УРОК 38. ІНДІЯ
Навчальна мета: сформувати в учнів загальні уявлення про культурні і соціально-економічні особливості Індії; розвивати уміння самостійно працювати з географічними джерелами географічних знань.
Обладнання: політична карта Євразії, комплексна карта Євразії, атласи, фотографії, картинки краєвидів, історико-культурних об’єктів, національних костюмів Індії.
Основні поняття: економіко-географічне положення, колонія, природні ресурси, демографічна політика, індуїзм, аграрно-індустріальна країна, експорт, імпорт.
Тип
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Обираються двоє суддів і визначається кількість доповідачів.
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Сьогодні ми поговоримо про країну, чия найдавніша цивілізація збагатила своїми досягненнями все людство. Подорожуючи Індією, надто коли побачиш як на індійській дорозі кондиційований туристський автобус сусідить з парою волів, запряжених в арбу, і пішими носіями цегли, дедалі частіше думаєш про те, як важко було зрушити з місця
Спробуємо подивитися на цю давню країну як безпосередні свідки процесів, що в ній виникають, використовуючи наші історичні, географічні, економічні знання. Для цього учасники нашого конкурсу підготували свої виступи, тривалість яких не повинна перевищувати 10 хвилин. Максимальна оцінка виступу, з урахуванням усіх критеріїв, – 9 балів. Після виступу кожний доповідач відповідає на три питання, правильні відповіді оцінюються в 1 бал.
III. Вивчення нового матеріалу
Виступи учнів
Матеріали для вчителя
Цивілізація на півострові Індостан зародилася ще в III тис. до н. е. Європейці почали колонізувати Індію ще в XVI ст. – португальців, голландців, французів, англійців вабили її легендарні багатства. Англійці здобули перемогу над суперниками в ході тривалих війн, і з середини XIX ст. до 1947 р. Індія фактично була сировинним додатком Британської імперії. Величезна за площею колонія отримала назву Британської Індії, а незалежність їй вдалося здобути тільки після закінчення Другої світової війни. В 1950 р. Індія була проголошена федеративною республікою в складі Співдружності.
Розташована в Південній Азії на півострові Індостан, омивається водами Індійського океану, до складу її території входять, крім материкової частини, численні острови. Індія межує з Пакистаном, Афганістаном, Китаєм, Непалом, Бутаном, Бангладеш і М’янмою. Через Індію проходять міжнародні торговельні шляхи.
Рівнини і плоскогір’я. Індо-Гангська низовина – колиска давньої цивілізації, найвища гірська система світу – Гімалаї. Величезні запаси залізних руд і значні – марганцевих. Значні родовища кам’яного вугілля і нафти, золота, коштовного і напівдорогоцінного, виробного каміння.
Субекваторіальний мусонний клімат. Переважна частина грунтів має високу родючість. Річки мають величезний енергетичний потенціал і є джерелом зрошування. Найбільші: Ганг, Інд, Брахмапутра.
Індія в природному відношенні – одна з найбагатших країн світу. Це виправдовує одне з її визначень колоніального періоду – “перлина Британської корони”.
Індія – друга держава світу за кількістю населення. Кількість населення Індії перевищила мільярдний рубіж і продовжує швидко зростати. Демографічна політика скорочення народжуваності, що проводиться в країні, дає незначні результати здебільшого через релігійні переконання населення. Понад 80 % населення сповідує індуїзм. Досить широко сповідуються також іслам, сикхізм, буддизм і християнство. Найбільш багатонаціональна країна світу, серед етнічних груп переважають народи індоєвропейської сім’ї. Офіційні мови – хінді і англійська.
Трудові ресурси Індії значні, однак в їх складі переважає некваліфікована робоча сила. Понад 300 млн. осіб живуть за межею бідності. Безробіття.
Найбільш густо заселені приморські території. Міське населення – 27 %. Найбільші міста – Мумбаї, Колката, Делі, Мадрас.
Індія – аграрно-індустріальна країна, що розвивається, за абсолютними розмірами ВВП входить до числа першої п’ятірки країн світу (3,3 трлн дол. США, 2008 р.). Однак з розрахунку ВВП на душу населення показники Індії відповідають показникам відсталих бідних держав (973 дол. США). Структура ВНП (за вартістю): промисловість – 39 %, сільське господарство – 22 %, сфера послуг – 39 %.
Поряд із розвитком традиційних для економіки країни галузей (сільське господарство, легка промисловість) досить швидкими темпами розвиваються видобувна промисловість і різні галузі обробної. Зараз Індія є одним з найбільших світових виробників і експортерів вугілля, марганцевої та залізної руд. Є підприємства чорної металургії, важкого і транспортного машинобудування, виробництва електроустаткування, побутової електроніки, хімікатів. Індія першою серед країн, що розвиваються, почала розвивати атомну енергетику, розвивається також аерокосмічна галузь – проведено запуск штучного супутника Землі.
Експорт: тканини і готові швейні вироби (29 % експорту), коштовне каміння і ювелірні вироби (18 %), сільськогосподарські і продовольчі товари (16 %), машини (7 %), руди, медикаменти. На частку Індії припадає 21 % світового експорту чаю. В імпорті Індії переважають паливні ресурси (17 %), машини і обладнання (15 %). Найбільші торгові партнери Індії: США, ФРН, Японія, Велика Британія, Китай, Росія.
IV. Закріплення нових знань і умінь учнів
Відповіді на питання, підготовлені учнями другої групи Приклади питань. Чому в Індії, незважаючи на велику кількість опадів, що приносяться мусонами, необхідне штучне зрошування? Які види транспорту мають найбільше значення в економіці Індії? У яких сферах можлива взаємовигідна співпраця Індії і України?
V. Підсумок уроку
Судді виставляють бали, мотивуючи свої оцінки.
VI. Домашнє завдання
– Опрацювати § .
– Позначити на контурній карті: а) найбільші міста Індії та їх промислову спеціалізацію; б) сільськогосподарські зони та основні культури, які там вирощують; б) найбільші морські порти.
– Скласти кросворд “Країни Азії” (не менш 15 запитань).
– Випереджальне (окремим учням). Скласти повідомлення про формування території США.