НЕБЕЗПЕКА ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК. ПРАКТИЧНА РОБОТА. МОДЕЛЮВАННЯ СИТУАЦІЇ ВІДМОВИ ВІД НЕБЕЗПЕЧНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ

Мета: поглибити уявлення учнів про негативні наслідки вживання тютюну й алкоголю; навчати впевнено відмовлятися від небезпечної пропозиції; виробляти негативне ставлення до паління, вживання алкогольних напоїв; виховувати самостійність, наполегливість, рішучість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Що може призвести до конфлікту?

– Як можна уникнути конфлікту?

– Чи траплялося вам спостерігати конфліктну ситуацію? Як ви почувалися?

– Що може зруйнувати ваше здоров’я?

Руйнують здоров’я такі чинники: недотримання режиму дня, нераціональне харчування, вживання немитих овочів і фруктів; уживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління.

– Чи можна відновити те, що зруйновано?

– Що легше: запобігти руйнуванню чи відновити?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про негативні наслідки вживання тютюну й алкоголю.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 68-69)

– Про які шкідливі звички ви прочитали?

– Доведіть, що алкоголь – причина багатьох захворювань.

– Розгляньте фотографію

на с. 68. Якими є наслідки вживання алкоголю? Доведіть, що алкоголь – ворог дітей.

– Розгляньте фотографію на с. 69. Доведіть, що тютюн згубно впливає на стан здоров’я.

– Чому особливо небезпечне куріння для дітей?

– Доведіть, що надмірне захоплення комп’ютерними іграми завдає шкоди здоров’ю.

– Розгляньте малюнки на с. 69. Доведіть, що комп’ютерна залежність призводить до хвороби.

– Що зроблено нашою державою, щоб убезпечити дітей від уживання алкоголю та тютюну?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Вправа “Мозковий штурм”

– Здоров’я – наш найбільший скарб у житті. Якщо людина правильно харчується, займається спортом, дбає про чистоту, вона добре почувається і рідко хворіє. А якщо має шкідливі звички (наприклад, пізно лягає спати, переїдає, мало рухається), то почувається слабкою, швидко стомлюється, часто і подовгу хворіє.

Назвіть приклади різних звичок і запишіть їх на дошці.

Позначте літерою “К” звички, корисні для здоров’я, а літерою “ПІ” – шкідливі.

– Як ви розумієте слова письменника Бернарда Шоу: “Цигарка – це бікфордів шнур, на одному кінці якого вогник, а на іншому – дурник”?

Запам’ятайте! Є корисні і шкідливі звички.

2. Повідомлення вчителя про походження тютюну

– Історія вживання тютюну розпочалася в Європі наприкінці XV ст. Друга експедиція Христофора Колумба завезла тютюн до Іспанії, а в період великих географічних відкриттів караванними шляхами тютюн потрапив майже в усі куточки земної кулі. Швидкому його поширенню сприяла здатність тютюну виробляти в людини шкідливу звичку – тютюнову залежність.

3. Читання легенд та створення плакатів за їх змістом

– Прочитайте кавказькі легенди та підготуйте плакати про те, як тютюн і алкоголь впливають на здоров’я і поведінку людей.

КАВКАЗЬКА ЛЕГЕНДА ПРО ТЮТЮН

У далекому минулому, коли тютюн тільки-но завезли із заморських країн, біля підніжжя Арарату жив добрий і розумний старий. Він одразу розпізнав підступність цієї рослини і переконував людей не використовувати її. Одного разу він побачив, що навколо купців, які розклали свій товар, зібрався величезний натовп. Купці кричали:

– Божественне листя, божественне листя! У ньому – засіб від усіх хвороб!

Підійшов мудрий старий і сказав:

– Це “божественне листя” приносить людям ще й іншу користь: у дім того, хто курить, не зайде злодій, його не вкусить собака, і він ніколи не постаріє.

Купці з радістю кинулися до нього.

– Ти маєш рацію, о мудрий старий! Але звідки ти знаєш про ці дивовижні властивості божественного листя?

