Урок 23. МУЗИКА НАРОДІВ СЕРЕДНЬОЇ АЗІЇ
Вступ
Сьогодні ми здійснимо подорож до неповторного середньоазіатського краю.
Усіх, хто потрапляє сюди, вражає неосяжність просторів і рівнини Казахстану, родючі оазиси в роздолах річок, степи та пустелі, поля бавовни Узбекистану; вражають сині озера і гірські хребти Киргизстану, вершини яких вкриті вічними снігами та льодовиками, а також фруктові сади Таджикистану, вражають спека та піски пустелі Каракуми, що в Туркменістані.
Середньоазіатські народи зробили великий внесок у
Якою ж є музика народів Середньої Азії?
Відповісти на це питання нам допоможе узбецька народна пісня-танець “Мавриги”. Послухайте її, визначте найхарактерніші ознаки цієї музики.
Слухання. Узбецька народна пісня-танець “Мавриги”
Аналіз прослуханого твору
Танцювальність твору зближує його з музикою інших народів. В основі
Щоб яскравіше відчути східний колорит цієї музики, доповніть її виконанням легких рухів руками, імітуючи садіння бавовни, витягування ниток, вишивання.
Ритмічний супровід до танцю “Мавриги”
Слухання. К. М’ясков. “Туркменський танець”
Послухайте ще один танець та поміркуйте, якому народу він може належати.
Аналіз прослуханого твору
Національна своєрідність туркменської музики яскраво втілена в концертній п’єсі для баяну “Туркменський танець”, яку написав український композитор Костянтин М’ясков.
Ми зрозуміли це завдяки своєрідному ритмічному малюнку та вигадливому орнаменту мелодії, характерному саме музиці Середньої Азії.
Ось ще один приклад того, як до музики одного народу звертаються композитори інших народів.
Підсумки уроку
Сьогодні ми дізналися багато цікавого: познайомилися з особливостями музики народів Середньої Азії; на прикладі “Туркменського танцю” Костянтина М’яскова побачили ще один із прикладів звернення композиторів одного народу до музики іншого.