Мета. Ознайомити з особливостями жанру ораторії, історією його розвитку, запам’ятати характерні риси жанру ораторії на прикладі ораторії Й. Баха, розглянути різницю між камерно-вокальними та хоровими жанрами, ознайомити учнів з авторами ораторій.
Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та на прикладі твору Й. Баха знаходити на слух характерні ознаки ораторій, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння виконувати сучасні пісні під фонограмний супровід, виразно
Виховувати інтерес до слухання класичної хорової музики та виконання дитячих пісень українських композиторів. Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему. Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Й. Баха.
Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру ораторії, історія його розвитку, композиційна будова (форма) ораторії.
Твори, що вивчаються на уроці:
· Й. С. Бах. “Різдвяна ораторія” (уривок).
·
· “З Новим роком, Україно” (слова та музика Н. Май).
Хід уроку
1. Вхід під музику Й. Баха. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Музичне сприймання. Й. С. Бах. Різдвяна ораторія (уривок).
3. Аналіз музичного твору.
1. Розкажіть про особливості звучання цього твору.
2. Які голоси й музичні інструменти вам вдалося розпізнати?
3. Про що “розповіла” вам ця музика?
4. Охарактеризуйте засоби музичної виразності ораторії.
5. Назви яких музичних творів пов’язані з порами року?
6. Уявіть себе режисером фільму про зиму. Вигадайте головних героїв, короткий сюжет. Увімкніть музику Й. Баха та розкажіть про свій задум – фільм “Зима”.
4. Відомості про музичні твори.
Відомий німецький композитор Й. С. Бах створив дві ораторії, які називаються “Різдвяна” та “Пасхальна”. Ці ораторії написані до свят та виконуються хором, солістами й оркестром. Найбільш популярною стала “Різдвяна ораторія”, написана композитором у 1734 році. Ораторія – це цикл, що складається із шести кантат, які виконувалися в церкві під час Різдва.
5. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про жанр ораторії та історію його розвитку.
Жанр ораторії виник в XVII ст. майже одночасно з кантатою і оперою. Маючи певну схожість з ними, відрізняється від кантати розгорнутим сюжетом і більшими розмірами, а від опери – переважанням оповідальності над драматургією фабули, а також відсутністю сценічної дії та, за окремими винятками, – художнього оформлення.
Музичний словничок
Ораторія (італ. oratorio, від лат. ого – говорю, благаю) – великий концертний твір на певний сюжет для солістів, хору і симфонічного оркестру.
6. Виконання творчого завдання.
Розгляньте репродукції картин відомих художників. Яка з них нагадує вам музику Й. Баха? (Споглядання ілюстрацій: С. Шпуров. “Зима”; Б. Кузін. “Зима”).
Розгляньте портрети композиторів, які працювали в жанрі ораторії. Що ви знаєте про їхню творчість? (Споглядання портретів Й. Баха, Й. Гайдна, Г. Генделя).
7. Музичне сприймання. “Carol of the Bell” та “Щедрик” у виконанні зведеного хору (хор хлопчиків “Libera” (Лондон), Київський хор хлопчиків та мішаний хор).
8. Творче завдання.
Прослухайте відому щедрівку у виконанні трьох хорових колективів англійською та українською мовами. Розкажіть про своє враження від цих музичних творів.
9. Фізкультхвилинка “Пластична імпровізація – відпочиваємо”.
10. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
11. Виконуємо пісню. “З Новим роком, Україно” (слова та музика Н. Май).
Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.
12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
· 3 яким музичним жанром ми ознайомилися сьогодні на уроці?
· Назвіть жанр твору “Різдвяна ораторія” Й. Баха.
· У чому полягає особливість жанру ораторії?
· Які твори живописців і композиторів “розповідають” про пори року?
· Що найбільше вас вразило на уроці? Розкажіть про це.
13. Домашнє завдання.
Прослухайте музичні твори, які “розповідають” про зиму. Уявіть картину зимового свята і намалюйте її акварельними фарбами.
Розпочніть роботу над створенням слайд-шоу на тему “Картини зимової природи”.
14. Вихід з класу під музику Й. Баха.
1 5. Для допитливих – виконання музичного проекту.
Проект “Зимові казки”
Мета: навчитися створювати власні музичні казки на зимову тематику та записувати їх у музичні презентації або міні-книжки.
Очікуваний результат: презентація або міні-книжка.
План створення:
1. В історії музики є безліч музичних творів, присвячених зимовим святам. Спробуйте, прослухавши твір, вигадати власні казки на зимову тематику, навіяними музикою зими.
2. Свою казку розмістіть в презентації або міні-книзі. Не забудьте і про народні зимові пісні!