І мудрець пояснив:

– Злодій не зайде до будинку того, хто курить, бо той цілу ніч кашлятиме, а злодій не любить заходити туди, де не сплять. Через кілька років той, хто курить, ослабне і ходитиме з палицею. А собака не вкусить того, хто з палицею! І, нарешті, він не постаріє, бо помре в молодому віці.

Запам’ятайте! Куріння спричиняє залежність та завдає шкоди здоров’ю.

КАВКАЗЬКА ЛЕГЕНДА ПРО ВИНО

Дикий виноград ріс у лісі, й тільки птахи клювали його. Одного разу бідняк вирвав виноградну лозу, приніс її додому і посадив біля будинку. Дозрів виноград – смачний, соковитий. Сподобалися ягоди біднякові, і наступного року посадив він ще десять лоз, а на третій рік – сто.

Восени, коли дозрів рясний урожай, бідняк, щоб не пропадало добро, вичавив з ягід сік. Що зміг – випив, решту злив у глечики.

Через два місяці відкрив глек, спробував – напій йому сподобався. Скликав він друзів на бенкет.

Прилетів на бенкет півник, осушив келих і сказав:

– Хто вип’є це вино, розкукурікається, як я!

Другим з’явився вгодований кабан і, випивши келих, сказав:

– Хто ще вип’є – виваляється у багнюці, як я!

Нарешті прийшла лисиця, осушила келих і сказала:

– А хто ще вип’є – вкрадеться у нього вино лисицею, і накоїть він таких бід, що довго червонітиме.

Запам’ятайте! Уживання алкоголю завдає шкоди здоров’ю та може призвести до біди.

4. Продовження роботи за підручником (с. 70)

Практична робота

– З кожним роком ви стаєте дорослішими і самостійнішими, все більше вільного часу проводите з однолітками або старшими друзями. Ваші стосунки залежать від того, як ви вмієте поступатися одне одному і домовлятися із товаришами.

Але це не означає, що ви маєте завжди погоджуватися з друзями. У кожного є право відстоювати свою думку, передусім тоді, коли друзі пропонують учинити щось погане (обманути батьків, прогуляти урок, когось образити, скуштувати щось небезпечне для здоров’я).

Продемонструйте способи відмови від небезпечних пропозицій.

– Просто скажи ” Ні! “.

– Повтори ще раз, але впевненіше: “Ні, я не буду”, “Я не хочу”, “Я так вирішив”.

– Відмовся і поясни причину: “Ні, це небезпечно”.

– Відмовся і йди геть: “Ні! Мені вже час додому”.

– Відмовся і спробуй відмовити друзів: “Я не буду і вам не раджу!”

– Звернись по допомогу до свого друга. Так відстояти себе легше. Завжди підтримай друга у такій ситуації.

Запам’ятайте! Справжні друзі поважають одне одного і не запропонують щось погане.

– Підготуйте всі разом проект “Ні – шкідливим звичкам!”.

Спочатку об’єднайтеся у групи. Визначте, хто яке завдання готує. Підготуйте малюнки, фотографії, плакати тощо.

1-ша група готує матеріали про згубність уживання алкоголю;

2-га група – про небезпеку куріння;

3-тя група – про шкідливість надмірного захоплення комп’ютерними іграми.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

Бесіда

– Чому паління – шкідлива звичка?

– У чому полягає шкідливий вплив алкоголю на здоров’я дитини?

– Як ви чинитимете опір у разі отримання пропозиції закурити, випити алкогольний напій?

– Яким є ваше власне ставлення до паління, уживання алкогольних напоїв?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2,50 out of 5)


НЕБЕЗПЕКА ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК. ПРАКТИЧНА РОБОТА. МОДЕЛЮВАННЯ СИТУАЦІЇ ВІДМОВИ ВІД НЕБЕЗПЕЧНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ - Плани-конспекти уроків по валеології


НЕБЕЗПЕКА ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК. ПРАКТИЧНА РОБОТА. МОДЕЛЮВАННЯ СИТУАЦІЇ ВІДМОВИ ВІД НЕБЕЗПЕЧНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