І семестр
Урок 13. НАРОДНІ ТАНЦІ
Мета: познайомити дітей з народними танцями різних країн. Розвивати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики, повагу до народної музики інших країн.
Вступ
Мистецтво танцю сягає своїм корінням глибокої давнини. Танці виникли як прояв емоцій і почуттів людини, яка намагалася виразити їх у рухах. Спочатку вона намагалася імітувати в танці поведінку тварин і птахів, потім – жести, що відображали певні трудові процеси. Це сприяло розвитку танцювальних рухів.
Народні танці
Національним танцем українського народу є гопак – своєрідне змагання між танцюристами. Назва танцю походить від вигуку “гоп!”. Щоб танцювати цей веселий і запальний танок, треба бути спритним і міцним. Адже гопак – танець, для виконання якого потрібна неабияка фізична сила.
У минулому гопак виконували переважно чоловіки. Вважалося, що елементи гопака використовувались у бою. У рухах гопака козаки повторювали рухи вершника, підскакували та крутились у повітрі, відпрацьовували володіння шаблею.
Зараз гопак танцюють переважно молоді
Народний танець часто зображують на картинах. (Картина І. Рєпіна, “Гопак”)
Козачок – веселий рухливий танець, що виник у середовищі воїнів-козаків. Зазвичай це парний танець, де виконавці змагаються між собою в танцювальній майстерності.
Ритуальний танець аркан виконували чоловіки в колі перед військовими виступами. Танець повинен був перевірити воїна на міцність і витривалість, а хто не витримував і розривав руки піж час танцю, того проганяли з кола.
Слухання. Український танець “Гопак”
Аналіз прослуханого твору
Який характер танцю? Поміркуйте: якщо не танцювати, то що б можна було робити під музику гопака?
Слухання. М. Мусорський, гопак із опери “Сорочинський ярмарок”
Гопак неодноразово використовувався не лише в українській, а й російській оперній і симфонічній музиці.
Відомості про композитора
Модест Петрович Мусорський (1839-1881) – відомий російський композитор. У дитинстві він жив у маєтку батьків у Псковській губернії. Враження дитинства, проведеного в селі, визначили напрям і характер його творчості. Мати навчала хлопчика гри на фортепіано. Няня розповідала йому народні казки, і хлопчик під їх враженням імпровізував на фортепіано.
Проте в родині Мусорських ніхто не сприймав музичні заняття Модеста серйозно. І за сімейною традицією десятирічного хлопця відвезли в Петербург до військової школи. Майже 10 років Модест Петрович успішно опановував військові науки, став офіцером і був прийнятий до Преображенського полку. Але любов до музики перемогла: Мусорський покинув військову службу і цілковито присвятив себе мистецтву.
У своїй творчості композитор приділяв значну увагу вокально-хоровій музиці. Він написав такі відомі опери, як “Борис Годунов”, “Хованщина”, “Сорочинський ярмарок” тощо, вокальний цикл “Дитяча”, фортепіанний цикл “Картинки з виставки” тощо.
Мелодіями українських народних пісень та сценами народного гумору сповнена його опера “Сорочинський ярмарок” за повістю Миколи Гоголя. Музична мова Модеста Мусорського дуже оригінальна та наближена до живих інтонацій розмовної мови. Твори композитора наповнені яскравими та самобутніми образами-картинами.
Танцювальна імпровізація
(Звучить гопак) Спробуйте виконати рухи цього запального танцю.
Розучування норвезької народної пісні “Чарівний смичок”
Виконання пісні “Козацькому роду нема переводу”, М. Балеми, М. Воньо та П. Карася
Підсумки уроку
Сьогодні ми познайомилися з народними українськими танцями. А на наступному уроці здійснимо подорож танцями інших народів.
Домашнє завдання (за бажанням)
Знайдіть приклади використання українських народних танців у творчості професійних композиторів.