Тема. Множення багатоцифрових чисел на круглі та розрядні числа. Задачі на пропорційне ділення. Повторення ділення трицифрових чисел на одноцифрові та двоцифрові числа (№№ 831-838).
Мета. Формувати вміння учнів множити багатоцифрові числа на круглі та розрядні числа; ознайомити із задачами на пропорційне ділення; повторити ділення трицифрових чисел на одноцифрові та двоцифрові числа.
Обладнання. Таблиці та схеми задач для усних обчислень; таблиця для короткого запису задачі.
Зміст уроку
І. контроль, корекція та закріплення знань.
1.
А) Пояснити розв’язання задачі № 829.
Один учень зачитує дії, а інший – пояснення до них.
(Розв’язання:
1) 3500 : 10 • 7 = 2450 (г) – становить трава;
2) 3500 : 100 • 7 = 245 (г) – становить зерно;
3) 2450 + 245 = 2695 (г) = 2 кг 695 г.)
(Відповідь: кріль з’їдає за день 2 кг 695 г трави й зерна.)
Б) Із завдання № 830 зачитати результати обчислення виразів на дві дії.
25700 – 92 • 60 = 20180; 92 • 600 25700 = 29500.
2. Усні обчислення.
А) Скласти і розв’язати вирази.
(Відповідь: 80000; 320000; 6000; 24000; 30000; 120000.)
Б) Вправа № 832.
В) Туристи пройшли
Г)* Дві групи туристів вийшли одночасно з Тернополя до Хмельницького, відстань між якими 120 км. Одна з цих груп першу половину шляху йшла із швидкістю 6 км/год, а другу – 4 км/год. Друга група увесь час йшла зі швидкістю 5 км/год. Яка із цих груп раніше прийшла у місто Хмельницький?
На дошці схеми:
120 : 2 = 60 (км);
2) 60 : 6 = 10 (год);
3) 60 : 4 = 15 (год);
4) 10 + 15 = 25 (год);
5) 120 : 5 = 24 (год).
(Відповідь: друга група туристів раніше прийшла у Хмельницький).
3. Завдання для опитування учнів (за варіантами)
Варіант 1
1) Склади вираз і знайди його значення.
Різницю чисел 234567 і 890 зменш на третину першого числа.
(Відповідь: (234567 – 890) – (234567 : 3) = 155488.)
2) Розв’яжи рівняння.
А : 5000 = 35 (х = 175 000)
Варіант 2
1) Склади вираз і знайди його значення.
Частку чисел 28784 і 7 збільш на добуток чисел 87 і 500.
(Відповідь: (28784 : 7 + 87 • 500 = 47612.)
2) Розв’яжи рівняння.
Х : 3000 = 18 (х = 54 000)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота над задачами на пропорційне ділення,
А) Задача № 833.
Під час повторення змісту задачі вчитель вносить числові дані у заздалегідь накреслену таблицю.
Учні коментовано розв’язують задачу діями з поясненням.
(Розв’язання:
1) 4 + 3 = 7 (год) – витратив лижник на весь шлях;
2) 56 : 7=8 (км/год) – швидкість лижника:
3) 8 • 3 = 24 (км) – пройшов лижник після зупинки.)
Б) Задача № 834.
На дошці заготовлена таблиця. Учитель повторює з дітьми зміст задачі. Одночасно один учень вносить у таблицю числові дані.
Порівнявши цю таблицю з попередньою, вчитель підводить учнів до висновку, що структура обох задач однакова. Відмінність між ними полягає в тому, що в другій задачі запитується про два числа: кількість грошей, яку заробив і перший, і другий столяри окремо, тому ця задача має на одну дію більше.
(Розв’язання:
1) 4 + 5 = 9 (дн.) – кількість робочих днів разом;
2) 1800 : 9 = 200 (грн) – поденна оплата;
3) 200 • 4 = 800 (грн) – заробив перший столяр;
4) 200 • 5 = 1000 (грн) – заробив другий столяр.)
В) Задача № 835.
За поданим у підручнику коротким записом учні усно складають задачу, а потім розв’язують її самостійно. Учитель надає допомогу учням, які її потребують.
(Розв’язання: 180 : 3 • 2 = 120 (км) )
Г) Творча робота над задачею № 835.
– Змініть умову задачі так, щоб потрібно було знайти окремо відстань, пройдену за 3 год, і відстань, пройдену за 2 год.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Виконання завдання № 831.
Вирази записати один під одним і порівняти множення числа на добуток та множення числа на суму.
41 • 20 = 41 • (10 • 2) = (41 • 10) • 2 = 820;
41 • 12 = 41 • (10 + 2) = 41 • 10 + 41 • 2 = 492.
2. Завдання № 836.
Виконати ділення і зробити перевірку множенням.
Варіант 1. Перші два вирази.
Варіант 2. Решту.
(Відповідь: 209; 29; 27; 247.)
IV. Підсумок уроку.
– Обчисліть;
80000 – 4000; 5000 : 1000; 16 • 5000.
V. Домашнє завдання.
№№ 837, 838 (с. 136).