ІІ СЕМЕСТР
РОЗДІЛ IV
Земля – планета людей
Тема 1. Кількість і розміщення населення Землі
Урок 60. Кількість і розміщення населення Землі
Мета: сформувати в учнів знання про кількість населення Землі, України та причини зміни кількості населення; ввести поняття “густота” населення Землі та з’ясувати, які причини впливають на нерівномірне розміщення населення на планеті; розвивати науковий інтерес до проблеми відтворення населення; дати уявлення про людські раси та їх зовнішні ознаки, про дослідження
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, схеми, фізична карта півкуль, фотографії представників різних рас.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
1. Асоціація
Які асоціації викликає у вас слово “населення”?
2. Бесіда
Розкрити вплив людини на географічні оболонки.
– Чи можливе життя людини без взаємозв’язку з природою?
– Чи може впливати клімат на розміщення населення?
III.
Що вивчає географія? Чому так важливо вивчати географію розміщення населення? На ці та інші питання ми відповімо на уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
На землі проживає більше 6,6 млрд. чоловік, зокрема в Україні на кінець 2008 р. нараховувалось 46,4 млн. чол. Чисельність населення змінювалась у різні часи по-різному.
Питання. Як ви думаєте, чому?
За статистичними даними ООН населення світу щорічно зростає на 90 млн. осіб, що еквівалентно кількості населення таких країн Європи, як Нідерланди, Велика Британія, Бельгія та Швеція, разом узятих.
Населення по планеті розміщується нерівномірно. Середня густота населення – 44 особи на 1 км2.
Робота зі словником. Густота населення – кількість жителів, що проживає на 1 км2 території.
Робота з картою. Використовуючи карту “Густота населення світу”, сказати, які райони мають малу густоту населення, назвати райони з високою густотою населення.
Питання. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? Чи заселена Антарктида? Чому?
Найбільша кількість жителів проживає на території Китаю (1,3 млрд. чол.), Індії (1,1 млрд.), США (301 млн.), Індонезії (235 млн.), Бразілії (190 млн.), Пакистану (165 млн.), Бангладеш (151 млн.), Росії (142 млн.), Нігерії (135 млн.), Японії (128 млн.).
Люди різних материків і країн відрізняються зовнішністю: кольором шкіри, волосся, очей; формою носа, губ. Учені вважають, що все людство можна поділити на три великі раси: європеоїдну, монголоїдну, екваторіальну.
Північноамериканські індіанці, побачивши світлих людей і темношкірих африканців, пояснювали це так: одного разу боги виліпили фігурки людей з глини і поклали ті фігурки в піч обпалюватися. Фігурки стали цегляно-червоними (індіанці). Наступного разу боги забули вчасно вийняти фігурки – і ті обвуглилися і стали чорними (негри). А потім боги боялися перепалити фігурки і вийняли їх раніше: фігурки були світло-рожевого кольору (європеоїди).
Першу класифікацію людських рас розробив у 1684 р. французький учений Франсуа Берн’є.
Негроїдна раса (лат. niger – чорний). Темношкірі, темне курча – ве волосся, ніс широкий, але слабовиступаючий, товсті губи, великі зуби, помірно виступаючі скули, нижня і верхя скули видвинуті вперед.
Негроїдні расові особливості найбільш виражені в африканського населення, що живе на південь від Сахари.
Європеоїдна раса – найчастіше світлошкірі, у них пряме, інколи хвилясте волосся різних відтінків, світлі очі. Для цієї раси характерні широко відкриті, широко поставлені очі, тонкий, прямий, сильно виступаючий ніс, іноді з горбинонкою. Губи тонкі або середньої товщини, у чоловіків можуть рости густі вуса і борода.
Монголоїдна раса – волосся пряме, чорне, товсте і жорстке, широкі обличчя із сильно виступаючими скулами, плоскими носами, чорні і темно-карі очі, смаглява шкіра. У чоловіків можуть рости рідкі вуса і борода. Очі розкосі, передні різці зубів пласкі.
Розповідь учня про дослідження М. М. Миклухо-Маклая
Микола Миколайович Миклухо-Маклай, щоб довести цілковиту необгрунтованість теорії існування нижчих рас, не здатних до розумового розвитку, у 1871 р. оселився на острові Нова Гвінея серед папуасів, які належали до чорної раси. П’ятнадцять місяців прожив він між остров’янами, зблизився з ними, вивчив їхню мову і звичаї. Мандрівник мав величезний авторитет серед місцевого населення. На Новій Гвінеї він захворів на тропічну пропасницю і для лікування оселився на острові Ява. У 1874 р. Миклухо-Маклай повернувся на Нову Гвінею, але вже в інше місце.
У 1882 р. він повернувся до Росії. Дружні взаємини М. М. Миклухо-Маклая з папуасами справили на багатьох його сучасників велике враження. Лев Толстой писав йому: “Ви перший, безперечно, досвідом довели, що людина скрізь людина, тобто добра, товариська істота, у спілкування з якою можна і треба входити лише добром та істиною, а не гарматами і війною. І ви довели це подвигами справжньої мужності”.
У 1883 р. по дорозі до Австралії Миклухо-Маклай утретє побував на Новій Гвінеї, де зустрівся з давніми друзями папуасами, серед яких жив під час першого приїзду.
V. Закріплення нових знань, умінь, навичок
1. Знайти помилки.
Дві тисячі років тому на планеті проживало приблизно 230 млн. осіб. Протягом наступних століть населення Землі збільшилося всього в п’ять разів. Це пояснюється поганими умовами життя, високим (низьким) рівнем розвитку медицини, високою смертністю, особливо під час епідемій. Дуже багато народжувалося (помирало) людей під час воєн. У XIX ст. кількість населення зростає не дуже швидкими темпами (швидкими). За 100 років число жителів нашої планети збільшилося в чотири рази. Половина землян мешкає в шести найбільших за кількістю населення країнах: Китаї, Україні, Росії, Польщі, Бразілії, Пакистані (Китай, Індія, США, Індонезія, Бразілія, Пакистан).
2. Заповнити таблицю, використовуючи такі дані: світла шкіра, вузький ніс, широкий ніс, чорне пряме волосся, колір очей може бути будь-яким, очі вузькі, обличчя пласке, шкіра темна, губи великі, волосся темне кучеряве, жовтий колір шкіри.
Європеоїди | Монголоїди | Негроїди |
1. Шкіра | ||
2. Очі | ||
3. Губи | ||
4. Обличчя | ||
5. Волосся |
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.