ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
Тема 1. МОВА ГРАФІКИ ТА ЖИВОПИСУ
Урок № 2 ЛІСОВА ГАЛЯВИНА
Мета:
– надати учням початкові уявлення про графіку як вид образотворчого мистецтва, про основні графічні матеріали та інструменти;
– розвивати зацікавленість творами графічного мистецтва, уяву та фантазію, формувати естетичні почуття, смак, активізувати ініціативу учнів;
– виховувати дбайливе ставлення до творів образотворчого мистецтва, охайність під час роботи з графічними матеріалами.
Оснащення
–
– Зоровий ряд: репродукції картин (І. Шишкін “Ліс взимку”, А. Сочилов “Лісовий струмок”, Р. Гюбер “Руїни з селянами”, Ю. Шабликін “Лісова галявина”).
– Літературний ряд: загадка про олівець.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Пригадайте, до якої країни ми подорожували на попередньому уроці.
– Яке місто ми відвідали на початку нашої подорожі? Наприкінці?
–
– Чим різняться між собою роботи художника-графіка та художника-живописця?
– Пригадайте, про які матеріали та інструменти мешканців цього міста ми згадували.
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми докладніше познайомимося з творами художників-графіків і матеріалами та інструментами, які допомагають їм створювати прекрасні графічні роботи.
Але спочатку відгадаймо загадку:
Всяк школяр його шанує,
Бо він пише, ще й малює.
Хто ж цей славний молодець?
Це, звичайно… (олівець).
Як ви гадаєте, чому ми спочатку згадали саме про олівці? Правильно, адже це – найголовніший інструмент художника-графіка. І ви з ним давно вже знайомі.
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Ще ви знаєте такі інструменти, як гелеві ручки, якими теж можна створити цікаві роботи.
Але є матеріали та інструменти, багатьом з вас зовсім не відомі. Одним з таких матеріалів є вугілля – художнє вугілля. Воно залишає на поверхні паперу чорні сліди. Але залежно від сили натискання ці сліди можуть бути або дуже темними, або світлими. Усе залежить від того, що хоче зобразити художник.
Подивіться, як видатний художник Іван Іванович Шишкін зображує ліс вугіллям.
А ось матеріали, які вам раніше не зустрічалися,- пастель і сангіна.
Пастель дуже нагадує палички кольорової крейди. Але, на відміну від звичайної крейди, вона залишає на папері оксамитову матову поверхню. Пастель має ніжні кольори, які надають пастельним малюнкам особливого вигляду. Подивіться, як використовує можливості пастелі для зображення лісу Анатолій Сочилов.
Сангіна – це також різновид крейди. На відміну від пастелі, вона буває тільки червоно-коричневого кольору.
Художники, які працюють із цим графічним матеріалом, використовують прийом розтирання. Завдяки цьому створюються цікаві роботи.
Ось перед вами роботи французького художника Робера Гюбера та російського майстра Юрія Михайловича Шабликіна, виконані сангіною (демонстрування наочності).
¦ Чи відрізняються вони від роботи Анатолія Сочилова? Чим?
Сьогодні ми передивилися дуже багато робіт художників-графіків, виконаних різними графічними матеріалами.
¦ Що було зображено на цих роботах?
Правильно, ліс та лісові галявини.
Фізкультхвилинка
5. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Сьогодні ми перетворимося на художників-графіків і зобразимо лісову галявину.
Для того щоб нам легше було працювати, виконаймо маленьку вправу.
Навчальна вправа
Учитель. Намалюймо колючі гілочки ялинки та ніжні гілочки берізки ручкою або фломастером.
¦ Чи відрізняються лінії, які ми використали для малювання гілочок ялинки та берізки? Чим?
6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Зображення лісової галявини графічними матеріалами
7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
¦ Які матеріали ми використовували для створення сьогоднішніх робіт?
¦ Хто з художників також використовує такі матеріали?
¦ Роботи яких художників ми сьогодні розглядали? Чим вони різняться між собою?
¦ Із якими новими матеріалами ви познайомились на уроці?
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести кольорові олівці, альбоми; з’ясувати, які дарунки приносить щедра Осінь.
3. Проголошення уроку завершеним.