І СЕМЕСТР
ІМЕННИК
Урок № 37
Тема: Написання і відмінювання жіночих і чоловічих імен по батькові
Мета: пояснити правила творення і відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові, формувати вміння утворювати та відмінювати імена по батькові; розвивати увагу, пам’ять, культуру усного і писемного мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал (картки)
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
Словниковий диктант.
Небезпека, нетактовність, недоріка,
Робота біля дошки.
Виконання індивідуальних завдань двома-трьома учнями.
Картка 1
Переписати, розкриваючи дужки.
У (не)роби завжди (не)врожай. Не хапайся поперед (не)вода рибу ловити. Знайко біжить, а (не)знайко лежить. Де (не)згода, там часто шкода. Красить (не)краса, а розум. Лінивого вчи (не)молотом, а голодом. Диво (не)пиво, а слово.
Народна творчість.
Картка 2
Переписати, розкриваючи дужки.
Для пташки і золота
Народна творчість.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Прочитати (прослухати). У чоловічих та жіночих іменах по батькові визначити суфікси.
І все здається, я клянуся, крізь сяйво місячне бліде до мене рідний, добровусий Тарас Григорович іде… (В. Сосюра.) Віро Іванівно, спогадом перевисаю в класну кімнату, де цифри гудуть, як рої… (Б. Олійник.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (п. 22, с. 101)
Робота біля дошки. Записати, від поданих у дужках імен утворюючи імена по батькові.
1. Семен (Тарас), Богдан (Сильвестр), Олег (Ігор), Ярослав (В’ячеслав), Сергій (Юрій), Олександр (Валерій), Микола (Мефодій), Орест (Микола), Андрій (Євген, Євгеній), Світлана (Лука), Свирид (Яків), Митрофан (Хома).
2. Олена (Степан), Іванна (Дмитро), Галина (Петро), Роксолана (Лев), Алла (Гнат, Ігнатій), Любов (Анатолій, Анатоль), Мар’яна (Валер’ян, Валерій), Дзвенислава (Ілля, Ілько), Парасковія (Яків), Анастасія (Хома).
Робота з таблицею.
Відмінювання імен по батькові | ||
Н. Р. Д. З. О. М. Кл. | Іван Петрович Івана Петровича Івану (Іванові) Петровичу Івана Петровича Іваном Петровичем (на) Івані (Іванові) Петровичі Іване Петровичу! | Ольга Семенівна Ольги Семенівни Ользі Семенівні Ольгу Семенівну Ольгою Семенівною (на) Ользі Семенівні Ольго Семенівно! |
V. Виконання вправ на закріплення вивченого.
Переписати, подані в дужках імена по батькові ставлячи в формі потрібного відмінка.
Запросити (Борислав Леонтійович та Ірина Кіндратівна). Передати (Богумила Веніамінівна та Полікарп Костянтинович). Підтримати… (Єлизавета Лаврентіївна та Владислава Ігорівна). Запропонувати (Дарина Феодосіївна та Павло Пантелеймонович). Запитати (Світозар Володимирович і Зоя Гордіївна). З’ясувати у (Зореслава Фотіївна та Віктор Віталійович). Зустрітись із (Аліна Сигизмундівна і Сергій Анастасійович). Викликати (Мирослава Аполінаріївна та Феофан Лазарович).
Подані імена по батькові поставити у формі кличного відмінка. Два-три з них увести до самостійно складених речень у ролі звертання.
Федір Павлович, Оксана Мелентіївна, Тарас Олександрович, Михайло Миколайович, Зоряна Вікентіївна, Лідія Святополківна, Володимир Самійлович, Надія Себастіянівна, Ольга Іполитівна, Ївга Андріївна, Євгенія Леопольдівна, Аристарх Захарович.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
П. 22, провідмінювати імена по батькові матері та батька (діда і бабусі).