РІДНИЙ КРАЙ
Урок 45
Тема. Міні-проект. Моє улюблене місце відпочинку на природі в місті (селі)
I варіант
Міні-проект “Моє улюблене місце відпочинку на природі в місті (селі)” спрямований на виявлення гарних місць відпочинку у певній місцевості, виховання екологічного ставлення до природи. Під час проекту учні вчаться знаходити необхідну інформацію з додаткових джерел про природу свого краю та обговорюють отриману інформацію, учаться презентувати міні-проект.
Проблемні питання проекту
– Навіщо нам потрібні
– Що дають улюблені місця відпочинку на природі людині?
– Як повинна ставитися людина до улюблених місць відпочинку на природі?
– Що ми можемо зробити, щоб зберегти красу природи?
Зразки дитячих проектів
1. Парк імені Шевченка – це мій улюблений куточок природи. У парку багато квітів, є зоопарк, пам’ятник Т. Г. Шевченку і чудові фонтани.
2. В Україні багато красивих місць. Природа нашої країни дуже різноманітна. Мені довелося відвідати заповідник Асканія Нова, озеро Сиваш. Але найбільше мені сподобалося у Балаклавській бухті.
3. Я відвідував різні місця, але найулюбленіше місце – це водоспад Гуркало. Водоспад заввишки 5 м. Це красиве місце відпочинку, тут можна купатися і загорати. його оточує зелений ліс. Улітку приємно слухати шум води, що падає. Узимку, коли вода замерзає, великі крижані бурульки утворюють стіну з лабіринтами. На сонці бурульки грають усіма барвами веселки. Раджу всім туди поїхати.
4. Природа буває різною. Вона складається із каменів, трави, землі, дерев. Я відвідувала дуже багато цікавих місць: ліс, річку, водоспад. Найбільше мені сподобалося відпочивати на Азовському морі у Степку. Я люблю це місце за те, що море завжди там тепле, білий пісок. На пляжі є багато дитячих майданчиків, де можна гойдатися на гойдалках, лазити на павутинні, з’їжджати з гірок. Ще там є тренажери для дорослих і місце для пікніка.
5. Мій улюблений куточок природи – це Біле озеро у Гомільшанських лісах. Там ми часто збираємо суницю. Мені сподобалося це місце тому, що там білий пісок, тепла вода, тепле повітря і гарні ялинки. Я хочу поїхати туди знову.
6. В усіх є свій улюблений куточок природи. Мій улюблений куточок – це галявина, що знаходиться у Березівських Мінеральних Водах. Мені подобається там тому, що там багато квітів, м’яка зелена травичка, а на кущах ростуть ягоди. Я намагаюся приїжджати туди якомога частіше.
7. У мене улюблене місце відпочинку – це місто Євпаторія. У Євпаторії теплий світлий пісок на пляжі, дивна природа, чисте повітря, тепла вода в морі, а у місті є безліч дитячих майданчиків. В Євпаторії можна зміцнити своє здоров’я в санаторіях.
– В Україні багато прекрасних місць. Якщо ви відкрили щось нове, то поділіться цим із нами, і ми теж там побуваємо! Гарного всім відпочинку!
II варіант
Мета: ознайомити учнів із тваринами парків і скверів міста; розкрити їх значення для людини; прищеплювати любов до тварин; допомогти учням засвоїти, як слід поводитися, щоб не порушувати їх життя.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Сьогодні ми здійснимо екскурсію до улюбленого місця відпочинку жителів нашого міста – до парку.
III. Вивчення нового матеріалу
>> Робота за фотографіями міського парку
– Яких тварин можна зустріти в цьому парку? (Відповіді дітей.)
– У парках є місця, де діти катаються на атракціонах, грають у м’яч, бігають. Але є і такі місця, де люди неквапливо гуляють, спокійно сидять на лавках. Як ви вважаєте, у яких місцях ми швидше зустрінемо тварин? Чому?
– Уявіть, що ви прийшли до парку. Присядьмо тихенько на лавку. Навряд чи ми одразу побачимо тварин. Але якщо посидимо подовше і не порушуватимемо тиші, то навкруги з’являться. (Учні називають тварин, зображених на фотографіях, знаходять поміж них комах, птахів, звірів. Учитель звертає увагу на те, що в ставку можна помітити рибу, жабу. Проте з’ясовується, що не всіх тварин діти можуть назвати. Наприклад, навряд чи вони правильно назвуть усіх птахів. Тоді учитель демонструє малюнки зяблика, дрозда, повзика. Потім діти прослуховують запис голосів птахів (зяблика, дрозда, великої синиці).)
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Вивчення правил поведінки в парку
1) У тихій зоні парку не можна бігати і не галасувати, щоб не розполохати тварин. Намагатися поводитися так, щоб тварини виявляли довіру.
2) Не ламати гілки дерев і кущів, не рвати квіти, не ловити комах.
3) Намагатися визначити назви тварин, яких зустріли, спостерігати за ними, фотографувати, слухати їх голоси.
2. Гра “Щоб Земля стала чистішою”
Учитель пропонує дітям уявити себе мешканцями лісу, поля, луків, моря, річки, озера тощо. Просить їх записати все, що необхідно для нормального і зручного життя в місці їх поселення. Наприклад, якщо вони – мешканці лісу, їм необхідні: чисте повітря, чисті струмки, відсутність звалищ і смітників, догляд за хворими деревами, заборона полювання на звірів і птахів тощо.
Потім складають загальні переліки всіх необхідних умов для нормального і зручного життя в певному місці. Дітям пропонують подумати, що необхідно зробити для того, щоб життя навколо них стало кращим.
3. Тестування
– Прочитайте правила поведінки в лісі. Поставте потрібні номери біля кожного малюнка, щоб утворилися пари.
1) Не ламай гілля дерев.
2) Не зривай квіти, лікарські трави.
3) Не вбивай павуків та не рви павутиння.
4) Не руйнуй гнізда птахів.
5) Не руйнуй мурашники.
6) Не збивай гриби ногами, навіть отруйні.
7) Не псуй кору дерев.
8) Не пали вогнище у лісі.
V. Підсумок уроку
– Погуляйте у вихідні алеями парку (для сільських жителів – у найближчому лісі). Послухайте голоси птахів, визначите зустрінутих тварин, сфотографуйте їх!