресурси України, ми неодноразово підкреслювали негативний вплив людини на них. А якщо узагальнити всі негативні наслідки такого втручання в природне середовище на певній території, можна отримати уявлення про ступінь її забрудненості.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Геоекологічна ситуація
Геоекологія – наука про взаємодію людини з навколишнім середовищем.
Геоекологічна ситуація – стан навколишнього середовища за певний період часу на певній території. В Україні вона оцінюється як кризова.
Основні фактори негативного впливу:
– несприятливі природні явища та процеси (лісові пожежі, смерчі, посухи тощо);
– нераціональна господарська діяльність людини;
– інтенсивна господарська діяльність людини.
Характеристики оцінки екологічного стану навколишнього середовища:
– кількість та склад викидів та скидів хімічних речовин;
– рівні акустичного, електромагнітного, радіаційного впливу;
– концентрації забруднюючих речовин у навколишньому середовищі.
2. Основні забруднювачі та джерела забруднення навколишнього середовища
– Підприємства хімічної промисловості, металургії, електроенергетики та інших підприємств промисловості (викиди та скиди хімічних сполук, часто тих, що не існують у природі, тому не входять до природного кругообігу речовин);
– сільськогосподарська діяльність (забруднення грунтів, вод, рослинності хімічними засобами захисту рослин тощо);
– транспорт;
– побутова діяльність людини (накопичення відходів, використання штучно синтезованих речовин тощо) та ін.
3. Карта геоекологічної ситуації в Україні
Відображає ступінь забруднення території.
V. Закріплення вивченого матеріалу
– Поясніть, яким чином шкідливі викиди в атмосферу викликають зміну всього природного комплексу.
– Складіть логічні ланцюжки наслідків:
А) неправильного використання мінеральних добрив;
Б) створення великих водосховищ;
В) забруднення акваторій Чорного та Азовського морів нафтопродуктами;
Г) свій варіант завдання.
Виконання практичної роботи № 7
1. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети роботи
– На які групи можна поділити територію України залежно від ступеня забруднення?
– Назвіть основні джерела забруднення навколишнього середовища.
2. Вступні та тренувальні вправи
Покажіть на карті території максимального забруднення, умовно чисті. Поясніть причини такого становища.
3. Самостійне виконання завдань
– З’ясуйте ступінь забруднення території однієї з областей України (за вибором). Висловіть думки з приводу причин такого стану. Результати оформіть у зручному і наочному (на вашу думку) вигляді.
– На основі виконаної роботи зробіть висновок про загальний стан навколишнього середовища території України.
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___.
2. Окремим учням підготувати повідомлення про аварію на ЧАЕС та її наслідки.