Мета: поглибити уявлення учнів про негативні наслідки вживання тютюну й алкоголю; навчати впевнено відмовлятися від небезпечної пропозиції; виробляти негативне ставлення до паління, вживання алкогольних напоїв; виховувати самостійність, наполегливість, рішучість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Що може призвести до конфлікту?
– Як можна уникнути конфлікту?
– Чи траплялося вам спостерігати конфліктну ситуацію? Як ви почувалися?
– Що може зруйнувати ваше здоров’я?
–
– Чи можна відновити те, що зруйновано?
– Що легше: запобігти руйнуванню чи відновити?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про негативні наслідки вживання тютюну й алкоголю.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 68-69)
– Про які шкідливі звички ви прочитали?
– Доведіть, що алкоголь – причина багатьох захворювань.
– Розгляньте фотографію
– Розгляньте фотографію на с. 69. Доведіть, що тютюн згубно впливає на стан здоров’я.
– Чому особливо небезпечне куріння для дітей?
– Доведіть, що надмірне захоплення комп’ютерними іграми завдає шкоди здоров’ю.
– Розгляньте малюнки на с. 69. Доведіть, що комп’ютерна залежність призводить до хвороби.
– Що зроблено нашою державою, щоб убезпечити дітей від уживання алкоголю та тютюну?
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Вправа “Мозковий штурм”
– Здоров’я – наш найбільший скарб у житті. Якщо людина правильно харчується, займається спортом, дбає про чистоту, вона добре почувається і рідко хворіє. А якщо має шкідливі звички (наприклад, пізно лягає спати, переїдає, мало рухається), то почувається слабкою, швидко стомлюється, часто і подовгу хворіє.
Назвіть приклади різних звичок і запишіть їх на дошці.
Позначте літерою “К” звички, корисні для здоров’я, а літерою “ПІ” – шкідливі.
– Як ви розумієте слова письменника Бернарда Шоу: “Цигарка – це бікфордів шнур, на одному кінці якого вогник, а на іншому – дурник”?
Запам’ятайте! Є корисні і шкідливі звички.
2. Повідомлення вчителя про походження тютюну
– Історія вживання тютюну розпочалася в Європі наприкінці XV ст. Друга експедиція Христофора Колумба завезла тютюн до Іспанії, а в період великих географічних відкриттів караванними шляхами тютюн потрапив майже в усі куточки земної кулі. Швидкому його поширенню сприяла здатність тютюну виробляти в людини шкідливу звичку – тютюнову залежність.
3. Читання легенд та створення плакатів за їх змістом
– Прочитайте кавказькі легенди та підготуйте плакати про те, як тютюн і алкоголь впливають на здоров’я і поведінку людей.
КАВКАЗЬКА ЛЕГЕНДА ПРО ТЮТЮН
У далекому минулому, коли тютюн тільки-но завезли із заморських країн, біля підніжжя Арарату жив добрий і розумний старий. Він одразу розпізнав підступність цієї рослини і переконував людей не використовувати її. Одного разу він побачив, що навколо купців, які розклали свій товар, зібрався величезний натовп. Купці кричали:
– Божественне листя, божественне листя! У ньому – засіб від усіх хвороб!
Підійшов мудрий старий і сказав:
– Це “божественне листя” приносить людям ще й іншу користь: у дім того, хто курить, не зайде злодій, його не вкусить собака, і він ніколи не постаріє.
Купці з радістю кинулися до нього.
– Ти маєш рацію, о мудрий старий! Але звідки ти знаєш про ці дивовижні властивості божественного листя?
І мудрець пояснив:
– Злодій не зайде до будинку того, хто курить, бо той цілу ніч кашлятиме, а злодій не любить заходити туди, де не сплять. Через кілька років той, хто курить, ослабне і ходитиме з палицею. А собака не вкусить того, хто з палицею! І, нарешті, він не постаріє, бо помре в молодому віці.
Запам’ятайте! Куріння спричиняє залежність та завдає шкоди здоров’ю.
КАВКАЗЬКА ЛЕГЕНДА ПРО ВИНО
Дикий виноград ріс у лісі, й тільки птахи клювали його. Одного разу бідняк вирвав виноградну лозу, приніс її додому і посадив біля будинку. Дозрів виноград – смачний, соковитий. Сподобалися ягоди біднякові, і наступного року посадив він ще десять лоз, а на третій рік – сто.
Восени, коли дозрів рясний урожай, бідняк, щоб не пропадало добро, вичавив з ягід сік. Що зміг – випив, решту злив у глечики.
Через два місяці відкрив глек, спробував – напій йому сподобався. Скликав він друзів на бенкет.
Прилетів на бенкет півник, осушив келих і сказав:
– Хто вип’є це вино, розкукурікається, як я!
Другим з’явився вгодований кабан і, випивши келих, сказав:
– Хто ще вип’є – виваляється у багнюці, як я!
Нарешті прийшла лисиця, осушила келих і сказала:
– А хто ще вип’є – вкрадеться у нього вино лисицею, і накоїть він таких бід, що довго червонітиме.
Запам’ятайте! Уживання алкоголю завдає шкоди здоров’ю та може призвести до біди.
4. Продовження роботи за підручником (с. 70)
Практична робота
– З кожним роком ви стаєте дорослішими і самостійнішими, все більше вільного часу проводите з однолітками або старшими друзями. Ваші стосунки залежать від того, як ви вмієте поступатися одне одному і домовлятися із товаришами.
Але це не означає, що ви маєте завжди погоджуватися з друзями. У кожного є право відстоювати свою думку, передусім тоді, коли друзі пропонують учинити щось погане (обманути батьків, прогуляти урок, когось образити, скуштувати щось небезпечне для здоров’я).
Продемонструйте способи відмови від небезпечних пропозицій.
– Просто скажи ” Ні! “.
– Повтори ще раз, але впевненіше: “Ні, я не буду”, “Я не хочу”, “Я так вирішив”.
– Відмовся і поясни причину: “Ні, це небезпечно”.
– Відмовся і йди геть: “Ні! Мені вже час додому”.
– Відмовся і спробуй відмовити друзів: “Я не буду і вам не раджу!”
– Звернись по допомогу до свого друга. Так відстояти себе легше. Завжди підтримай друга у такій ситуації.
Запам’ятайте! Справжні друзі поважають одне одного і не запропонують щось погане.
– Підготуйте всі разом проект “Ні – шкідливим звичкам!”.
Спочатку об’єднайтеся у групи. Визначте, хто яке завдання готує. Підготуйте малюнки, фотографії, плакати тощо.
1-ша група готує матеріали про згубність уживання алкоголю;
2-га група – про небезпеку куріння;
3-тя група – про шкідливість надмірного захоплення комп’ютерними іграми.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
– Чому паління – шкідлива звичка?
– У чому полягає шкідливий вплив алкоголю на здоров’я дитини?
– Як ви чинитимете опір у разі отримання пропозиції закурити, випити алкогольний напій?
– Яким є ваше власне ставлення до паління, уживання алкогольних напоїв?