Урок 9. МУЗИКУ НАРОДИЛО ЖИТТЯ
Вступ
Немає жодного явища в природі, ні однієї події в житті, які не могла б відобразити музика. Вона насправді настільки могутня, адже музику народило саме життя. Усе, що є в ньому, музика намагається зобразити, виразити. І це вона робить власними специфічними засобами: через мелодію, ритм, темп, динаміку та тембр.
Прослухайте пісню “Любіть Україну” і визначте, про що в ній розповідається. А потім розпочнемо її розучувати.
Демонстрація пісні “Любіть Україну”
Розучування пісні “Любіть
Розповідь про пульс у музиці
Музика маршу має чіткий, виразний пульс. Що називають “пульсом” у музиці? Наприклад, коли лікар приходить до хворого, він передусім рахує його пульс. Якщо людина хвора, хвилюється чи поспішає, то його пульс буде нерівним, частим, перериватиметься. Якщо ж людина спокійна, то і пульс її буде рівномірним. Так і в музиці ми відчуваємо зміни в пульсі – залежно від характеру музики; від того, про що вона розповідає.
Послухайте “Запорізький марш”, який склав бандурист Євген Адамцевич, і вказівним пальцем руки відбийте пульс цієї музики.
Слухання.
Аналіз прослуханого твору
У музиці “Запорізького маршу” ми чуємо героїчне минуле нашої країни. Завдяки вираженому в марші героїчному, піднесеному настрої ми відчуваємо гордість і відвагу. В уяві виникають образи славного козацького минулого нашої Батьківщини.
Опишіть свої враження від прослуховування “Запорізького маршу” Євгена Адамцевича.
Завдання
Якими спеціальними засобами виразності музика описує життя?
Як ви розумієте поняття “пульсу” в музиці?
Підсумки уроку
Сьогодні на уроці ми переконалися, що основою музики, незалежно від типу, до якого вона належить, завжди є життя. Крім того, ми розпочали вивчати пісню “Любіть Україну”, а також на прикладі “Запорізького маршу” Євгена Адамцевича розкрили поняття пульсу в музиці.