Тип уроку: урок формування практичних навичок.
Мета: дослідним шляхом з’ясувати умови плавання тіл; виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; вчити учнів працювати в парах та групах.
Обладнання та наочність: обладнання лабораторної роботи.
Відеофрагмент: відеозапис фрагмента лабораторної роботи, за допомогою якого вчитель акцентує увагу на ході вимірювань, які виконують учні, та на дотриманні правил техніки безпеки під час роботи з обладнанням.
Хід уроку
I.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
– Які сили діють на тіло, занурене в рідину?
– За якою формулою обчислюють силу тяжіння?
– За якою формулою розраховують архімедову силу?
– За якою формулою визначають середню густину тіла?
IV. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ
Мета роботи: дослідним шляхом визначити, за яких умов тіло плаває на поверхні або всередині рідини, за яких умов тіло тоне в рідині.
Обладнання:
1. Пробірка (або невелика склянка з-під ліків) з корком.
2.
3. Посудина із сухим піском.
4. Паперові серветки.
5. Мірний циліндр, до половини наповнений водою.
6. Терези з важками.
Хід роботи
Дослід 1
З’ясування умов, за яких тіло тоне в рідині.
1) Виміряйте об’єм води V1 в мірному циліндрі.
2) Наповніть пробірку піском. Закрийте корком.
3) Опустіть пробірку в мірний циліндр із водою. У результаті ваших дій вона має опинитися на дні.
4) Виміряйте рівень води V2 в мірному циліндрі.
5) Витягніть пробірку з мірного циліндра. Протріть її серветкою.
6) Покладіть пробірку на терези та виміряйте її масу з точністю до 0,5 г.
Дослід 2
З’ясування умов, за яких тіло плаває всередині рідини.
1) Відсипаючи пісок із пробірки, доможіться того, щоб вона вільно плавала всередині рідини.
2) Повторіть дії, описані в пп. 5-6 досліду 1.
Дослід 3
З’ясування умов, за яких тіло плаває на поверхні рідини.
1) Відсипте з пробірки ще певну кількість піску. Переконайтеся, що після повного занурення у воду вона спливає на поверхню рідини.
2) Повторіть дії, описані в пп. 5-6 досліду 1.
Опрацювання результатів експерименту
1. Для кожного досліду:
1) виконайте схематичне креслення, на якому зазначте сили, що діють на пробірку;
2) обчисліть середню густину пробірки з піском.
2. Занесіть до таблиці результати.
Номер Досліду | V1, см3 | V2, см3 | Vп = V2 – V1, см3 | M, г | ρп, г/см3 | ρp, г/см3 | Порівняння ρп та ρр (=, >, <) | Яке явище спостерігається |
1 | ρп ρр | Тоне | ||||||
2 | ρп ρр | Вільно плаває всередині рідини | ||||||
3 | ρп ρр | Спливає |
Рисунок для досліду 1 | Рисунок для досліду 2 | Рисунок для досліду 3 |
Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізувавши результати, зробіть висновок, у якому зазначте, за яких умов тіло плаває на поверхні рідини, всередині рідини, за яких умов тіло тоне в рідині.
Творче завдання
Для досліду 2 знайдіть найбільше і найменше можливі значення густини пробірки з урахуванням абсолютної похибки вимірювання:
Визначте, чи належить значення густини води ρ до інтервалу [ρmin; ρmах].
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Завдання за підручником: повторити §§ 31, 32; розв’язати вправу 32 письмово
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 21.32, 21.33
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: виконати експериментальне завдання на стор. 201 підручника
_____________________________________________________
_____________________________________________________